ätit gummi, hur farligt är det?
För två dygn sedan åt min illerhona på 3½ månader upp gummit från en napp. Hon äter och dricker som vanligt och bajsar och kissar som vanligt. Hon är ganska slö och sover mycket, men kommer igång och leker med mycket energi, men mer sällan nu. Kan de bero på att hon har gummi kvar i magen?
Hon gäspar mycket, kan de bero på att hon har gummi kvar?
Det är svårt att veta om hon har bajsat ut allt gummi eftersom jag inte vet hur små och många bitar hon tuggade de.
så länge hon äter och bajsar och inte spyr, är det någon fara då?
vad kostar de att åka till veterinär och rönka en iller?
Är det vanligt att illervalpar drömmer och ligger och rycker och gnyr när de sover? Första dagen jag fick henne så gjorde hon det en del, men inte sedan dess framtills nu.
Någon som vet vad man kan ge henne för att vara säker på att allt är ute, tex någon lax. medel?
hur lång tid tar de innan de piggnar på sig?
// Lucy
Köp hem parafinolja och ha hemma (du ger då ca 2-3ml i en spruta), du köper både oljan och sprutan på apoteket. Det är värt att ha hemma i sådana här situationer då en valp/iller har tuggat i sig gummi. Har man otur så kan det fastna i tarmarna med död som följd. Hade en köpare vars valp tuggade i sig en musmatta, han dog ev förblödning efter operation. Men då det är 2 dygn sedan hon tuggat i sig det, så tror jag inte att det ska vara någon fara med henne. Speciellt som hon både äter, kissar och bajsar, men håll ändå koll med henne några dagar till så att hon fortsätter att må bra. Blir hon slö och slutar att både äta och dricka så ta henne till veterinär på en gång, vänta inte och se om hon blir bättre. En iller visar oftast inte att den är sjuk förren det är försent. Se till sen att hon inte kan komma åt vare sig nappar eller leksaker av mjukplast eller gummi, typ pipleksaker. Att du använder dem att få henne att komma är en sak, men låt henne aldrig leka och tugga på dem.
jag vet illrar som förlorat livet pga att tex bitar av öronproppar har legat kvar i magsäcken i flera månader och helt plötsligt börjat flytta på sig och gjort att illerns tillstånd blivit akut kritiskt.
Du borde absolut införskaffa paraffinolja från apoteket. Slutar hon bajsa så kan man ge en tsk med olja en gång i timmen och kolla så att det kommer ut- gör det det så är det inte helt stopp i tarmen.
Illrar gäspar- speciellt när man stimulerar deras nacke/hals, det är helt normalt.
Blir hon slö så tycker jag du ska in och kontraströntga henne för att se att inget sitter kvar i magen. Det fick jag göra med en av mina illrar efter han ätit upp en halv kattboll. Han fick vara inne hos veterinären i 3 dagar. Röntgen kostar olika hos olika veterinärer. Hoppas du har henne försäkrad?
Annars kan ett besök bli dyrt… Hon kanske har något i magen som veterinärerna vill vänta ut och då blir det ännu dyrare. Kanske 4-5000 om hon får stanna hos veterinären ett par nätter annars kanske röntgen ligger på ungefär 1000 :-.. Som sagt- olika på olika ställen.
Det är inte någon fara sålänge hon äter, kissar och bajsar som vanligt om hennes allmäntillstånd är bra. om en iller kräks, speciellt om den spyr upp nygiven mat/paraffinolja, så kan det tyda på stopp högt upp i tarmen/magsäcken. Oljan hjälper även till att smörja tarmen och få med gummit ut.
Ja, det är vanligt att illrar drömmer och ligger och rycker och smaskar med munnen..
Som sagt, ge olja och se om det kommer ut som det ska. Kanske tar det med sig de sista gummiresterna om det finns något kvar.
Illervalpar sover väldigt mycket men dom ska inte vara slöa.
Lycka till
Sajtvärd på Iller.ifokus

Skaffa försäkring hos Agria NU om du inte redan gjort det. En sak är säker, en illerförsäkring lönar sig… tyvärr…

Men om illern inte är försäkrad nu och man försäkrar den, är det inte karenstid då? Eller kan hon tex försäkra på måndag och åka in på tisdag och försäkringen gäller? Eller hur funkar det?

Min iller typ hostar eller nått liknande! vet någon vad det kan vara ?
man får väl en karenstid ¨på 20 dagar i alla fall? Fast man ska alltid ha sin iller försäkrad i alla fall.
#5 om den nyser/hostar till högt ett par ggr lite då och då kan det bara vara lite päls eller dam i halsen på den. låter den så mycket kan något ha fastnat i halsen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Karensen gäller egentligen bara sjukdomar och inte skador vilket en uppäten gummisak är.
Så i princip kan man försäkra på måndag och åka till vet på tisdag om illern blir skadad på tisdag.
MEN då förusätts att illern är oskadad och frisk när den försäkras.
En mag/tarmoperation kostar mellan 9000-12000:-
Sara

Vet inte om det blir lite O.T nu men tycker det ändå hör till tråden. Om man försäkrar på måndag och åker in på tisdag hur ska man då kunna bevisa att illern var frisk på måndagen när man försäkrade den?

Jaa du.. Bra fråga.. Men så är det iaf när det gäller skador. Ev frågar de väl veterinären om skadan är såpass ny eller om den verkar äldre om de blir misstänksamma.
Sjukdomar är alltid 20 dagars karens även om symptomen inte funnits innan.
Sara
#10 lider illern av att ofta hosta/nysa (utan att det är en uppenbar förkylning) så kan du prova att ge en tsk paraffinolja bara för att smörja lite och se om det blir någon skillnad.
Sajtvärd på Iller.ifokus

tack =)

Min ena iller har tuggat i sig lite oliak gummiprodukter, tack o lov har hon varit "smart" nog att tugga sakerna iaf- vilket har resulterat i att det kommit ut naturligt lite senare med hjälp av paraffinolja.