Sjuk? Hur vet jag?
Jag var och kikade på en iller igår som är 2 år. Jag vet att de sover väldigt mkt men det jag vart så förvånad över är att den inte verkade reagera på att jag kom dit. Den låg och sov i ett eget rum och när jag kom in så tittade den inte upp ens. Man kunde ta upp den och typ inga reationer. Helt avslappnad och så. La den i knät och han kravlade ur knät och la sig i sin filt igen. Har ju alltid haft uppfattningen att de e riktigt smidiga djur men denna verkade mer snurrig. Jag kände spontant att den var sjuk. Men jag var tvungen att fråga någon som vet mer än mig. Vill inte köpa ett sjukt djur och är de inte är så de ska bete sig så vill jag tala om det för dem för jag tror inte de själva förstår att den isf är sjuk. De har haft den i 4 månader och det är 4 hemmet den stackaren har. Sen vet jag inte riktigt hur de ska kännas i hullet heller men man kunde väldigt tydligt känna revben och ryggrad och benknotor och liknande…
Hur vet jag om den är sjuk eller ska den bete sig så?
Spontant tror jag inte att den är sjuk faktiskt.. Är så svårt när man själv inte träffat illern i fråga.
Mina illrar beter sig ganska mycket sådär om man väcker dom "vid fel tidpunkt" på dygnet. De är helt annorlunda framåt 10 snåret på kvällen.
Angående hullet så är det också så olika. Endel illrar har även ett väl markerat "stopp" precis nedanför revbenen.. Det är så svårt att säga när man inte själv känt på illern. Nu börjar tiden då illrarna ska lägga på sig. Endel har redan börjat medans andra fortfarande har sommarhullet på sig vilket inte brukar vara så mycket.
Såg illern smal ut? Var den tunn över magen?
om du inte direkt tänkte "gud vad smal" så är det säkert helt normalt.
När en iller sover brukar den vara mycket seg och lite vinglig när den går upp en liten sväng…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok. För jag vill inte han mår dåligt. Men är det så de beter sig så är det ju lugnt. Jag har haft en massa olika djur men aldrig en iller så jag vart lite orolig.
Vart bor du? Är du orolig efter att du fått hem illern så finns det säkert nån med iller i närheten av dig som kan komma o kolla på honom o se om han verkar normal.. :)
Annars kan du göra en veterinärbesiktning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag bor i Falun och jag har lagt ut en förfrågan om det finns någon i trakten. Har ännu inte fått svar på det.
Ajaj då.. lite svårare då… Be om att få hälsa på hos illern igen fast vid en annan tid. Många illrar är som piggast på kvällen när det börjar bli mörkt.. eller fråga ägaren om du får komma när illern är lite piggare så du får se den lite mer i action?
Se om den beter sig annorlunda då.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja skulle vara ett alternativ. De enda är att hon hade tidsbrist för hon flyttar om 3 veckor och hon har skaffat hund så illern trivs inte så bra just nu heller. Är instängd på ett rum där han sällan får uppmärksamhet längre.
Ville kolla upp hurpass den var som den skulle eller inte för de som hade den verkade ha djuren för de va coolt att ha.

Du kan ju också fråga om hon inte kan göra en hälsoundersökning på illern innan du köper och betalar så vet du vad du får. Jag gjorde en själv på Elliott innan jag betalade, ville veta att jag betalade för ett friskt djur. Visst, det kostade mig en tusenlapp men det var värt att få veta att han var frisk. Finns det anledning att tro att illern är sjuk så går det ju på försäkringen.
Hur såg ögonen ut? var dem rinniga? märkte du av ngn dålig andedräkt? hur var den i pälsen? torr? fet? päls på svansen?
Hull är som sagt svårt, men kunde du känna revbenen? hane eller hona?
Jo jag skulle väl kunna be om det men jag tror inte hon gör det men fråga kan man ju alltid. Och även hälsa på igen så man får en andra uppfattning.
Kastrerad hane. Ena ögat var kläggigt men de andra var ok. Vet inte med andedräkten för luktade inte på den. Pälsen var iaf inte fet. Det var bra med päls på svansen. Man kunde mkt väl känna revbenen. Det kändes som ett sklett med lite päls på.

Hon kanske kan gå med på det om ni betalar halva var? Visar det sig att illern är sjuk kan du ju försöka sänka priset eftersom han kommer kosta dig en hel del i vet.vård eller att du tar honom när han är frisk (om han nu är sjuk…

Jag kan bara beskriva mina illrar. När de sover så sover dem. De brukar inte ens reagera om det kommer in en massa folk eller om man sätter på musik. Kanske kollar de upp en sväng. När de precis har vaknat så är de sega och det tar ett tag innan de kommer igång. De brukar vara pigga en stund på dagen och sen en längre stund på kvällen runt 22.00
Min hane är halvdöd när han är sömning och har alltid varit så. Lyfter man upp han är han slapp och "hänger". Minuter senare kan han skutta runt.
Ville bara dela med mig :) Hoppas det går bra
Var ena ögat kläggigt så kan det mkt väl vara så att han har en infektion där eller i kroppen.
Sara
Att ena ögat rinner kan betyda att han har fått in skräp eller att han har en förskylning, infektion etc.
Har du ngn aning om hur han lever hos dem? instängd på liten ytan? går dem ut med hnm? han kanske rent av inte har några muskler.
Är han försäkrad?
Jag fick ju inte en possitiv reaktion när jag var där. De har olika djur bara för de e status. De har haft den illern nu i 4 månader och den har var på 3 hem innan. Så jag skulle isf bli 5 hemmet. Han bodde i ett litet rum där han var själv och de hade skaffat en hundvalp med så den fick inte vara ute alls mkt sedan de skaffade den sa de. De låter ju som han e frisk iaf. Bara en mkt kostig egenskap isf bara tycker jag. Men lite smårolig med. Men jag ska prata med henne så får vi se. Den var ju inte billig heller så vi får se om de kan släppa ner på priset oxå.
Jag håller tummarna. Jag bara inte vet hur jag ska göra med vakt å så för jag ska på kurs i tot 4 veckor snart å då kan jag ju inte lämna den lille själv.
jätte tack för alla inlägg :)

En ledsen iller kan vara en slö iller…
ja de tror jag med. Jag ska kolla upp det lite mer. Men mitt stora problem om jag skull köpa honom är att under 2+2 veckor i vinter har jag kurs å då kan han inte vara själv hemma. Är det nån som vet nån som skulle kunna vakta de veckorna bara? Gärna då i närheten av mig. (Falun)

Vilka veckor handlar det om?
// Amanda
jag vet bara 2 st av dem än så länge och de är 28 sep och 2 veckor framåt
sedan är 2 veckor i oktber eller december, de har inte bestämmt det ännu