Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 653 ggr
omaar16
0

ska man ha dom i bur

hej jag bara undrade om man ska ha illrar i bur på natten elr e dom helt fria hela tiden??Cool

Norrskenets
0

Vissa har dom i en stor bur på nätterna men dom flesta är lösa jämnt. Beror nog på hur man bor osv. vissa har dom i bur under natten så inget händer dem. själv är mina lösa jämnt.

[Cute]
0

Undrar varför du undrar?

Själv så är mina 2 i en jättestor bur på natten då vi har fönster o sånt öppet o plus att man vet var man har dom ifall att det skulle hända något, så som brand exempelvis.. Eller att man vill sova ifred m.m

Men annars så är dom inte i den på dagarna..

Marina
0

Våra är lösa jämt men däremot så är de bara på nedervåningen när vi själva är där, annars på övervåningen. Kan ju tillägga att det alltid är förbjudet enligt lag att ha iller i bur om den är mindre än 5kvm.

[Cute]
0

#3 Precis.

Musiken
0

Jag har en bur, dock bara for syns skull eftersom jag enligt kontraktet med hyresvarden endast far ha "burdjur" :P

Men som sagts tidigare - en bur far inte vara mindre an 5kvm!

ferretgirl
0

Jag har mina i bur under natten, oftast mellan ca 23:00 och 8:00 dvs i 9 timmar. Men nu har jag dem i 2 stora burar som mäter cq 120 cm höga x ca 1 m lång och ca 90 cm breda. Har delat upp mina 7 illrar i 2 grupper under natten, så att det ligger 4 i en bur och 3 i den andra. Ska väl säga att det är dem själv som har valt med vem de vill sova med, dagtid är de ute på 70m2 stort utrymme. Kanske inte fullt så stort, för de får inte gå in på toan då brunslocket ligger löst på. Har försök att sätta fast det, men det håller inte, har limmat och skruvat, men inget hjälper. Men annars räknar jag inte illern som ett burdjur, lika lite som en katt är det. Att jag har dem i bur på natten beror på att jag vill slippa att springa runt och leta efter 7 illrar som ligger på olika ställen i lägenheten. Det är sällan som alla 7 ligger på samma ställe, brukar vara på minst 3-4 olika som de lägger sig. Ibland så ligger var och en på vars ett håll, och det funkar inte på natten om det skulle börja brinna i huset. Då vill jag ha ut alla på en gång, han jag då dem i burar, som dessutom går att rulla ut så mycket bättre. Då får jag iallafall ut dem samtidigt med mig själv. Allt annat struntar jag i, bara jag får ut mina illrar så är allt bra.

AlbaStiffler
0

Jag har bott i både etta och i stor villa med 2 illrar och har aldrig ansett mig behöva bur. Så det beror mest på hur tolerant man är som ägare. Själv tycker jag att man ska ha iller i bur lika lite som man ska ha en hund i bur. Och det gäller både korta tider och konstant, alltså, bur behövs inte.

Transportbur är dock en annan fråga, det behövs när man tex åker till veterinären.

werner
0

Känner man oro över att något ska hända på natten när man inte har uppsikt så kan man ju ha dom i bur (stor bur) men då är det ju samma sak som att man jobbar då har man ingen koll heller och då har man ju ingen tanke på att sätta dom i buren så ja man kan ha bur/transportbur så dom har sin egna "bostad" (krypin) men finns egentligen ingen anledning att stänga till eftersom att det låter onödigt med att stänga in dom på natten pga begränsad uppsikt så borde man ha dom inlåsta jämt när man inte är i bostaden och det blir ju helt fel. Men kan vara behövligt ifall man har en lägenhet som blir varm och kvalmig som min då kan man behöva låsa in dom då och då så man kan få in lite luft utan att ha illrar utanför fönstret.