Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 562 ggr
laxie
2

Vad behöver jag till min illers sovplats??

Hej jag vet inte vad jag ska ha på min illers sovplats och jag ska snart få min iller och det och har läst lite om dom men jag vet inte vad som ska vara på deras sovplats?? Vill ha hjälp:)

LiindaLarsson
1

filtar

hängmattor

puffar

jaa lekasker..

mat

vatten

bajslåda

rör

kommer inte på nått mer

laxie
0

ok tack

Lenore
0

Våra illrar älskar fleecefiltar som dem kryper in i. Även puffar och hängmattor brukar vara poppis.
Ett tips är att många illrar gillar att ha ett litet krypin där det är lite trångt och mörkt. Våra älskar att ligga på en filt under skohyllan i hallen tex. Ett tag brukade dem krypa in i en låda och lägga sig. :)

skrollan
0

hängmattor är mycket populärt hemma hos oss!

EllinorOlsson
0

illrar anpassar sig, även om jag har filtar och mys framme till min iller så väljer han golvet..är väl svalt och skönt nu när det är varmt

skrollan
0

#5 vi är på semester hos svärföräldrarna, där har dem ett rum tillsammans med oss som är FRUKTANSVÄRT varmt och fläkten står på fullt ös och rullgardiner och persiener nerdgarna, men tror du inte pälsarna ligger under täcket? ;)

Nea
0

Mitt tips till dig innan du skaffar en iller är att du läser på allt du kan. Samt gärna besöker någon som har iller, då att du besöker någon som har haft iller ett tag. Skriv då ner en massa frågor som du kan ställa, lämna utrymme mellan frågorna så du har någonstans att skriva ner svaren.

Tyvärr måste jag säga att mitt intryck av vad du har skrivit i vissa trådar är att du inte har läst på ordentligt och/eller ställt frågor till en illerägare som har iller hemma och lever med den/dem dygnet runt året runt. Vill inte låta anklangande eller dömma dig på något sätt. Detta äs som sgat mitt intryck och utifrån det vill jag att du noga tänker igenom ditt beslut både för dig och för illerns skull.

Visst är det roligt att ha iller och de ger så fruktansvärt mycket, men de är också krävande djur.

Sara
0

# 7 Jag tror laxie har läst en del men tyvärr på fel ställe.

De svenska böcker som finns ska man inte gå efter. De är idag felaktiga och man ska inte lita på vad det står där.

Bäst är att fråga här inne eller köpa en ny engelsk bok, de är inte översatta till svenska tyvärr.

Sara

Nea
0

#8 Kan vara så. desto viktigare att träffa någon som har iller och ställa frågor till dem.

Tyvärr som #8 säger finns det inge bra svenska böcker idag och många av de böckerna som skrivs kommer från USA där de har ett annat synsätt på hur en iller skall hållas. Så all fakat i dem är inte heller korrekt när det gäller svenskt sett att hålla en iller. tex en iller skall inte sitta i bur, i USA sitter nog merparten av illrarna i bur. I en bok som jag har rekomenderar de till och med att illern skall sitta i bur (om den inte är ute och leker under övervakning), detta för att förhindra att illern skall skada sig.

EllinorOlsson
0

#6 haha jo dom är allt bra roliga =) som säkert många har nämnt tidigare, illrar är inte den andre lik.  trotts att fleece filtarna(två st, soffan samt golvet)ligger frame samt flera st tyg klädda myslådor-> så väljer han det enkla golvet. !Cool Måste ha ett jäkla mjukt golv

Kallecolt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kato sover ibland i sina puffar, men tydligen så ska en pappkartong vara huvudvalet, gärna dra in en tidning eller dyl som madrass.

Ha lite olika  saker som illern kan ligga på så blir det nog bra.

Bild: Kato i en låda, dock med filt under.

becka89
0

det bästa stället att läsa på om illrar är faktist att ta från illervännernas sida där har jag tagit all fakta sen har jag vart och träffat ett par som har två illrar helt underbara som helst var dom. :D