Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 789 ggr
Kire84
0

Äntligen hittat en valp

På lördag får jag min lilla valp efter mycket längtan, har läst otroligt mycket om illrar å tänker verkligen ge den ett livslångt hem,

vill gärna höra lite om vad ni använder i lådan till dom, har läst om olika sand å pellets men e lite osäker på vad jag ska välja,

tänker ge honom ett riktigt illerfoder som bas men undrar lite om alternativ upptill detta, tänker då främst på kött, men vilket?

även tacksam för övriga tips å råd

MVH Erik i Varberg

sarae
0

va kul!" lycka till med nytillskotet.

Här kör jag med pellets, billigt, miljövänligt, luktar mindre och framförallt så slipper man sand mellan tårna :P

Vitalin och totally ferret är de enda två torrfoder jag kan rekomendera faktiskt.

Funderar du på Barf så är det viktigt att läsa på ordentligt-- ge sin iller kött som komplement till kosten e inte svårt… då funkar det mesta bara det är rått och gärna med ben. Vill du hel eller halvbarfa så krävs det att du pluggar in illerns näringsbehov för att kunna ge den en välanpassad kost som inte gör mer skada än nytta. Är du intresserad utav det så har jag en mycket basic Barf guide som jag skickade med till mina valpkpare, vill du ha den, så kan du pma mig din mailadress så skickar jag över den!

Madde
0

Så skoj att du ska få hem en valp. =)

Här hemma kör jag med Träpellets som jag köper på byggmax, där det kostar 39kr för 16 kg. Är nog det billigaste stället jag har hittat än så länge.

Tycker det är skönt att inte ha kattsand då jag tycker det är jobbigt med all småsand som hamnar utanför lådan hela tiden. En pellets ser man väl och kan lätt slänga tillbaka i lådan när den väl är utanför.

Jag kan rekommendera Vitalin, det kan du finna på www.hungryferrets.se Det finns lite lager i sverige så har man tur så slipper man frakten. =)

Jag är ett av lagren och jag finns i örebro.

Kött däremot är jag inte alls insatt i så det överlåter jag till någon annan.

Det du ska tänka på är att illersäkra ordentligt, min första iller som jag tog hem vara helt borta efter 5 minuter när jag väl kommit hem. Så min illersäkring var inte direkt säker. =)) hehe.

Kolla där det kan finnas små hål, som i kök under skåp och sånt. Eller garderober.

Hoppas du får lite mer tips av andra. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

MimmieM
0

Sedan kan man också komplettera torrfoderkosten med kött. Jag ger tex. mina hela möss så ofta jag kan. Det är ett bra allternativ om man inte vill ge dem enbart barf (enbart kött).

Carpe Diem

Aviendha
0

Vad kul! Bara att fråga på, vi är ju en bunt folk som alla vill illrarnas bästa o gärna kommer med tips och råd =)

Själv har jag vanlig kattsand. Vad du har är väl vad du tycker är mest bekvämt/funkar bäst. De finns de som har pellets, tidningspapper, kristaller, ja det mesta. Du kan ju höra vad uppfödaren har just för vanesaken för valpen, och testa dig fram till vad du tycker funkar bäst.

Kött är verkligen ett bra komplement. Är valpen invand med detta är det ju bra, annars så tror jag att det är bäst att introducera den för kött så tidigt som möjligt. Valpar lär sig vad mat är tidigt, mina som är uppfödda på torrfoder rynkar på näsan till kött och undrar om jag vill förgifta dem. Jag ska dock träna in dem på det så småningom är tanken.

Det finns alla möjliga sorter du kan ge. Kycklingvingar är ett bra tips, då de motverkar tandsten dessutom iom att illern får tugga lite på benen. De kommer dock att släpa iväg köttet så man får hålla lite koll så inget ligger och surnar, det kan lukta riktigt illa.

Pinkies kan nog funka med, de finner man i djuraffärerna, vet att några har gett dem till sina valpar. Söker du på BARF här på forumet (Biologiskt Anpassad Rå Föda) så finns det en del att kika på.

Övriga tips och råd.. Hmm. Har du läst på så vet du nog redan det där med vikten av bitträning ;) En sak som jag gjorde misstag på var hur mycket en valp sover. De kan sova oerhört mycket i omgångar, och "illersömnen" är något man kan bli skrämd av. Det är när illern sover så djupt att man tror den dött. Man kan lyfta den och den hänger bara som en trasa. Det kan vara bra att veta ;)

Ta det lugnt, använd sunt förnuft och fråga gärna om det är något du undrar, ingen fråga är för dum. Det är det råd jag kan ge dig.

Lycka till!

chei
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vikigast enliget mig innan man skaffar iller är att försäkra den!:) men det kankse redan står eller så har du redan fixat det, satt bara och kom på vilka olyckskorpar dom är:)

själv kör vi med träpellets och Anf illermat, tycker det funkar bra!:)

lycka till:)

TottsiGirl
0

Vad kul att du vill skaffa iller :)

Tycker du har fått bra råd i denna tråden innan.

I lådorna hemma hos mig kör jag oxå på träpellets tycker det fungerar överlägset bäst, köper även jag mitt på Byggmax.

Mina illrar får torrfoder, Vitalin och Barf.

Det är jag som äger och driver HungryFerrets, vi har inget lager i Varbergs trakten men Lauritz Hundtrim & Varbergs Akvarium brukar kunna ta hem. Alternativet så bor min syster i Falkenberg så jag tuffar titt som tätt förbi Varberg så önskar du köpa foder går det säkerligen att ordna så du slipper frakten.

Håller fullständigt med #5 att det är otroligt viktigt att försäkra illern från dag 1 ifall man stöter på några tråkigheter.

Lycka till med nytillskottet och tveka inte att fråga här om du har funderingar eller frågor.. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

Jag använder Ever clean i mina lådor. Litre dyrt när man startar upp den men sedan är det inte alls dyrt. Sanden är såå otroligt dryg och hllr sig fräsch länge.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars