Illrar- värme och ljus
Jag har alltid fått höra att Alla djur har instinkten att vara rädd för eld. Men inte hos min ena iller? Häromkvällen hade vi värmeljus tända på bordet, i samma ögonblick som jag sträcker mig efter illern som hoppat upp på bordet så nosar hon ovanpå dom och sticker sedan ner huvudet i lågan. Luktade bränt hår, jag sköljde henne under kranen- inga men alls. En annan sak som också är märklig är att det fortfarande ska försöka dykas i skållhett tevatten eller kaffe…är det bara min ena filur som är lite trög med vad som är farligt eller har ni liknande erfarenheter??
Mina illrar har inte heller någon som helst självbevarelsedrift! Nyfikenheten går före allt annat! :D

Det är vanligt förekommande att illrar inte förstår vad som är farligt för dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

oja ! Som när dom hoppar ut 1.5 m ner utan att ens tveka…
Helt sjukt att dom inte förstår att dom kan skada sig….
ja, man har ju stött på fler än en iller som haft krulliga små korta morrhår efter att ha varit lite väl nyfiken på ljusen… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tror 2 av mina 4 illrar någon gång lyckats bränna morrhåren på ett ljus när de varit snabba upp på bordet. Alba som var albino fick krulliga gula morrhår en gång… luktade svavel i flera dagar… hehehe… stackarn.