Hur går det med vaccinet?
Undrar bara hur det går med vaccinet. Har ju inte lyckats få 1:a sprutan ens… Det kanske står här på sidan någonstans, ursäkta i så fall… hittar inte….
Mycket intressant att läsa här på sidan förresten!
Hejsan. =)
Det är ingen fara. Om vaccinet står det lite grann om i "Hjälp oss mot Valpsjukan" som jag har puttat upp.
Än så länge är det inte klart än vad det blir för vaccin men ni ska nog kunna få ett svar snart hoppas jag.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
När jag pratade med SVA så håll dom på att försöka få in Purevax Ferret (det vaccin som Åsa rek.) på sk. generell licens. Dom hoppades att det skulle vara klart nu i slutet av sommaren eller hösten men sånt brukar ta tid tyvärr men det händer något ialla falll 

Åh va skönt att det händer nåt. Hoppas det kommer som snart som möjligt.
Kan jag rabies vaccinera mina illrar ändå så att sen när nya vaccinet finns är det bara vaccinera och ta dom utomlands eller måste jag vänta tills dom först kan vaccineras mot valpsjukan?

#3 Du måste ha grundvaxinet först fetre det väntar du 4 veckor därefter kan du ta rabis sprutan.
Klarsferret: Varför måste man ha grundvaccinet först? Om man rabiesvaccinerar och väntar med valpsjukan tills man gjort testet, borde det väl gå att rabiesvaccinera innan.
Om man ska till Finland, behöver man inte ta antikroppstestet. Då räcker det att vänta i 21 dagar, sedan är det bara att resa.
//Ammi

om du ska till baks till sverige så måste det vara i den ordningen som grund vaxin o sedan efter 4 veckor rabis man väntar sedan 4 v inann resan. detta sår att läsa i artiklar om in o ut försel av djur inom EU

Tack! Lite undrande bara… Tessan har ju inte hunnit ge Pucco någon vaccinspruta ännu. Man är ju lite orolig så att han inte blir sjuk… Han är ju bara så jä…la söt!!!
#6 Tack. ;-)
Pratade med AH på Skaraborgsillern i onsdags eller torsdags, då rekomenderade hon (STIF antar jag och SVA) att illrarn kan vaccineras med ett vaccin som heter Nobivac bhppi eller möjligen dhppi(hörde inte riktigt vad AH sa). Så igår fredag så var jag och tog den 1:a av 2 sprutor med detta vaccin på en av mina illrar, nämligen Agnez. Detta för att hon ska få vara med på IllerThrillern i oktober. När jag pratade med den veterinären som vaccinerde Agnez, så sa hon att det nya vaccinet skulle komma under nästa månad. SVA sa för ca 1 månad sedan att den det nya skulle vara klart inom 2-2½ månad, så då skulle det var klart senast i slutet av september då ju. Men Agnez kommer att vaccineras med Nobivacen eftersom hon måste vara vaccinerad båda gångerna med samma vaccin.
det var ju prat om att man kunde "övervaccinera" sina illrar om man vaccinerade för ofta, tmex att veterinären ville att man skulle vaccinera med fervac d varje år istå för vartannat. Hur ställer ni er till att nu vaccinera med detta "tillfälliga" vaccin innan det riktiga vaccinet kommer? det innebär ju att vaccinera nu och sen börja om att vaccinera igen när det purevax kommer. Jag skulle inte börja med nåt annat vaccin innan, jag väntar hellre tills det andra kommer. jag tycker det är lite att övervaccinera om man vaccinerar med det andra o sen med purevax när det kommer.
#10 Vi kommer inte att vaccinera upp med tillfälligt vaccin, för att kunna ställa ut illrarna. //Ammi
Vad jag har hört så är inte hundvaccinet att rekommendera eftersom det inte ger fullt skydd till iller. Det inger en falsk trygghet tyvärr.
Jag tror inte att det nya vaccinet kommer komma till september utan om det kommer så kan det komma mot slutet av året eller senare.
Men ingen mer än vi illerägare skulle bli överlyckliga om det kom nu redan i september. (så jag har gärna fel i det jag skrev överst) Då jag känner en som pratat med SVA så säger de att det inte är på väg än.
Pratade även med en vetrinär som ringde SVA och hon sa att det inte var på väg än. Så det blir till och vänta och hoppas att våra illrar får ett vaccin så fort som möjligt då vi inte vill att de ska drabbas av valpsjukan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag kommer inte att vaccinera mina illrar med något allternativvacin i väntan på det "riktiga" vaccinet.
Tycker inte om tanken på att ge dem spruta efter spruta bara för att jag skall kunna åka på träffar/utställningar.
Hej
#12 Det stämmer att Nobivac DHPPI inte ger ett fullgott skydd, men det ger ett visst skydd.
#14 Jag hade resonerat precis som du om jag hade haft valpar. Tycker att man ska vara lite försikig med vacciner överhuvudtaget. ( inte menat som kritik mot någon) Jag tycker det är bättre att vaccinera med riktiga vaccinet när det kommer.
Här funderar vi åt det andra hållet. Vi har fem illrar, två fem-åringar, en sex-åring, en fyra-åring som är sjuk. Till våren ska dessa vaccineras igen. Är det värt det? Frågan är hur länge till lever dom? Kanske krasst att tänka så men ibland får plånboken styra. Fast samtidigt, åker vi på utställning, vem tar hand om dom som blir kvar hemma? Fast alla dessa frågor får man svar på efterhand, eller hur?
Självklart kommer avelshonan att vaccineras med det nya vaccinet.
Anette
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
hur "farligt" är det att låta en valp gå ovaccinerad fram tills det nya vaccinet kommer? Om den har fått första valp sprutan (fervacD) + är vaccinerad genom mamman? För om man skulle vaccinera nu skulle man väl bli tvungen att om vaccinera och börja en ny grund vaccinering med nobivac? (alltså 2 sprutor) och sedan på börja ännu en grundvaccinering med det nya vaccinet när det nu kommer? I så fall skulle den stackars valpen bli vaccinerad 5 gånger under sitt första halvår?

Det är ingen fara att vänta. Det är länge sedan valpsjukan fanns i Sverige och detta tack vare vaccinationerna. Det man skall se upp med är om man befinner sig på platser där säldöden härjar. Tydligen är viruset som orsakar säldöd och valpsjuka samma eller liknande.
jo…läste just om det på SVA….tur att vi inte har så mycket sälar i centrala GBG 
Jag hade turen att få tag på vaccin så jag har 2 illrar som ska vaccineras nästa år och en som är skyddad i 2 år- hde jag inte haft det så hade jag inte vaccinerat med något tillfälligt vaccin. jag är orolig varje gång vi ska ta spruta och jag utsätter gärna varken mig eller mina små för det i onödan. men nu har det ju löst sig för mig!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle heller aldrig vacinera med ett tillfälligt för att ta med min iller på utställning. Har samma inställning, känns inte bra med för täta vacinationer liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars