Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 802 ggr
UlrikaD
0

Hjälp med "upp i vikt" mat!!

Har en tjej som gått ner mycket i vikt över sommaren. Hon är ganska kinkig i maten och rå mat är inte särskilt populärt så det är vitalin som gäller. Men hon äter verkligen enbart när hon är riktigt hungrig. Har de senaste dagarna gett henne en röra av nötfärs, laktosfri grädde, vetegrodds-olja, ägg-gula och lite kycklinghjärta. Hon försöker i stort sett suga sig runt köttet för att bara få i sig grädden och ägget. Men hon har lagt på sig lite på dessa dagarana ändå. MEN jag undrar hur mycket grädde, ägg osv, kan man ge? Och jag vill ha mer tips om vad jag kan ge henne för att få upp hennes intresse för mat igen. Har aldrig haft några sådana här problem innan, har ju bara storätande bjässar i familjen annars. Tips och råd mottages jätte-tacksamt!!

UlrikaD
0

Någon?

Musiken
0

Jag kan inte komma pa ngt du skulle kunna gora annorlunda.. Kanske mixa kott, fett (fran kottbitar eller om det gar att hitta lard i Sverige), agg, gradde och torrfoder till en "soppa"? Laste om liknande "soppor" for att gora illern van med kott eller om de ar sjuka (men da kokade de kottet ocksa, vilket kanns lite onodigt). Torrfodret maste ju ligga och svalla forst, men sen ar det ju bara att dra fram mixern och kora.

TIMMY
0

En annan fråga - sorry att jag stjäl tråden, men de kankse kan hjälpa - hur är det med tex solrosolja? Tror att jag läst någonstans att man kan blanda ut vetegroddsolja med denna olja för att på så sätt spä ut vetegroddsoljan. Många näringsexperter inom hundvärlden säger ju att de omättade fettet i tex solrosolja är viktigt för hund, kan de vara likadant med iller? Tacksam för svar!

Mvh,

IDA

Ceciliaolucifer
0

jag ger lucifer laktosfrigrädde varje dag när han får sin medicin. Om han blir dålig i magen så märker jag det på en gång och då har jag gett för mkt. Men han får en msk om dagen, lite mindre. Får han för mkt så blir han lite gasig och avföringen blir lösare.

Men du kan variera med laktosfrigrädde och vetegroddsolja?

Vem av tjejerna är det? hur gammal är hon?

Ceciliaolucifer
0

kom och tänka på ad mat?

Ceciliaolucifer
0

tydligen behöver en hona 200kalorier per dag och en hane 300kalorier för att behålla sin kroppsvikt. Vet inte hurvida det stämmer men det låter ganska troligt.

HannaM
0

Har samma probölem här. Elliott måste upp i vikt innan operation. A/D är kanon för "gödning". Smält ister och blanda med något gott. Kycklingbuljong, koka kyckling, mixa köttet med avkoket. Hönsfett (finns hos slaktarn i göteborg) . Elliott har fått lite mjölkersättning då och då, det är fett och han älskar det dessutom.  Prova att göra äggröra med ister, tillagat ägg kan man väl ge mer av? Sånt som ska öka aptiten är blodmjöl och b-vitamin. Jag pratade med veterinären om hur jag skulle göda Elliott och hon tipsade om leverpastej, är dock lite skeptisk till det då alla jag sett innehåller socker.

Sen har jag sett till att Elliott har fått några extra mellanmål som inte dom andra fått och att han fått äta dom ifred.

UlrikaD
0

Hon är inte ett år gammal än. Tack så jättemycket för mer tips, nu har jag lite att prova med.

AlbaStiffler
0

#0> Säger som Cecilia, mina illrar får max en msk laktosfri grädde om dagen och det märks när man gett för mycket på avföringen.

Valio har ju 2 sorters grädde, kaffegrädden är magrare och vispgrädden betydligt fetare. Vi kör på vispgrädden…

Äggula brukar man väl säga max 1 i veckan… har för mig att de kan få för mycket av något vitamin om man ger mer än så???

I övrigt tycker jag din röra låter smaskig. Köttfärs är ju åxå fett så hon borde ju reagera och gå upp i vikt av denna röra. Har du kollat henne hos veterinären, så hon är frisk och inte har några brister? Jag hade ju en insulinomsjuk iller som dessutom hade anemi (blodbrist) och jag tror att anemin hade större inverkan på hennes hälsa än själva insulinomen just då. När vi väl fick bukt på anemin blev hon rundare igen… men sen gjorde medicinen och insulinomen sitt och hon blev smal igen nån månad senare…