Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 154 ggr
Misty
0

Illern på promenad fråga...

Nu har jag en fråga… Eller det är nog flera stycken…Glad

1) vart tar ni era små älsklingar på promenad? Överallt eller alltid i skogen? Vi bor vid elhjulsspåret. Tänte ta med dem ut dit eller är det för mycket nytt? Har även en stoooor gräsplan utanför lägenheten är det bättre att gå ut dit?

2)hur långt brukar ni gå?

3)Tar ni med fler än en ut samtidigt?

4)är det många som är rädda för dem?

5)Låter ni främmande människor komma fram och klappa dem? Hur mycket skada tar illerrycktet av att man inte låter folk klappa? mina kärlekar biter ju rätt bra ännu…?

Så det var det jag kom på i den här rundan…

DG
0

1. Mest går i i grönområdet, ibland har vi varit uppe i centrum men de e så mycket folk så stackars Hapsis blir alldeles rädd.

2. Det beror på, ibland bara runt huset och ibland långt.

3. Tar båda ut samtidigt.

4. Nej

5. Jag låter folk inte klappa mina då jag vet att dom kan bita.

Misty
0

*nickar* då misstänkte jag rätt ville bara fråga och kolla så jag inte hade fått något om bakfoten. Tack DG, för ditt snabba svar:)

DG
0

Ursäkta att mina svar blir så jobbiga läsa men iFokus och safari funkar inte så bra ihop :/

Faxlin
0

_1) vart tar ni era små älsklingar på promenad? Överallt eller alltid i skogen? Vi bor vid elhjulsspåret. Tänte ta med dem ut dit eller är det för mycket nytt? Har även en stoooor gräsplan utanför lägenheten är det bättre att gå ut dit?
_Mina små pälsar följer nog med överallt. Allt från gräsplanen här hemma till skogen till stallet (super skojigt att busa i spånet) till stan eller in på parker. ;-)
Mina blir inte stressade, jag har vant dem vid att vara med, och de är nyfikna men blir trötta efteråt.
Att man får vänja dem lite sucesivt i början är ju en självklarhet. Mina fick börja vänja sig att åka till lilla Skutskär innan jag släpar in dem till stan ;-)

_2)hur långt brukar ni gå?
_Det är olika beroende på vilken iller det är. Vissa kan man gå jättelångt med och vissa ids inte gå långt alls. Så jag anpassar gångens längd efter vilken iller jag har. Annars sittr vi bara på gräsmattan så får illern gå i lång lina och snosa lite.

_3)Tar ni med fler än en ut samtidigt?
_Oftast tar jag flera med mig. Eller ja två i alla fall. Alla fem tar jag inte ut ensam kan jag säga. Men ofta så har jag ungarna som gärna går med illrarna och då kommer de ut alla fem samtidigt. Men är det bara jag tar jag ofta dubbel-remmen och på det sättet har jag bara ett koppel att hålla koll på i alla fall.

_4)är det många som är rädda för dem?
_Ja, en hel del är det. Fast de flesta är nyfikna.

_5)Låter ni främmande människor komma fram och klappa dem? Hur mycket skada tar illerrycktet av att man inte låter folk klappa? mina kärlekar biter ju rätt bra ännu…?
_Ja jag låter främmande komma fram och klappa dem. Men sedan beror det på hur jag gör beroende på vilken iller jag har. Jag har också vissa som bits och då hålle jag illern medans de får klappa lite. Sedan om jag har en av de bitfria får de klappa på den.
Men jag varnar alltid att de kan bitas.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

-eM-
0

1) Jag tar nog med mina dit jag känner för det, ibland bara ut på gräsmattan, ibland går vi upp i skogen, ibland i kvarteret, ibland ner på stan. Osv.

2) Det varierar beroende på vaddet är för väder, vad man har för andra planer. Ibland en kort stund, ibland flera timmar.

3) Jag tar antingen en eller två samtidigt. Aldrig alla 3. Det är omöjligt.

4) Ja och nej, det är väldigt olika. Men många är nyfikna.

5) Ja, den som vill får komma och känna, men på egen risk :)
Iom at jag alltid låter folk klappa så vet jag inte. Förut då Malolo bet så brukade jag vända henne med huvudet mot mig så att dom fick klappa henne på rumpan. Det gick bra och då kunde hon inte bita.

elinn
0

1) Jag tar med min alite överallt =) Både jag och dom tycker mest om att vara där det finns gräs så det blir mest sånna ställen. Vi har en väldigt fin park i Gävle (Bourlognern) och för att komma dit måste vi gå genom stan och att få uppmärksamhet är ju väldans roligt tycker dom även om jag börjar bli lite less på att behöva besvara samma frågor tusen gånger *hihi*

2) Vi kan ibland bara hålla oss på gräsmattan utanför huset och ibland gå lååånga promenader. Jag har en väska som är till för smådjur (vet inte hur jag ska förklara men den brukar finnas i djuraffärer) som jag brukar ha med så orkar/vill dom inte gå längre får dom åka i den.

3) Tar jag ut alla samtidigt så kan vi inte gå längre än runt knuten för alla drar och ska åt olika håll hela tiden =) Jag tycker om att gå på långpromenader och då har jag oftast Triss med mig för hon är den som går bäst i koppel.

4) Det är helt olika med människor man träffar. En del kollar helt enkelt bara snett på oss när vi kommer emn dom som stannar och börjar prata är oftast nyfikna och ställer många frågor och verkar väldigt intresserade. Det är alltid roligt även om man kan bli ganska trött på alla frågor.

5) Har jag Triss med mig är jag inte ett dugg orolig. Hon bara nosar och slickar på alla hon träffar. Elvis och Chiquita låter jag folk klappa men jag brukar hålla bort huvudet på dom och säga att dom kan bitas så får folk tolka det som dom vill. Vill dom tro att alla illrar är mördarmaskiner som hugger ihjäl varenda människa så får dom väl tro det även om jag försöker försöklara att så inte är fallet.

Missy
0

1) Vi brukar gå på alla möjliga ställen men Chibbi verkar gilla       stranden mest hitentills.

2) Jag är en sån människa som älskar ut och röra på mig och för det mesta har jag tur och får både sambon hund och iller med mig. Vi brukar gå rejäla rundor på upp mot en mil även om vi vilar lite emellan för Missys skull. Vi har dock alltid väskan med oss så när Chibbi är trött får hon åka:)

3.) Har bara en.

4.) Nä inte rädda mer nyfikna

5.) Folk frågar vi säger att hon bara är bäbis ännu och inte helt bitfri så får dom själv välja. Vi träffade en jättetrevlig jägare som blev helt förtjust i Chibbi och hon i honom. Hittentils har hon inte bitit några främmande bara oss:)

JossanH
0

Jag säger bara, gå i skogen- dom älskar det! Finns det elljusspår så finns det nog småstigar i samband med spåret och dom är oftast roligare att gå på än dom större stigarna!

Det kan vara jobbigt att gå ut med 2 illrar i början så ta dom en i taget så att du vänjer dig vid att gå ut med dom- sen kan du ta båda 2!

Pegasus brukar ihärdigt stå och gräva på dörren om inte vi går ut och går. Personligen tycker jag att det är den bästa stimulering en iller kan få- om den inte blir rädd och stressad förstås. Gå lugna skogsstigar och känn dig för hur dom reagerar!!

lycka till!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Shelby
0

jag går lite olika, längd varierar på väder mm. Jag går med båda mina, (både med och utan tvillingkoppel) Jag låter folk klappa ronja helt obehindrat… Iris får de klappa på egen risk (säger att hon kan bitas) Har bara stött på ett par tre stycken som var rädda och då kom de inte fram och pratade… En gång kom det fram en engelstalande kille och frågade om de kunde se…

domiino
0

Vi (jag o mamma) har slutat att låta barn/många tonåringar klappa illrarna då ex Roxxie blir livrädd obland o gusgus är för upptagen att glo på en myra ;) Vissa vuxna låter vi få klappa illrarna, men alltid på rumpan med huvudet vänt mot oss och vi påpekar att de kan bitas. Sen är det upp till var och en att efter det ta fram handen så illern får lukta eller liknande.

[Falo]
0

Går oftast bara en promenad om dagen med Tengil, brukar då gå 1-3 timmar beroende på hur pigg han är. Är han trött så visar han att han vill bli buren. På långa promenader går vi till en skog, annars går vi intill en lång väg med gräsmatta mellan trotoar och staket.

Då folk vill hälsa så säger jag att han normalt inte bitts men att man inte kan vara 100%-igt säker med nya människor. Sen faår de avgöra själva, hälsar barn så håller jag honom så att de får klappa på ryggen.

Har bara upplevt en som blivit rädd. Men hon hade sprungit och hämtat in sina barn från vägen då jag var längre än 100m ifrån dem.

Annars är det ganska roligt att höra vad folk tror det är för djur. Jag har fått höra råtta, hund, katt, grävling, mink och en afrikan trodde det var en björnGlad

Sabina-old
0

Max och jag brukar gå ca 0,5-1,0 km (han kan bli buren lite då och då). Jag brukar låta människor klappa efter det att jag har berättat att Max kan bitas, eller så får dom klappa honom på ryggen när jag håller i honom (fast oftas inte då han gärna vill se och lukta på den konstiga handen som klappar honom:) Vi går lite i skogen, vid sjön, vid skolan och vägen, ja lite överallt.