Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 8799 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vad har ni för symaskin?

Jag undrar vad ni har för symaskin helt enkelt. Vilket märke och vad ni gav för den. Givetvis är jag nyfiken på ändamålet - alltså vad symaskinen ska duga till.

Jag ska köpa en maskin tänkte jag eftersom jag gråter varje gång jag lånar mammas. Den tuggar tyg och är väldigt aggressiv så jag vill ha en egen. Men tanken är att kunna sy lättare illersaker till mig själv.

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder mammas maskin när jag ska sy… den brukar hacka lite ibland, men den är sjukt gammal… brun och beige ;) Husqvarna. Mamma brukar sy kläder med den (bl.a min balklänning ;)) och jag syr väl mest grejer till illrarna, men det är inte ofta. Den används nog mest till lagning av trasiga redan befintliga saker.

golf.ifokus.se

klarsferrets
0

vi har en overlok Husqvarna ny ska hämta den nästa vecka då min gmal har tjänat ut sig den är oxå ganska dyr i inköp men är guld värd  

en vanlig husqvarna 1050 det var en dyr maskin när jag köppte den men den har ganska många år på naken

anvämder dom flitigt här hemma till kläder , gardiner, hängmattor olika iller saker påslankan ja allt som man behöver .

Musiken
0

Jag syr for hand ^^ Tar lite langre tid, men funkar utmarkt haha

Ceciliaolucifer
0

#1 Låter precis som min mors symaskin..

#2 Ja, alltså man ska inte stirra sig blind på priset har jag lärt mig i efterhand. Så jag vill hitta ngn som är prisvärd och har lite att ge.

#3 Oj,oj,oj ;)

TottsiGirl
0

Jag har en riktigt gammal husqvarna riktigt stilig orange pjäs hehe

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ceciliaolucifer
0

#5 Haha, jag trodde att alla hade värsta snygga, senaste modellen med tanke på hur fina saker folk gör!

Faxlin
0

Jag har en gammal Singer. Hon är ingen skönhet gammla Signe men hon kan sy genom 6 lager jeanstyg. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

jag har nått märke jag inte kommer ihåg, men köpt begagnad, och funkar ypperligt. när jag själv letade symaskin förra året tipsade alla om att köpa en begegnad maskin av ett gammalt hederligt märke, hos nån som servar och säljer just gamla maskiner. bättre kvalitet på gamla prylar helt klart. dessutom fick jag ett års bytesrätt, alltså kunde jag byta upp mig till en annan maskin om jag ville det inom ett år ;)

Ceciliaolucifer
0

aha, men jag som ville ha en liten vit, och modern.. suck

HannaM
0

Signe är kanon, det är min husqvarna från artonhundra kallt, hon är i grönt och stål, väger ett ton och kan bara sy raksöm eller sicksack men jäklar vad pålitlig hon är…. ärvt den efter min mormor… den var nog ny på 30 talet=p strax efter att trampsymaskinerna gjorde sitt uttåg

Fruttisen
0

#0 Jag fick en symaskin i inflyttningspresent nu för två månader sen, liten vit mojäng! Den är köpt på Coop Forum så SÅ dyr kan den ju inte ha varit. Är väl inte en allt för avancerad sömmerska, men har sytt lite hängmattor utan några problem iaf.

Aelsklinn
0

Jag har en liten hyfsat ny Husqvarna. De är begagnad, men är nog kanske ca 5-10 år gammal. Jag använder den till att sy kläder och illerhängmattor med.

Den är kanon! Inte allt någon supermaskin med en massa digitala grejer, som alla de nya har. Men det viktigaste finns, raksöm, sicksack, trestegssicksack, knapphålssöm, några olika strechsömar (då behöver man ingen overlockmaskin), samt några olika förstärkta sömmar. Det är nog allt du behöver hos en maskin. Jag vill verkligen verkligen rekomendera Husqvarna, de gör enkla och pålitliga maskiner.

TottsiGirl
0

Nu har jag fixat en bild på min stiliga symaskin.. visst är den väl snygg .. hehe ..

Men förutom färgen är jag väldigt nöjd den funkar kanon.

Tips för den som letar efter symaskin är att det finns mycket bra billiga begagnade symaskiner på tex tradera, blocket m.m.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

klarsferrets
0

#13 En sådan hadde jag den äslkade jag att sy på den höl kanon länge för mig men så flytta jag ut till skogen i Kinna och tyvärr så tog blixten den jag sydde när det åska o regnet vräkte ner.

Som tur var satt jag och åt när blixten slog ner men min hederliga symaskin vart ett minne blått tyvärr.

Sedan köpte jag då ut min andra maskin vist den är bra oxå men jag saknar fortfarande min gamla maskin även om färgen var gräslig så är dom gamla maskineran bäst anser jag.

säger som tottisGirl man kan finna mycket bra maskiner på blocket eller hos en som renoverar gamla maskiner i regel är dom bäst tycker jag.

Ceciliaolucifer
0

Vad roligt att så många svarar! Jag ska fota mammas :) Det enda problemet med den är att den tuggar tyg, annars hade den varit perfekt..

klarsferrets
0

#15 det kan vara så enkelt att det är bara att byta ut den lilla matar skivan som är under tyget.

Har för mig att den inte är så dyr.

Det kan oxå vara som så att den bhöver smörjas upp.

hör med symaskins reperatören för i bland så kan man komma väldigt billigt undan.

Musiken
0

Tottisigirl jag ar kar i din symaskin! Guuuuuud sa fin! Precis en san jag alltid velat ha :(

TottsiGirl
0

#17 hehe kul att den kan få den reaktionen någon gång de allra flesta brukar snarare få kräkreflexer haha

anetka
0

Jag fick en Pfaff av mor min i födelsedagspresent för något år sedan. Den är begagnad men ser helt ny ut, ren o fin och går som en klocka. Men jag är inte riktigt van vid den än, har alltid använt mammas husqvarna-symaskin.. Men nu har jag tillochmed planer på att fixa en syhörna så jag slipper plocka upp och ner alla grejer hela tiden. och kanske uppmuntra mig själv till att sy mer =)

AlbaStiffler
0

Jag har en IKEA-symaskin. Efter att ha haft uppvikta brallor i 10 år (sen jag flyttade hemifrån) så slog jag till på en IKEA-symaskin för 800kr (har jag för mig att den kostar). Och den är alldeles utmärkt för såna saker jag använder den till, dvs att fålla upp byxor och gardiner. den klarar jeans och lite tjockare tyger, men är väl inte dunderstark. Men den klarar det mesta. Däremot har den ju inte massa finesser. men den klarar raksöm av olika slag, sicksack och har knapphålspressarfot bland annat. Så är det bara enklare saker man ska ha den till, köp en sån här! Och skulle den gå sönder efter några år så kommer jag inte gråta, för den är grymt billig och jag kan utan vidare köpa en till då…

Psyfus
0

Enligt min flickvän: Pfaff är ett bra lättskött märke med många återförsäljare och bra maskiner. Finns i alla prisklasser och är bra som nybörjarmaskin. kostar fr 2000-12000. Den billigaste är minst lika bra som den dyraste.det som skiljer är antal sömmar och extraefekter. Tillbehör och annat som man behöver till är billigt och passar alla maskiner i serierna. Jag är helnöjd!

HannaM
0

Det här är min fina gamla signe. Hon är pålitlig och stabil (väger ett ton ungefär). Hon är från tidigt jättelänge sen. Elsladden är napassad efter gamla vägguttag så jag måste ha en adapter för att kunna använda tant. Men vi älskar varandra ändå=) Är det någon som kan slå Signes ålder tro? Någon som sitter med trampmaskin?

Strawberryjaam
0

#22 Har en likadan här hemma ^^

Ceciliaolucifer
2
TottsiGirl
0

#22 Vet inte om ja kan slå åldern men jag har vad jag misstänker är en ombyggd trampmaskin hemma, en gammal singer det med :) ska se om ja inte kan få fotat "henne" någon dag :)

HannaM
0

#25 mina föräldrar har en också en trampis eller två egentligen, en vanlig och en skomakarmaskin att sy i läder med… 

en ombyggd trampis måste ju vara äldre än våran=)