Hjälp! Hon tappar päls.
Märkte precis att min iller hona på 2 år har tappat en massa päls på svansen.
Man ser slutet av svanstippen väldigt tydligt.
Varför tappar hon päls?
Hon äter normalt, dricker normalt, beter sig normalt.
tacksam för svar.
det kallas sommarsvans eller råttsvans och många illrar får det på sommaren. endel tror att det är ett förstadie väldigt tidigt tecken på binjuresjukdom medans andra tror det är helt ofarligt. Det är alltså INGET akut sålänge illern inte tappar päls på resten av kroppen också. ofta syns även svarta prickar där pälsen försvinner.
Om det inte växer ut till pälsbytet bör du uppsöka veterinär!
Alla mina illrar har vid flera tillfällen haft sommarsvans
Sajtvärd på Iller.ifokus

#2 Det är nästan helt kalt på hennes svans, ser ut som om hon har små sår där med.
I slutet av svansen finns det nästan inget hår alls.
låter precis som sommarsvans. är det sår eller är det orange/röda prickar? Det kan nämligen förekomma.
Har sett sommarsvansar som varit nästan helt kala från rot till svanstipp.
Sajtvärd på Iller.ifokus
fick samam panik själv för nån månad sedan. min tjej tappade massa päls på svansen. blev bara svansen som vart nästan helt kal. även små svarta prickar och lite gult så jag fick ju panik.
badade henne och det visade sig att allt bara var smutts.
Var inne hos vetten för koll om nån sjukdom då hon haft juveltumör. Men hon var fullt frisk :-)
Visade sig vara sommar svans bara. hon gick ned lite i vikt och fick kal svans i 3 mån men har gått upp igen och fullt med hår igen på svansen :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#4 men borde jag åka in till veterinären med henne, eller ska jag vänta?
Har ju tid på tisdag, men det är ju inte billigt. Känns dumt att åka in i onödan, men vill ju veta helt säkert att det inte är någon fara med.
#5 Har aldrig hört talas om sommar svans innan, men hoppas att det är det som min sizzla har med.
Tack för alla jätte snälla svar.
Det är inget akut alls med sommarsvans och är det bara borta päls på svansen och inga andra symptom mer än svarta/oranga prickar så tycker jag egentligen inte att man behöver åka in alls.
Pälsen kommer att komma tillbaka med vinterpälsen om det är sommarsvans.
Börjar pälsen bli tunn upp över rumpan/ryggen så har illern antagligen något problem med binjuren/binjurarna men inte heller det är ett akut problem utan man kan vänta på en tid för undersökning.
Sara

#4 men borde jag åka in till veterinären med henne, eller ska jag vänta? Har ju tid på tisdag, men det är ju inte billigt. Känns dumt att åka in i onödan, men vill ju veta helt säkert att det inte är någon fara med.
#5 Har aldrig hört talas om sommar svans innan, men hoppas att det är det som min sizzla har med. Tack för alla jätte snälla svar.

#7 Tack så jätte mycket. Litar på er och väntar och ser. Blir så himla orolig när man ser någon på ens älsklingar som man inte vet är farligt eller inte.
För att få ut något från en veterinär om det rör sig om sommarsvans eller binjureproblem så måste blodprov tas och eventuellt ultraljud för att se så allt är okej, så ett vanligt vetbesök ger nog ändå inget i det här läget.
Jag tycker det börjar bli mer och mer ovanligt illrarna inte får sommarsvans. Alla mina har haft minst 2 ggr.
Som sagt, du kan hålla ögonen öppna för skulle pälsen bli tunnare ut på kroppen eller att sommarsvansen håller i sig efter att hon fått vinterpäls då borde du absolut besöka veterinär, som det är nu är som sagt inget akut!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10: Av 6 illrar här hemma har endast en iller haft sommarsvans under 3 år. Så här är det inte alls så vanligt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#11 av 6 illrar (en kompis) plus mina egna 3 så hade alla sommarsvans förra året (tror jag det va)… Utav 2 andra kompisars illrar så hade 3 utav 3 sommarsvans förra året och flera (eller alla) utav den andres 5 hade också sommarsvans..
Dexter har haft sommarsvans alla år jag haft honom, men inte än så länge i år (opererade bort en sjuk binjure i vintras) så hoppas han slipper det.
Triton hade jätteful svans förra året och börjar se ut som en vissen julgran i år också..
Pegasus har en liten antydan till sommarsvans, han har också haft det varje år innan. han är 4 år.. och då kallar jag det vanligt.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12: Hemma hos dig verkar det vanligt.
Trist att illrarna ska behöva få det.
Jag är glad så länge mina andra illrar slipper det.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Av våra 3 är det 2 som har. Luddes ser mest gles ut men Grummes ser riktigt tråkig ut, nästan helt kal längst ut på svanstippen. Nintendo har fortfarande en fin tjock päls på svansen. :)
jag fick själv panik när jag fick det. men folk här inne rekomenderade mig att vänta av lite. om det ökade från svansen och blev lite kalare på kroppen så skulle jag in direkt. eller om hon tappade aptiten eller började se sjuk ut.
Men jag väntade av och 3 mån senarre fick hon stubb och nu är det nästan utväxt igen.
Konstiga är att jag fick sommarsvans i feb?. Men i dag är det nästan helt utväxt. Kanske beror på flytten till en mycket varmare lght eller den snabba värme som kom. eftersom hon varit opererad för juvel tumör innan jag köpte henne så åkte jag in ändå. tog massa tester som visaede sig vara i onödan. hon var fullt frisk. men nu vet jag iaf. tyvärr var det komplett svindyrt. glad att jag hade henne försäkrad :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
usch, nu är jag rädd, har precis skapat en tråd "Tappar hår" om att våra tappar lite päls och är svart prickiga på huden på svansen. Tänk om inte dem får tillbaka sin fina päls till vintern och vi måste åka in till sjukan och massa

2 av mina 9 har riktigt fula sommarsvansar. De andra verkar klara sig från det varje år.