Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 738 ggr
KristinaP
0

Gulaktig hud på svansen...

Min iller är helt gulaktig på huden på svansen. Det e precis som om det e massor av små, små gula prickar av något som sitter på huden och nu har det kommit små prickar även på magen. Vad kan detta vara? Har även hittat någa små gul/bruna djur i pälsen, ser ut som pyttesmå gula fästingar tycker jag. Har dock bara hittat några få av dessa djur. Det varkar inte klia på honom direkt. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Tänkte bada honom i kväll och se hur det ser ut i morgon, om det inte ser bättre ut får jag väl ringa veterinären.

//Frida o Kurt

Nettan
0

huuu.. äckligt.. håll oss uppdaterade om vad det är. Jag är helt ovetande. Kan det vara loppor?

Faxlin
0

Ohh, är de små djur så uppsök veterinär. de kan lätt hjälpa dig att artbestämma ohyran så du får bort dem. Är de jätte små och den färgen kan det vara päsätare. Och de är inte roliga. Uppsök genast veterinär blir mitt råd.
Håll oss gärna uppdaterad.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

-eM-
0

Huj, låter inte trevligt det där!

JossanH
0

Jag tyckte först att det låter som oljorna som dom producerar! Det gör svansen gul/orange- dexter har alltid gul/orange svans. Sen så finns även dessa körtlar på illern kropp. Det blir som gul/orange fläckar… men det låter konstigt om det ser ut som små fästingar! Ska nog kolla upp det trots allt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

KristinaP
0

Jasså, dom har nån olja dom producerar? Vad e det för nåt?

Jag ringde ju veterinären och hennes råd var att tvätta honom och alla hans saker med Dermocan vilket jag gjorde. Hon trodde att han hade löss. Men schampot verkar inte hjälpa. Jag tvättade honom sista gången igår och det finns fortfarande löss kvar…och det har bara blivit fler och fler och inte färre och färre, så jag får väl ringa veterinären igen imorgon. Och nu har han börjat klia sig oxå den stackaren.
Men nu kan jag se att det "bara" är löss han har så det finns i alla fall inga fästingar kvar. Alltid nåt…

Guteillern
0

#5 Jag tänkte, precis som JossanH, på den naturliga utsöndring som illrar har. Det ser ut som gulaktigt skorv. Skorven kan se ut som små prickar som sitter på huden eller i pälsen.

Att han börjat klia sig efter att du tvättade honom med Dermocan, kan vara en reaktion på medlet.

Personligen tycker jag inte om när det ordineras bad/tvätt, utan att djuret blivit undersökt, eftersom det torkar ut huden och kan orsaka klåda.

Mvh Ammi

Guteillern
0

redigerat pga dubbelkommentar. //Ammi

Alwyn
0

Gul om svansen blir Tindra åxå, men det går bort då man badar henne m illerschampoo. Djuren får du skynda dig att behandla, så ta en sväng till veterinären!

Alwyn
0

Gul om svansen blir Tindra åxå, men det går bort då man badar henne m illerschampoo. Djuren får du skynda dig att behandla, så ta en sväng till veterinären!

Alwyn
0

JossanH
0

jag tror inte heller på att shamponera med medel. Tänk om det bara är deras naturliga utsöndringar och nu torkar du ut huden så att han får en irriterad hud för att ingen veterinär ville ta sig tid att kolla på honom!? Det kan även se ut som små svarta prickar på svansen där den är gul. Och det är inga djur och är ofarligt!! Det kan dock göra att dom tappar endel päls på svansen- man kan tvätta svansen lite med laktacyd bara för att huden ska få lättare att andas där.. Men som sagt, gå till veterinären och ta inte emot fler "tvätt-råd" per telefon utan stå på dig att du ska få komma dit!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

KristinaP
0

Häromdagen fick vi äntligen klarhet i detta mysterie då vi åkte till veterinären. De små djuren han hade i pälsen var fästingar i nymfstadiet. Visste inte att fästingar hade några "stadie" överhuvudtaget…men så var det i alla fall. Vi fick ett receptbelagt medel som vi kunde tvätta honom i men det var inte nödvändigt om vi var noga med att ta bort alla djur vi såg, så sagt och gjort….tog säkert femton stycken och allt som allt tror jag vi tagit minst 30…Borelia var tydligen inte så stor risk att han skulle få heller och det var ju skönt o höra men vi håller ändå ett extra öga på honom, även om chansen är liten så finns den ju där…

Men vi har verkligen lärt oss en läxa…inga medel utan att veterinären har tittat…för det där dermokan vi tvättade honom i först var ju helt meningslöst då detta inte biter på fästingar…stackars vår lille Kurt Ledsen

Madde
0

#12: Men vad skönt att ni har fått reda på att det var fästingar som Kurt hade.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.