Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 479 ggr
laxie
0

Vad är bra mat för en Iller?

Hej!

Jag undrade bara vad som är bra mat för min iller. Har liksom förberet med leksaker mm. Men jag har inte listat ut villket som är bra för min lille kompis? Om någon vore snäll och berättade. :)

Musiken
0

Torrfoder ar en bra bas att borja med om du inte ar sa insatt, t.ex. Totally Ferret eller Vitalin. Kolla under fliken "Foder och godis", dar star det i de olika tradarna vad for torrfoder som rekomenderas, samt var man far tag pa det. Sen kan du aven ge kycklingvingar lite da och da (okokta) for att variera och ge illern battre tandhalsa. Kolla i tradar med "barf" i rubriken for att lara dig mer om ra foda.

Sen bor du aven ha fatt en foderrekomendation fran uppfodaren. Far man fraga vart den kommer ifran och varfor du bestamde dig for just iller?

Las i de olika tradarna sa kommer du nog fa manga tips, bade pa mat och hur man handskas med valpar nar man far hem dem :)

Lycka till!

Aelsklinn
0

Det allra bästa är nog kött. Rått ska det vara, och med ben, brosk och andra smaskigheter kvar. Många ger råa kycklingvingar som ju har allt detta i sig. Så kan man variera med annat kött, inälvor m.m.

De flesta jag känner har ett par sorter högkvalitativt illerfoder som de blandar och ger sina illrar (praktiskt ifall en sort skulle ta slut och det inte går att få tag i mer i sverige). Två märken jag kan rekomendera är Vitaline och Totally Ferret. I nödfall fungerar torrfoder för kattungar från djuraffären. huvudsaken är att fodret har hög protein/kötthalt samt innehåller ca 30% fett (vilket de flesta vanliga foder för vuxna katter inte gör).

Vissa ger sina illrar kött som bas, men har alltid framme torrfoder ifall illrarna vill ha.

Vissa ger bara kött.

Vi ger (och jag tror det är vanligast) torrfoder som bas (måste stå framme jämt) och kött som smakbitar någon gång ibland. Här hemma är kycklinghjärta det mest populära. Äggula kan man också ge, ca en gång per vecka, också rå. (Obs! ge ej rå äggvita. i den finns ett ämne som binder b-vitamin. Om man ger rå äggvita ofta kan illern få brist på b-vitamin.) 

Lycka till!

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nya Miller är uppvuxen på blött torrfoder och besiktigat viltkött. Kommer troligen att följa denna linje själv med honom, även om det kanske inte blir viltkött, så blir det iallafall rått kött minst 3 ggr/vecka till honom. Antingen som dagsfärska kycklingar(om jag kan få tag på dem) eller så kycklinghjärta, vingar, kycklinglever och dylikt. Och sen får han utblött torrfoder tills dess att han lär sig att äta det torrt som de andra gör. Det skojiga var idag när jag satte ner ett fat med kycklinghjärta till honom, så kom både My och Otto fram och luktade. Otto klöktes medan My åt för glatta livet, så även hon kommer att få rått kött så länge som hon bor här hemma. Hon och Otto är 2 albino valpar på 14 veckor som jag försöker få sålda, det gick bra att få ut 2 av deras syskon. Men ingen tycks vilja ha de här 2, satte ut annons på blocket idag, så får vi se vad som hör av sig. Kommer att kolla dem noga innan de får flytta.

LiindaLarsson
0

Totaly ferret.. är bra det kan du köpa på www.TEBA.se

sen öven rått köt finns en tråd om BARF läs den den är bra och ger info om iller mat.. sen kan du även ge vitalin som du beställer på http://www.hungryferrets.se

mvh Linda

Lottie50
0

Min iller hon vill inte ha kött,hon äter torr foder,gurka,melon,kiwi

HannaM
0

#5 ville inte min hane heller.. men efter ett par månaders övertalning så kunde han gå med på det.. nu äter dom bara kött här och jag märkte ens tor skillnad när jag bytte, helt annan energi på illrarna.

LiindaLarsson
0

för illrar verkligen äta grönsaker?

HannaM
0

# får och får.. det är väl inte så värst bra men någon enstaka smakbit någon gång dör dom ju inte av

Marina
0

Nej de ska inte ha det regelbundet så att säga eftersom de inte kan smälta grönsaker och frukt. Men jag antar man kan ge som godis sällan, jag gör det dock inte.

Maathilda
0

Jag har ANF Ferret , Tycker att det är ett jättebra foder :)

Madde
0

Här hemma kör vi bara med Vitalin. Mina illrar är inte så förtjusta i kött.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[LiisaDagger]
0

Ja, vitalin funkar bra, provade totally ferret en gång men illrarna bara fnös åt det. Tassa äter dock rått kött då och då.