han tycks ha missuppfattat det hela..
Igår fixade vi dörrar in till vardagsrummet så att ingen av djuren får vara där om inte vi är där, så nu sov alla djuren inne i vårat sovrum, det var inga problem alls.. först. Dior låg och sov på min arm i flera timmar, sen började han busa med katterna och när han väl blev trött igen så gick han och lade sig.. i bajslådan! så jag tog ur honom ur den och lade honom i hans sovbox istllt, men imorse så låg han och sov i bajslådan igen och självklart hade han inte använt lådan till det han skulle utan han hade satt sig fyra gånger utanför lådan och bajsat (!). varför har han missuppfattat det hela och hur skall jag få honom att förstå att lådan i sovrummet fungerar på samma sätt som de i de andra rummen. För i de andra rummen går han ju på lådan jätte duktigt.
Ngn som vet vad man kan göra? eller kan tipsa endå?
Och vad tror ni att det här mysko beteendet kan bero på?

Lägg lite avföring från golvet till lådan så han kanske fattar att han ska göra sin sak där istället. Funkade bra hos oss.

Kan tillägga att min illertös la mat i bajslådan förut. Och min illerkille har också sovit på lådan nån gång.
Finns fler som gärna sover i bajslådorna ibland har jag sett, det kanske inte är det man vill som husse/matte. Jag vet ju inte vad du har för lådor men ett tips kan vara att byta plats på två lådor eller flytta lite på lådan och göra en sovplats där istället. Kan ju vara så att han helt enkelt fått för sig att det hörnet lämpar sig bäst att sova i
saken är den att han i början älskade att bajsa under våran säng, precis vid sängaveln, sen fick han inte vara där inne av olika anledningar, så jag ställde lådan där han brukade bajsa. Men nu bajsar han brevid lådan i stället. Jag antar att jag skulle kunna skaffa två lådor till så det täcker upp hela ytan där han nu bajsar och sover.
det är redan lite bajs i lådan, han lyckades gå i den typ en gång innan han upptäckte att det var "mysigare" att sova i den..
en till tanke är att du kan testa att byta innehåll ilåda, kattsand till pellets eller tvärt om
jo det kanske är värt ett försök. men det är ju endå konstigt att han går o bajsar i de andra lådorna som han skall, men inte i den i sovrummet. 

Triton (och fler valpar/ungdjur som jag känner) hade för sig i början att sova i lådan! Ihop med lite skit.. tror att det är ett beteende som dom växer ifrån.
Du kan ju alltid göra så att du lägger filtar som han sovit på runt om toalådan/lådorna i sovrummet, det brukar göra så att dom inte vill bajsa utanför (finns undantag- men dom flesta) utan sätter sig hellre i lådan. kanske ska du ställa in en till låda så att han kan bajsa i den och sova i den här, om han nu vill det… 
annars skulle även jag göra som falo skrev, byt plats på ett par lådor. Ställ en låda som han använt mycket under sängen. Du får prova! lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi har filtar över golvet runt bajslådor men det tycks inte stra Moon. Han sätter sig framför lådan iaf *suck*
Och han gör det även fast man "skriker" nej åt honom, det ser ut som han stirrar på en med "haha" blicket nästan =P
Det verkar som han glömmer allting han har lärt sig varje dag. Börjar tro han har sån där minnesförlust som i filmen "50 first dates" =P
#8: hahaha, 5 sec Tom :) Men istället 5 sec Moon!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9 det känns faktiskt så. Varje gång man straffar honom t.ex för bitning så verkar han fatta och inte biter igen men efter han har sovit så verkar han ha glömt det och biter igen. Det börjar bli smått frusterande hålla på så hela tiden.
vi testade det där med filtar och har lagt i extremt mkt bajs som har hamnat på golvet i lådan + att vi har satt honom i lådan så fort vi har sett att han har vaknat. o vet ni vad, de verkar fungera, hittils har han inte gått utanför lådan en enda gång sen vi fixade filten och han sover inte i lådan längre, utan nu sover han på filten brevid lådan istllt. haha. :) hur som helst. tack för alla tips och råd. / Matilda och Dior
Vilken tur att det ger lön för mödan!
Sajtvärd på Iller.ifokus