Fråga ang. sommarsvans
Kan en iller å sommarsvans när som helst under sommaren eller sker det i samband med byte till sommarpäls?
Trissan har börjat tappa päls på svansen nu och jag vet inte om jag ska vara orolig eller om jag ska vänta och se vad som händer när vinterpälsen kommer.
Trissan blev fyra år i år och har aldrig tidigare haft sommarsvans.
Jag fick till svar att mina har fått det, då har groggie redan fällt sin päls två gånger och skrollan går fortfarande med sin vinterpäls.
Jag har Nannoq här hemma som gradvis under sommaren har tappat mer och mer päls på sin svans. Han började samma som förra året ca 2-3 veckor efter det att vinterpälsen hade kommit av, så nu är ca 2/3 till 1/2 av svansen nästa helt bar. Sticker bara ut några pälsstrån här och där, men så fort som det börjar bli lite kyligare och dagarna bli lite kortare så får han tillbaka sin tjocka fina vinterpäls igen. Nanooq är dryga 3 år, och det var 1:a gången han fick sommarsvans förra året. Ingen av mina andra 6 illrar har fått sommarsvans i år, inte ens Nanooqs mamma Tilly som även hon brukar tappa lite av pälsen på svansen varje år, och hon är nu lite dryga 5 år gamal.
De första åren brukade alltid mina få sommarsvans i slutet av sommaren. De blev kala på ställen på svansen som växte ut då det strax efter var dags för vinterpäls.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Då behöver vi inte oroa sig än då iaf. Vi vår vänta och hoppas på att pälsen växer ut tillsammans med vinterpälsen.