ni som har lite koll...
Kan ni som vet lite om barf föda skriva ner er mat listor.
Jag fick en noja nu när jag fick veta att det va bly i ben mjölet och det va för farligt att ge dom hjärta för mkt, osv, osv…
Det med hjärtat visste jag men, det skulle vara bra med en komplett och näring/vitamin rik föda för dom små djuren….
Man vill ju att dom ska må bra o leva länge ju :)
Bifogar en länk till min veckomatsedel som jag gjorde för ett tag sedan, den hittar du här!

oj ! Jag ger bara mina på kvällen faktiskt…
Jag brukar ge, kyckling hjärta, kyck. lever, nötkött, för det mesta bara :(

#2 lite ben sitter inte fel. Kycklingvingar är bra.
#2 det bästa du kan göra om du vill hel/halv barfa är att lära dig näringslära för iller. Det är A och O när man vill utfodra med annat än torrfoder. På så vis vet du vad en iller behöver för att må bra. SEN kan man börja utforma en vecko meny. Sen får man inte glömma att alla barfar olika, alla har tillgång till olika sorters kött.
Grundstenen i barf för ille rär att just tänka som en iller, deras mat skall efterlikna ett bytes djur, näringsmässigt, i största möjliga mån,
#1 Är detta rått när dem får det? eller till lagar du det?

Jag har ju alltid torr foder framme.
Anledningen till att jag vill ha en bra mat sedel är för att jag vill inte vill göra fel och tar hjälp av dom kunniga på det området.
Jag har läst BARF artikeln och förstår, men det skulle vara bra med lite hjälp på vägen…
#6 det finns oceaner av information..eller nja, nästan, om illrars näringsbehov. det finns även böcker om t.ex barf för katt som man kan dra stor nytta av, även om man får illernpassa kosten lite. Men på svenska finns där inte så otroligt mycket. Här är en sida med lite grundprinciper http://www.pet-plus.co.uk/Info%20Feeding%20raw%20food.htm
#5 alltid rått! Absolut inget tillagat, tillagade ben kan bli livsfarliga, och tillagat kött ger i princip ingen näring åt illern.

Kanon :)

Får nog borja leta lite i affärerna nu…
Svårt o få tag på allt i sthlm…
#11 cilla köper allt i stockholmstrakten..kolla med henne för bra tips ;)

Ok.. tack :)
Här kommer recept på Bob´s gravy till iller ( det är förstås inte BARF-mat, men det är till iller iallafall). Den är på engelska men jag hoppas ni kan läsa och förstå texten. "Såsen" är bra för illrar som är eller har varit sjuka då den innehåller ganska så mycket näring/100gr sås.
Bob's Chicken Gravy (Yum!)
1 whole roasting chicken (cut into pieces to fit in the blender; do not remove skin, fat, bones or giblets-small pieces puree better)
1 Tablespoon olive oil
1 Tablespoon ferrettone (or whatever vitamin supplement you use)
1 Cup ferret, mink or high-grade cat kibble
2 Tablespoons fine bran OR whole oats OR Metamucil
1 Tube Nutrical
3 or 4 Eggshells
4 Tablespoons honey
1 Cup fat trimmings (uncooked; I save trimmed fat for just this purpose)
Puree the chicken with the fat, kibble and eggshells; add water until you make a thin gravy. Pour the mix into a pot and cook for 30 minutes, or until it has the consistency of cream or thick gravy. Add the rest of the ingredients and mix well. Now, here's the hard part. Put one cup of chicken gravy into a ziplock, push out the air, and set aside. Repeat this process until all the gravy has been portioned out, then dump the ziplocks into a container to store in the freezer. Ha! Not hard at all, especially after all the grinding has been done.
To serve, just allow a bag-o-chicken to thaw, mix water or pedalyte to the desired consistency, and nuke it for 20-30 seconds. This is a high-calorie, high fat, high protein, low carbohydrate food that is
extremely easy on a sick or injured gastrointestinal tract (well, compared to kibble), and provides for all the ferret's nutritional needs in excess of most requirements. Mine eat it as a treat every couple of days or so, and all my sick and dying eat it was a primary food.
BTW, it is very easy to digest, and it digests well, so not a lot comes out the back end when compared to kibble. However, if your ferret is not used to it (its on the rich side), it can come out the waste chute somewhat runny. That is not a problem with a hydrated ferret, so don't worry about it; there are plenty of electrolytes and the ferret will just drink more water. Once the digestive system figures out what is coming down the pike, it will adjust. If not, then cut the metamucil in half. Also, this food has a lot of water in it compared to kibble, so your ferret will probably
not drink as much at the bottle. Finally, it has a whole lot of really
good nutritious stuff, so your ferret might not eat as much of this as when they eat kibble. It also has a lot of undigestible bulk (fiber, bone, shell, other connective tissue) which helps clean out the tubes, which I am personally convinced lessens the impact of ECE and other intestinal diseases.
Now, this is mostly chicken, and your ferret may not want it at first,
especially if raised for a long time on a kibble diet. So load up a
syringe and squirt it in their mouth. It might take one squirt, it might take 100, but eventually your ferret will sniff the stuff and dive in grinning. Once that happens, it is easy to get them to accept ANY poultry, from duck to turkey, which they will learn to eat off the stick, so to speak. ALL my ferrets eat chicken and turkey, even those that are shelter adopties raised for years on cat chow. Once they get used to it, omit the kibble and grind the chicken so it is "lumpier."
A really fun treat for ferrets that love this stuff is to put a tablespoon full in the bottom of an eggshell prior to serving. Thats how I give it to mine; each ferret gets a half an eggshell containing a tablespoon full of chicken gravy. They don't fight at the dish, they all get an equal share, and they can carry their eggshell to their favorite eating establishment. Now, I use a thickened gravy rather than a thin one, so usually the only cleanup is vaccuuming small pieces of eggshell. Don't worry if they happen to eat some shell; it won't hurt them and the minerals will actually do some good.
Now, this isn't a replacement of anything your vet might prescribe, duck soup or any other food; its just something I use and highly recommend. But its not etched in stone either; if it is too rich for your ferret, take out some of the fat or oil. If there is too much bulk, cut back on it. Make whatever adjustments you need for your individual ferret's needs.

Jag skulle aldrig ge detta till en iller.. bara 4 matskedar honung får mig att baka FORT.. och en tub nutrical.. hej hå.. socker är nyttigt eller hur var det nu
Du ska räkna dessa ingredienser på en hel kyckling, och en sådan väger mellan 1200 och 1800 gr beroende på hur stor du köper och då är 4 tsk inte så mycket, och socker som salt framhäver som bekant smakerna bättre. OK, socker är väl inte bra för iller, ja egentligen inte för något djur inkl människan. Och jag tror säker att man kan utesluta honugen om man vill. Och vad gäller nuticalen (det är väl den bruna pastan som man kan köpa på Amhs illertorg bl.a, för av denna får mina av ändå lite då och då minst ca 1-2 cm/iller minst 2 gånger/vecka) så är väl den inte alltför söt, den luktar inte söt iallafall tycker jag, mer lite av humle som finns i bl.s öl.

#16 det är söta saker i nutrical också.. så den här "gravyn"faller bort…

Nu har jag letat upp Nutri-Cal.
Första ingrediensen är Majssirap. Det är extremt sött. Andra är sojaolja. Tredje är maltsirap. Sött. Fjärde är laxolja, den är bra. Fjärde är melass. Sött. En tub Nutri- Cal väger 120 g. Det är en del i det här sammanhanget.

#14 Skulle inte heller någonsin någonsin ge det där till en iller. Det var det sjukaste jag har sett!

#16 Det finns bättre saker att ge en iller som vitamintillskott. Ägg, inälver, blodmjöl mm. Det är verkligen inte bra att ge dem söta saker. Det enda mina får i godsaksväg är lite vetegroddsolja och b-vitamin. Annars det jag skrev ovan. Att ge dem två cm av "vitaminpastan" låter verkligen onödigt då man kan ge dem saker som inte är socker och som dessutom är naturligt.
En illers kost bör innehålla så lite socker som möjligt, helst av allt inget alls i den ån det går att undvika. de flesta "duck soup" recepten är rena sockerbomben! enda gången jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att ge lite till en ilelr skulle väl vara om den just fått en insulinomchock, och jag inte har något annat att tillgå.

Lägg upp några bra mat listor :)
Sånt som finns i affären, hehehe
Skulle va kul o se vad ni ger dom ….
Är det från något speciellt djur man skall ge illrarna? tex hjärta.. Skall de vara från höns eller spelar det någon roll? Fattar inte det där vad man kan ge dem ännu XD

Halvbarfade djur här hemma. Alltså alla äter torrfoder när de själva vill det.
Måndag: Möss
Tisdag: Vildsvin/ Älg / Rådjur/ Hare hjärta, lungor elelr sådant.
Onsdag: Möss
Torsdag: Möss
Fredag: Vildsvin/ Älg / Rådjur/ Hare hjärta, lungor elelr sådant.
Lördag: Möss
Söndag: Möss
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fan, jag har provat med möss, men dom lekte knappt ens med dom :(.
Jag brukar ge typ nöt kött 5 dar i veckan o kyckling hjärta 2 dagar…
Alltså bara 1 ggr per dag…. Kvällen
Försökte ge kyckling vingar, men dom dök upp efter typ 2 mån. gröna o fina. Trodde dom skulle flyga iväg, faktiskt. Äckligt…
Dom äter nästan bara nöt kött, lever, kyckling fille, kyckl. hjärta…
Tråkiga, hehehe

#25 vill du ge dom mer kött så prova att ta undan torrfodret och lägga fram kycklingvingar, du kan klippa dom i mindre bitar med en sekatör. Har dom smakat köttsmaken kommer dom äta när dom blir tillräckligt hungriga.

Sant…
Jag vill att dom ska få mer ben i sig, blev orolig när dom säger att det finns bly i benmjölet !
Vart kan man köpa kanin då ?
Död så klart , heheh.
Skrov ? E det hela kaninen på en gång ?
Kalkon då?

Kalkon går oxo jätte bra, men dom e ju jävligt stora ! Har liten frys, heheh
Min bror har kalkon som han sedan skall slackta och jag kunde få så som hjärta och sådant illrarna äter. Så det äter vildsvin med? :O Det skall med slaktas av bror min kankse har tur :D
Fast hur skall man ge dem det rått?

Man kan ju köpa kanin på zoo ju :)
Styckar man den grov o bara ger dom det ?

#31 jag köpte två kaniner på hagsätra zoo en gång… jag fick flå den (har en kräsmagad make) och sen stuckade jag upp den och serverade. Nu kommer jag inte köpa därifrån igen då jag fick två kaniner som inte var i direkt gott skick, ena hade en stor fläck med skrumpet på levern och den andra hade jättetaskig päls men det går att köpa.
Kycklingskrov tror jag finns på enskede hund och katt, äter du kyckling själv kan du köpa en "hel" kyckling på ica, skära loss fileerna och ta dom själv och sen stycka upp resten till illrarna.
Illrarna kan ju slita loss från en hel kanin eller kyckling också men jag tvivlar på att du vill ha det liggande i hemmet=) Tar en stund innan det tar slut.

Jag får harar och kaniner av en jägare med eget hemman. Vildsvinet och det andra vilda köttet får jag av jägarna i byn.
Audiatur et altera pars

Måste man flå dom ? Lätter o bara stycka ju ! Jag trodde man gav dom med innanmäte o hela köret. Dela kanine typ på 4 ställen, kanske :).
Ska prova :)

Mmmmm, lättare om man bor på landet…
Farsan har ju gård vid Hässleholm i Skåne. Han köper oxo grov styckat hela tiden…

#34 nej man måste inte flå.. dock är den en bra bit in till själva köttet=) Jag styckade men tog tillvara på inälvorna och serverade dom också.
Men det är upp till dig hur slaskigt du vill ha det på golvet=p

Hehehe…
Ja, det blir nog rätt grisigt
.
Ska fan prova …

#35: Ja det är klart det underlättar om man bor granne med jägare.
Audiatur et altera pars