Kontakt med uppfödare vid omplacering
Då det har blivit diskussion i tråden om Nanna tänkte jag att den kunde fortsätta här så inte Nannas omplaceringstråd blir helt förstörd.
Det hela handlar om att jag tycker att föreningarna har en skyldighet att ta kontakt med uppfödaren till illern om att den omplaceras. Speciellt med tanke på att alla hemuppfödare har kontrakt på sina valpar och att merparten (vad jag har fått intryck av) inom iller tycker att kontrakten skall följas.
Mitt sista inlägg i tråden som rör diskussionen var:
Det jag reagerar på är att det är så många illrar som omplaceras genom föreningar utan att man sätter ut deras uppfödarnamn eller namn över huvudtaget. Sedan skriver den som tar illern att de söker släktingar och mer info. och på så sätt får uppfödaren till illern/illrarna som omplaceras reda på att den har omplacerats om inte nya ägaren själv tar kontakt med uppfödaren.
Vad jag vill belysa är att det vore önskvärt, och ett sätt för föreningarna att föregå med gott exempel, att meddela uppfödaren om att en av deras "valpar" omplaceras.
Som jag skrev längre upp (se tråden "får jag presentera Nanna) att hade jag varit akuthem hade jag försökt få reda på så mycket som möjligt om illern för att kunna meddela uppfödaren att den finns hos mig.

Jag kan till viss del hålla med dig om att omplaceringar skall informeras till berörd uppfödare, men jag anser inte att ansvaret fullt ut är omplacerande förenings.
Nuvarande ägaren till omplaceringen äger, enligt mig, största ansvaret för att ta kontakt och informera berörd uppfödare om vad som sker.
Att berörda föreningar sedan i sin tur söker upp så mycket information som möjligt om de omplaceringar de väljer att sköta, ser jag som en självklarhet.

Kan inte annat än hålla med.
Finns en seriös uppfödare bakom omplaceringen så är det guld värt speciellt för en nybörjare. Jag har två omplaceringar, en genom uppfödare och vi har en jättebra kontakt och jag har fått mycket hjälp och stöd därifrån. Den andra omplacerad från en farm och et har gått men jag har saknat att ha en uppfödare till henne som man kan bolla med.
Föreningar som har omplaceringskontrakt och föväntar sig att dom följs bör kontakta ev. uppfödare när kontrakt finnes, annars är dubbelmoralen är faktum.
Tyvärr är ju inte alla uppgifter tatuerade på illern, där finns ej heller en knapp där man kan trycka för att få all information.
Varför utgå från att föreningarna får all information om omplaceringarna och sen bara skiter i att ta kontakt med uppfödaren?
Om en uppfödare misstänker att en iller från sin uppfödning håller på att omplaceras så ta kontakt med föreningen eller den som omplacerar. Det är det mest seriösa sättet.
Som akuthem har jag försäkrat mig om att Illervänner har gjort allt dom kan för Nanna, det är dom som ska omplacera henne. All omplacering ska gå genom dom.
Jag hoppas ju på att den som vill ha henne vill ha henne för att hon är en underbar iller och inte för hennes bakgrund. Visst vill man veta vart hon kommer ifrån men är det de viktigaste innan man vet personligheten?
Det finns även en annan sida av saken. De flesta uppfödare vill ju att man håller kontakten, men ibland förlorar man den kontakten, och om man inte längre vet hur man ska nå den personen? Då är det värre.
Ansvaret ligger, enligt min mening på både uppfödaren (att hålla kontakten och kräva att veta vad som händer) och säljaren/ägaren (att hålla kontakten och informera)
Paulina

För mig är det självklart att ägaren skall kontakat uppfödaren i första hand om att illern omplaceras. Men tyvärr verkar de flest, i alla fall många gå igenom föreningarna först i stället. Hur många är det som frågar ägaren om han hon varit i kontakt med uppfödaren först? Tyvärr är min bild att de tar emot illern sätter den i akuthem och sedan skriver en omplaceringsannons. Omplaceringannonserna innhåller oftast bara hur gammal illern är och vilken färg. även om det finns mer info om illern.
Vi är många som anser att kontrakt bör följas och som Hanna skriver föreningarna förväntar att de som tar en omplacering följer deras kontrakt till punkt och pricka. Är det då inte lika viktigt att föreningen följer det kontrakt som uppfödaren har skrivit för "valpen" och tar kontakt med uppfödaren. Naturligtvis förutsätter det att det är en hemuppfödare illern kommer ifrån där ett kontrakt är upprättat.
Jag anser att det idag inte är så svårt att få reda på vart illern kommer ifrån så länge en iller har ett chip. Med hjälp av chipet är det inte svårt att få reda på vilket namn illern är reggad under, vilket idag görs av uppfödaren i alla fall i de flesta fall således får man frma uppfödarnmanet och kan med det ta reda på vad uppfödaren heter.
Vet bara uppfödaren om att en ev iller från honom/henne omplaceras tror jag att de tra kontakt. Men som sagt så länge det bara står färg, kön och ålder på illern i en annons är det inte lätt för uppfödaren.
Jag vet inte hur ett uppfödarnamn i en omplceringsannons skulle påverka en persons vilja att vet hur en illers personlighet är, men jag kanske är knäpp eller totalt dum i huvudet som resonerar så.
som uppfödare och privatperson tycker jag det är en viktig bit -att kontakta uppfödaren i första hand vid omplacering. och det ansetr jag är köparens ansvar!
som omplacerare hos Svenska illervänner får vi in en del illrar, jag efterfrågar bakgrund så mkt jag kan få veta, oftast är det okända uppfödare, de minns inte, de köpte den själva som omplacering, svaren är många och omöjligheten att försöka följa upp illerns uppfödare. För de flesta är inte chipmärkta som kommer in och kommer inte heller in med ett uppfödarnamn eller specielt många papper, ev vaccinations kort och kastreringskvitto är väl det vanligaste. och det säger inte mkt kan jag lova. Får vi veta uppfödarnamnet försöker vi givetvis kontakta uppfödaren.
som omplacerare anser jag även att det inte är namnet/uppfödarnamnet ev. som ska spela den viktiga rollen vid ett åtanagde av en omplacering. och därav har jag valt att som mest använda illerns tilltalsnamn vid annonsering av omplacerings illrar via föreningen. om nu inte ev. uppfödare önskar/vill att uppfödarnamn ska stå.

#6 Som jag skrev så tycker jag också att det är köparens ansvar men det är inte alla gånger de gör detta och även om de säger att de gjort det tycker jag att föreningen kan dubbelkolla med uppfödaren.
Är de inte chipmärkat blir det självklart svårare och då inser t.o.m. jag att det är svårt att få tag i uppfödaren och i min värld rör det sig då i de flesta fall om en farmariller.
De uppfödare som jag har kontakt med chippar sina illrar och reggar dem med chipnr och det rör sig om. Sedan finns det ett gäng uppfödare som jag inte har kontakt med men som jag ändå vet chippar sina illrar.
Som jag skrev är en iller chippad är det inte svårt att kolla om den är reggad och på så sätt få reda på uppfödaren.
Det jag reagerar på speciellt nu när dte är många omplaceringar. Är att det inte verkar finns någon info. Men ganska snart efter att illern har hittat ett nytt hem söker ägaren efter släktingar och/eller hur man kan komma i kontakt med uppfödaren och har den nödvändiga info på illern för att ta reda på detta. Vart har han/hon fått den ifrån om illern är omplacerad genom en förening? Varför kommer det fram gång på gång att uppfödaren har blivit förvånad över att illern omplaceras utan deras vetskap?
Ska man gå enligt lagen så kan aldrig köparen (kallad tredje man) hållas ansvarig för att illern har ev kontrakt. Det anses alltså inte vara köparens jobb att kontrollera ev kontakt och uppfödare. Jag håller med och anser att det först och främst är säljarens plikt att informera.
När det är en förening som omplacerar anser jag att man ska ta kontakt med/veta om att ev uppfödare vet om att illern är ute för omplacering, speciellt om det finns kontrakt. Men det här är bara min åsikt och inget som är tvingande enligt lag.
Sara
Det är en märklig värld vissa lever i. Jag känner till massor av såna som tagit kullar, men som varken chippar eller registrerar sina valpar inför försäljning. Jag har själv köpt en valp från en som kallade sig uppfödare och som hade stora planer och lovade guld och gröna skogar, men som sen gav blanka fan i det som utlovats. Att låta påskina att alla hemuppfödare (om man nu kan kalla dom det) chippar och registrerar eller överhuvudtaget bryr sig om vart valparna hamnar är bara en enda stor lögn. Det finns otroligt många som tar en kull och som numera, genom att läsa på forumen, vet exakt vad man ska säga och utlova för att anses vara seriösa men som sen i slutänden gör väldigt lite av det dom sagt att dom ska göra.
Så, wake up and smell the roses!
Varifrån kommer förresten denna motvilja mot att illrar omplaceras under ordnade former med kontrakt och rejäl kontroll av den ev nya ägaren och uppföljning så att illern verkligen får det bra och slipper flytta runt? Är det verkligen bättre att dom förvandlas till vandringspokaler genom att säljas på Blocket och på ifokus till fantasisummor och utan kontrakt eller uppföljning?
Och varför är det så viktigt med stamtavla och uppfödarnamn för vissa? Är det nån som letar efter en billig avelsiller igen? Eller är det så att man ska kunna välja och vraka bland omplaceringarna så att man får en omplacering från "rätt" uppfödare? Är det olika värde på behövande illrar beroende på hur annonsen ser ut och vem som annonserar?
Och dom illrar som omplacerats utan att uppfödaren informerats. Handen på hjärtat, hur många av dom har omplacerats genom föreningar och hur många har omplacerats genom Blocket och iFokus?

#10 Du kanske känner till fler uppfödare än vad jag gör. Men av alla de som jag kallar seriösa och det är i alla fall en 10-15 uppfödare mer eller mindre aktiva chippar, vaccinerar och reggar sina illrar samt har kontakt med sina valpköpare eller gör allt för att ha kontakt med dem.
Som jag har skrivit ett antal gåpnger känns det som så har jag har inget emot att en iller omplaceras genom en förening och att det skrivs kontrakt. Skulle jag få reda på att en av mina omplaceras genom att en förening tog kontakt med mig skulle jag bli tacksam. Men jag som uppfödare vill också få chansen att hitta hem till illern eller ta tillbaks den. Det jag reagerar på är att:
1) I många fall vet inte uppfödaren att illern blir omplacerad förrän nya ägaren letar info eller blir kontaktad av den nya ägaren. Ja detta har hänt med illrar som omplacerats via föreningar.
2)Kontrakt skall följas till punkt och pricka om en förening omplacerar illern. Men ingen bryr sig ett dugg om att uppfödaren har skrivit ett kontrakt om att de skall bli kontaktade vid en ev omplacering. Då är det helt plötsligt inte så noga att kontrakten följs. Snacka om dubbelmoral.
Har inte uppfödarens kontrakt någon laga kraft har heller inte föreningarnas kontrakt någon laga kraft i slutändan. Köparen kan såleds göra som han/hon vill utan att föreningen kan sätta dit honom/henne för kontaktsbrott.
Som sagt mer information om en iller kanske gör att uppfödaren eller tidigare kan få reda på att dennes iller omplaceras och kan vara behjälplig vid en omplacering. Det kan ju faktiskt också vara så att uppfödaren sitter med viktig information om illern släktingar som han/hon tycker är viktig att nya ägaren får reda på.
Varför misstros det hela tiden att folk vill något illa när man ställer en enkel fråga om uppfödare eller uppfödarnamn?
Jättebra när föreningarna vill förmedla kontakt med uppfödarna och mindre tråkigt när inget alls görs trots vetskapen om vem uppfödaren är…
Sen tycker jag det är tråkigt när illrar omplaceras genom föreningar där de som är inblandade i omplaceringen bivit tillsagda att inte berätta något om illrarnas bakgrund för de nya ägarna även att information finns om dom…
Känner nämligen 2 sådanna illrar där de nya ägarna till sist fick "insidertips" om vart de kunde få reda på vilka illrar de fått hem genom att kolla in gamla omplaceringsannonser med bilder från tidigare ägare…
Vips så var historien om de 2 illrarna inte någon gåta längre, som föreningen gått ut med.. Där fanns en hel historia om dom små som föreningen (eller personer i föreningen) sedan fortsatte förneka att dom vetat om… Trots att den som tipsat hade fått veta vilka illrar det gällde genom denna förening..
Sajtvärd på Iller.ifokus

JAg har ju tagit 2 omplaceringar genom SKILLS och iaf där har jag fått all den info jag behövt, tex illerns stamtavla i det fall det funnits. Jag tycker nog inte heller det är föreningens skyldighet att informera uppfödaren. Men visst är det bra att de pratar med omplaceraren om att de borde ta kontakt med uppfödaren.
Sen är det ju tyvärr så att många illrar som hamnar hos föreningarna har gått genom flera hem, dvs kontakten och kontraktet med uppfödaren har gått förlorat på vägen. Då är det ju knepigare. Hur ska man då hantera ett tidigare kontrakt? Det är ju då inte värt ett skit, mer än att uppfödaren fåt lite historia om vart dess tidigare valpar tagit vägen.
I många fall är ju illern ett antal år gammal, är det då verkligen viktigt att kontraktet efterföljs och föreningen hittat ett bra nytt hem? Mja, jag kan faktiskt inte säga att jag skulle orka bry mig i vissa fall.
Dock tycker jag nog detta är viktigare med en ung iller, säg några månader eller max ett år, som omplaceras…

Har en till kommentar som jag tycker är relevant. De "stackarna" som jobbar som omplaceringskoordinater på föreningarna har, vad jag vet, ingen som helst ersättning för det jobb de lägger ner. Och i många fall är det många timmar. de kanske rent av låter illern bo hemma hos sig för att få den utvärderad. De åker bil hit och dit, hämtar och lämnar, ordnar med konrakt och ställer upp och ger råd både före och efter. De ställer alltså upp med väldigt mycket som vi andra latmaskar bara tar för givet.
Hur mycket ska man alltså kräva av dessa frivilliga omplaceringskorrdinater som redan jobbar för illerns bästa? Att spåra uppfödare och dessutom deala med dessa känns ju lite överflödigt att ÄVEN detta ska vara deras jobb…
Nä, all cred till omplaceringskoordinaterna, tycker de redan gör ett ytterst otroligt jobb och de borde ha rejält betalt för den insats de gör för illersverige.
I denna tråden så tar man förgivet att föreningarna har all information och dom totalt struntar i lämna ut det. Föreningarna kan bara jobba med informationen dom får av ägarna och ett ev chip.
Många här inne är duktiga på att jobba på antagande och spekulationer…..både på gott o ont eftersom alla spekulationer inte är sanna. Tänk om dom insidertipsen inte är sanna?
Vi kanske ska avskaffa föreningarna och omplaceringskoordinaterna, då kanske alla blir nöjda?

#11, just detta med att våra omplaceringskontrakt ev inte är bindande, är något vi för tillfället håller på och kollar upp just för att vi i SKILLS skall vara så säkra som möjligt på vad vi ger oss in på när det gäller omplaceringar sedan vi fick veta att köpekontrakt på djur inte anses bindande
Vi är fortfarande osäkra på om våra kontrakt gäller då det särskiljs på överlåtande och försäljning, men vi gör vad vi kan för att få reda på vad som skall gälla och vad vi kan införa i våra kontrakt
Att vi sedan har gått ut med den information vi har fått till oss angående köpekontrakt på djur, innebär inte att SKILLS struntar i aktuella kontrakt mellan uppfödare/köpare. Vi anser att de kontrakt som finns skall respekteras i den mening att det finns en vilja från uppfödaren att bibehålla information. Oavsett kontraktet är bindande i laglig mening eller inte, finns det en klart uttryckt vilja. Om nuvarande ägaren och uppfödaren kommer överrens om att omplacera illern genom att låta den gå tillbaka till uppfödaren, är det inget som vi SKILLS anser vara fel.
Om någon vill omplacera en iller genom SKILLS som har kontrakt, uppmanar vi först att lösa detta med uppfödaren, INNAN vi ev handhar omplaceringen.
SKILLS ser hellre att illern får ett nytt långvarigt hem, än inget nytt hem alls. Om det sker genom SKILLS eller uppfödaren eller genom annan förening, är mindre viktigt för SKILLS. Det viktigaste är att illern kommer till ett varaktigt hem med stor vilja att inta kunskap eller som redan äger kunskap om illern som husdjur.
Jag ville inte ge några pekpinnar, utan ville bara tydliggöra var SKILLS står i frågan då du fick känslan av att många föreningar ignorerar skrivna kontrakt för att de inte är bindande.
Jag kan bara svara för SKILLS, men SKILLS gör det absolut inte. :)
#15 menar du insidertipsen jag pratade om?
Hur kunde de vara falska?
Eftersom det var bilder på illrarna som omplacerats genom föreningen så kunde de senaste ägarna med egna ögon se att det var deras illrar det handlade om…
Saken är också att detta handlar om en människa som var insatt i just den omplaceringen som hade fått order om att inget berätta om omplaceringsillrarna… Utan illrarna skulle omplaceras och låtsas vara anonyma.
Denna person hade en sambo som inte ells var lika involverad men hade hört vad som sades om omplaceringsillrarna och hjälpte den nya ägaren genom att ge länkar till gamla annonser om dessa illrar…
Att jag sedan väljer att helt tro på att föreningen visste mycket mer än vad som sades kan bero på att personen som varit involverad i omplaceringen senare erkände att det var dessa illrar då bilderna från de gamla annonserna kom fram, plus att en liten felsägning av namn (då den ena illern hade ett annat namn i gamla hemmet) råkade hoppa ur munnen på berörd person under själva överlämnandet av illrarna (och det va innan de nya ägarna fick se bilderna med de gamla namnen på illrarna)…
Och att de alla blivit tillsagda av föreningen att inget berätta..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Nej jag använde bara dina ord.
Tack för att du berättar hur det går till….. mun till mun metoden och då menar jag inte återupplivning.
Du väljer att tro att föreningen i det fallet har mörkat för att jävlas inte för att dom inte visste eller hade en annan anledning till att informationen inte fick komma ut. Du går ut med det du tror och säger att så är sanningen. Det är inte konstigt att att det finns så många höner med tanke på vad man gör åt fjädrarna man hittar.
Tro mig, ibland finns det jäkligt bra anledningar till att inte gå ut med all information från början. Hade du varit lite insatt och erfaren i omplaceringar och hitteillrar så hade du oxå förstått det.
Jag tycker att det är för jäkligt att skitsnacket ska gå före själva illern.
Det måste vara bekvämt att leva i en kokong där man bara kommer i kontakt med det som man själv anser vara "seriöst". Tyvärr ser verkligheten inte ut så.
Du verkar helt och hållet ignorera vad representanter för dom två föreningar det handlar om säger i sina inlägg #1 och #6, UlrikaG har sen också förtydligat i #16. Om du ignorerar det av misstag så är det en sak, men om du gör det medvetet så är det riktigt illa, tycker jag. Jag har fullt förtroende för att dom omplaceringsansvariga för dom aktiva föreningarna sköter sina åtaganden på bästa sätt. Som cannaydia säger så har dom bara det info att gå efter som dom får från den som omplacerar och om inte denna person talar om allt eller t o m ljuger, vad ska en omplaceringskoordinator göra? Ska dom hänge sig åt spekulationer och antaganden som jag sett att folk här gör. Sånt kan faktiskt slå riktigt fel.
Vad vet du om vad omplaceringskoordinatorerna för dom olika föreningarna gör och hur dom hanterar saker och ting? Och vilken skyldighet har dom att redovisa sin hantering av ärenden för folk på det här forumet? Jag är fullständigt säker på att dom i möjligaste mån tar kontakt med uppfödare för att kolla av. Men du kanske kan komma med en lösning på hur man ska göra om den som omplacerar säger att illern heter "YYYYY" och kommer från en jaktilleruppfödare och inte har några papper men att det senare visar sig att den kommer från en hemuppfödare. Vad borde en omplaceringsansvarig ha gjort? Vid omplacering omedelbart beskylla den som omplacerar för att ljuga? Spekulera i och gissa på varifrån illern kommer och självsvåldigt lägga till ett uppfödarnamn och gå ut med att det här är "säkert" från uppfödare XX och också ta kontakt med uppfödaren för att säga att "en iller från dig finns hos oss för omplacering!". Är inte det ganska så oseriöst?????
Istället för att komma med grundlösa beskyllningar och försök till att misstänkliggöra en omplaceringsverksamhet som i mitt tycke är ytterst seriös , så borde du kanske komma med något konstruktivt, t ex hur man torterar fram uppgifter ur folk som inte talar om allt när dom överlåter sin iller till en omplaceringskoordinator.
Vet bara uppfödaren om att en ev iller från honom/henne omplaceras tror jag att de tra kontakt. Men som sagt så länge det bara står färg, kön och ålder på illern i en annons är det inte lätt för uppfödaren.
Jag vet inte hur ett uppfödarnamn i en omplceringsannons skulle påverka en persons vilja att vet hur en illers personlighet är, men jag kanske är knäpp eller totalt dum i huvudet som resonerar så.
Vad borde det finnas i en annons då? Kanske en gullig bild? Jag trodde dom flesta illerägare var överens om att man inte ska ta en iller bara för att man tycker att den är gullig?
I min enfald så har jag alltid trott att det viktiga när det gäller omplaceringar är att dom får ett nytt, permanent hem oavsett hur dom ser ut eller vilken uppfödare dom kommer ifrån, men det är visst inte längre lika viktigt som att kunna välja och vraka så att man får en omplacering från "rätt" uppfödare och med "rätt" utseende. Som jag sa i #10 Och varför är det så viktigt med stamtavla och uppfödarnamn för vissa? Är det nån som letar efter en billig avelsiller igen? Eller är det så att man ska kunna välja och vraka bland omplaceringarna så att man får en omplacering från "rätt" uppfödare? Är det olika värde på behövande illrar beroende på hur annonsen ser ut och vem som annonserar? Om en omplaceringskoordinator har gjort allt h*n kunnat för att få fram varifrån illern kommer ifrån för att kunna kontakta ev uppfödare men inte kunnat hitta någon, kan inte illern omplaceras då? Är det då inte bättre att den nya ägaren, ,som ju troligtvis har mer tid, själv söker vidare så att omplaceringskoordinatorn kan gå vidare till nästa ärende?
Jag håller med #14. Jag, för min del, är fylld av beundran för dom människor som lägger ner så mycket tid, energi, själ och hjärta för att verkligen göra något för illrarnas bästa. Det är lätt att sitta hemma bakom tangentbordet och klaga och gnälla och komma med " ni gör så fel, fel, fel och ni är så oseriösa",men hur många av er skulle vara beredd att ta hand om den "mörka delen" av illervärlden? En del av dom som klagar högst (pekar inte på någon särskild, utan det här är i största allmänhet) lägger inte två strån i kors för att hjälpa, om man nu inte räknar "klagandet" som hjälp. Hur många illrar har ni haft på akuthem? Hur många illrar har ni sett till har fått ett permanent hem? Hur mycket pengar och/eller saker har ni skänkt till behövande illrar? Så länge man inte dragit sitt strå till stacken så tycker jag inte man ska öppna munnen och klaga på dom som verkligen lägger ner sin själ på att hjälpa alla illrar vare sig dom har uppfödarnamn och stamtavla eller inte.
#18 har du ens läst vad jag har skrivit?
En ur föreningen försa sig om ett gammalt namn på illern vilket gjorde de nya ägarna lite fundersamma.
Dennes sambo som inte var insatt i det här hade fått höra vad dom visste om illrana men inte fick säga så då uppgav h*n informationen om vilka illrar det rörde sig om till de nya ägarna (som jag förövrigt också har kontakt med om ni vill att jag ska be dom gå in o berätta hur de fick veta vilka illrar dom fått hem) genom att bla skicka länkar till gamla omplaceringsannonser av samma illrar med BILDER på illrarna så det kunde bekräftas att det var samma illrar det handlade om.
varför, varför inte något sas vet jag inte bara att det var så.
Och eftersom jag känner dom här personerna mycket väl nu för tiden (inte under själva händelsen) så kan jag även gå in o be dom skriva samma sak här inne.. Då blir det här inte mun till mun utan då kommer det direkt från källan…
Alltså har jag fått samma historia berättat för mig från 3 inblandade personer hur de har upplevt denna händelse..
Det kan finnas anledningar till att en förening inget säger men när det tom finns bilder på illrarna och vissa personer i föreningen fortsätter förneka att det är dessa illrar ja då har det väl gått lite väl långt?
Andra ur samma förening har ju erkänt och de nya ägarna vill bara veta pga att de kanske vill vara lite förberedda på vad som kan tänkas finnas i sjukdomsväg hos deras nya älsklingar….. Är det då för illrarnas bästa som inget beättats om dom?
Sen är det ju även så att om man i 17 trådar om omplaceringar skriver att den är jättesöt/man har träffat den/underbar iller och i en tråd frågar något- ja då vill man helt plötsligt inte illrarnas bästa utan då ska fokuset tas från omplaceringarna och man vill inte att de ska få nåt nytt hem.. Så är det. För för vissa mäniskor här inne så betyder fel fråga vid fel tillfälle att man vill världens undergång och död till alla människor o djur… typ
Sajtvärd på Iller.ifokus
En sak till….
En av dom märkliga sakerna, tycker jag, är att i andra länder ser man det som något positivt att det finns personer som gör sitt bästa för att hjälpa illrar i nöd och oavsett vilken organisation eller person som gör det så stödjer man saken. Här i Sverige handlar det inte om att hjälpa illrar, utan det handlar om vad man tycker om just den organisationen och/eller personerna som jobbar där. Var ligger felet? Är det bara att svenskar är så mycket barnsligare att dom inte kan se till saken utan måste bara blanda in sina personliga relationer i det hela, eller? Är det verkligen viktigare att snacka skit än att ställa upp för behövande illrar? Är svenskarna så självcentrerade att det bara handlar om "Jag, jag, jag" och att hitta fel i det andra gör istället för att se till saken och hjälpa till i den mån man kan. Hela den här diskussionen med misstänkliggörande av omplaceringskoordinatorer och dom föreningar som dessa jobbar för tycker jag är som att spotta i ansiktet på dom människor som verkligen jobbar för alla illrars väl och ve.

Det är väl ingen som säger att det är dåligt att det finns omplaceringsverksamhet. Endast om det är så att det döljs vilka illrar det handlar om. Om föreningar vet vilken iller det handlar om så är det väl inte hela världen att de hör av sig till den uppfödaren och sägar att de har deras iller. Förmodligen skulle då uppfödaren ta illern och vi har en mindre omplacering i rörelse.
# 21 Du bryr dig inte ett dugg om de inblandade utan det du tror är är det sanningen och den är att föreningen gör allt för att jävlas.
Och varför ignorerar du inlägg # 1, #6 och #16? Är det helt medvetet eller är det av misstag?
Jag tycker nog följande uttalanden talar sitt tydliga språk…
Men tyvärr verkar de flest, i alla fall många gå igenom föreningarna först i stället. Hur många är det som frågar ägaren om han hon varit i kontakt med uppfödaren först? Tyvärr är min bild att de tar emot illern sätter den i akuthem och sedan skriver en omplaceringsannons. Omplaceringannonserna innhåller oftast bara hur gammal illern är och vilken färg. även om det finns mer info om illern.
Kontrakt skall följas till punkt och pricka om en förening omplacerar illern. Men ingen bryr sig ett dugg om att uppfödaren har skrivit ett kontrakt om att de skall bli kontaktade vid en ev omplacering. Då är det helt plötsligt inte så noga att kontrakten följs. Snacka om dubbelmoral.
I mina ögon i alla fall så är detta bara ett fult sätt att misstänkliggöra den omplaceringsverksamhet som bedrivs av föreningar ocg omplaceringskoordinatorer? Konstigt nog så frågar sig ingen heller om hur många illrar som omplacerats genom Blocket och iFokus, utan kontakt med uppfödare.För det tror jag är mångdubbelt fler än dom där en förening inte kunnat kontakta en uppfödare.För jag är fullständigt säker på att om man hittat uppfödaren så har man också kontaktat den personen. Vem sköter sånt här på iFokus och på Blocket? Tänk efter lite………

*Kastar ut lite iskallt vatten för att kyla ner stämningen lite*
#24 ja, precis så skrev jag- föreningen gör allt för att jävlas.. Vart har du läst det, är det min kommentar- varför, varför inte något sas vet jag inte bara att det var så.
Jag talar inte för ALLA inblandade bara 4 st varav 1 hjälpte till att omplacera och 2 var de som fick hem illern.
Anledningen till att dessa personer ville veta vad det var för illrar var ang sjukdomar i släkten! Är det för föredetta ägarens, föreningens eller illerns skull som detta skulle hemlighållas? Vilket är viktigast?
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 27 En förening kan inte gå ut med uppgifter på hittade illrar som varken ha chip eller någon infoknapp,
Visst är din kompis illrar ett par hitteillrar?
Och jo du missar väldigt viktiga personer som avgör illerns identitet… dom förra ägarna. Har ni varit i kontakt med alla ägarna till dessa illrarna?
Jag kan tycka att om det är så viktigt att veta sjukdomarna bakåt i leden så tar man inte en omplacering som man inte får några uppgifter på.

Har jobbat natt så jag svarar först nu då jag nästan är vaken i alla fall och föhoppningsvis inte är alltför osammanhängande eller svamlar alltför mycket.
Pirjo jag vet inte hur jag skall utgå mer än från min egen erfarenhet och den är att de uppfödare jag har kontakt med och vetskap om chippar, besiktigar, vaccinerar och reggar sina valpar. För mig är detta seriösa uppfödare, är det inte det för dig så kan vi bara inse att här har vi olika åsikter och ståndpunkter. Det är dessutom lätt för en köpare att kolla om allt detta är gjort (ialla fall chippning, vaccination och besiktning) då han/hon skall få alla papper vid köpet inklusive ett kontrakt. Så kan vi lämna den diskussionen eftersom jag inte kommer ändra min ståndpunkt i vad jag anser är seriösa uppfödare.
Jag vet inte heller vart jag har ignorerat någon. Jag har svarat att självklart tycker jag att ägaren till illern skall ta kontakt med uppfödaren i första hand och att det största ansvaret ligger där. Vilket jag anser är svar till både #1 och #6
Efter #11 som var mitt senaste inlägg har jag inte haft möjlighet att svar eller läsa då jag som sagt jobbat natt och sedan sovit, varit ute på ärende och tagit hand om ett gäng "muterade" lurvbollar. Vill man i tråden ta det som att jag ignorerar folk är det upp till var och en.
I #16 skrivs det att SKILLS uppmanar ägaren att i första hand ta kontakt med uppfödaren, vilket jag tycker är superbra att de gör. Jag har tom svarat #6 så jag kan inte kalla det att jag ignorerar folk, läs #8 igen. Nu tog jag i och för sig med bara med chippning, och som jag skriver att för mig så rör det sig antingen om en oseriös uppfödare eller en "farmuppfödning" om illern saknar chip. Jag inser att det inte är lätt alla gånger. Jag har själv haft en omplaceringsiller som jag fick jaga info. den illern hade inget chip, enda pappret som följde med var en ouppdaterad stamtavla ca tre år gammal så jag vet hur svårt det kan vara att få reda på något.
Med tanke på att jag har suttit med i en föreningsstyrelse, haft kontakt med omplaceringskoordinatoerer samt själv hjälpt till att omplacera så vet jag nog hur mycket jobb det krävs. Jag tycker att det är fel att illrar omplaceras av privatpersoner utan att kontakt med uppfödaren tas. Jag har själv meddelat uppfödare om att deras iller/illrar är ute för omlpacering av privatpersoner på blocket eller iFokus är ute. Vilket den/de har varit tacksamma för att jag har meddelat dem och naturligtvis har den/de varit besvikna på ägaren som inte har kontaktat dem.
#25 Jag ställde en fråga i inlägg #11 om hur många det är som frågar ägaren om de har kontaktat uppfödaren. UlrikaG svarar att SKILLS uppmanar ägaren att takontakt med uppfödaren (återgien superbra att ni gör det). Sedan skriver jag hur min bild är hur det har gått till många gånger, inte alla gånger men som sagt många gånger. Denna bild har kommit från som tidigare skrivits att det har varit flera annonser där det har varit väldigt lite info. men sedan har nya ägarna helt plötsligt haft så pass mycket info. att de själva kan lägga en förfrågan på de olika forumen och på så sätt har uppfödaren fått reda på att en iller från dem har omplacerats alt att någon på forumen har sett förfrågan och meddelat uppfödaren om att en iller från denne är omplacerad.
Jossan skriver om två ex. där illrar omplacerats, om detta är sant eller inte tänker jag inte spekulera i. Det är jag kan konstatera är att det är tragiskt om det är sant; med tanke på som HannaM skriver i sitt inlägg att den nya ägaren går miste om stöd från uppfödaren. Uppfödaren går miste om vart dennes älskling tar vägen samt att viktig info. om illern uteblir åt båda hållen. Det kanske inte bara är uppfödaren som sitter inne med viktig info om illern utan ägaren kan ha info. till uppfödaren.
För att svara på#10 igen. Är det fel att få reda på uppfödarnamnet om det är pga att underlätta för uppfödare och nya ägare att hitta varandra och för att de skall kunna utbyta information? Som sagt det handlar inte om att få en iller från rätt uppfödare i alla fall inte från min sida. Har också svarat tidigare att självklart skall en iller kunna omplaceras och få ett långvarigt hem även om info. inte finns.
#20 Snacka om att misstro att folk inte gör något. Du har ingen aning om hur mycket varje person gör bakom kulisserna hur mycket de ställer upp och på vilket sätt de ställer upp. Allt mna gör behöver inte synas eller handla om pengar. Alla har inte ekonomisk möjlighet att skänka något eller att ta en iller på akuthem. Alla har inte möjlighet att ta en iller på akuthem pga att deras illrar skulle bokstavligen skulle ha ihjäl omplaceringsillern och alla har inte plats att ha två läger. Som sagt det finns andra sätt att hjälpa till. Jag tycker tex att det är guld värt att ha någon som man kan ringa till för stöd och råd frågning oavsett det gäller ens egna illrar eller en iller som man har på akuthem.
En annan fråga till alla som kan/ är insatta. Om illern har chip och ett chipnr kommer fram. Kontrolleras det då med andra föreningar och om chipnr är reggat där? Eller utgår man då ifrån att illern är chippad av en privatperson som inte har reggat det i någon förening? Kollas det upp med agria om de har chipnr i sina rullar?
Är det något mer jag har "ignorerat" så får ni väl skälla på mig.