Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 5370 ggr
UlrikaD
1

Min månad med minken Wilda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, efter dagens händelser för Sarae känner jag att det är dags att berätta min historia. Jag har tillsammans med Sarae begått ett lagbrott och jag är förbannat stolt över det! Och det finns ingenting någon kan säga som kan få mig att anse att jag har handlat fel på något sätt.

För exakt en månad sedan fick Sarae ett telefonsamtal när vi var ute tillsammans och handlade. Det var en tjej som hade hittat en iller vid en motorväg och den hade olja på sig. Sarae frågade många gånger ifall hon var säker på att det var en iller och ingen mink och tjejen var tvärsäker!! För den här "illern" hade självmant gått in i transportburen och börjat äta och nu hade hon den hemma hos sig och visste inte vad hon skulle göra med den. I och med att Sarae skulle åka till Danmark några dagar morgonen efter frågade hon om jag kunde ta hand om illern medans vi satte ut annonser och letade efter ägaren till den. Och visst kunde jag det. Vi åkte och hämtade en valphage hos Sarae och åkte hem till mig dit tjejen skulle komma senare på kvällen. När hon kommer kikar vi in i transportburen och mycket riktigt där sitter….en mink såklart. Vad gör vi nu? Tar upp den till mig och sätter in den i valphagen. Tjejen åker hem till sig och Sarae åker hem till sig och jag har en mink i mitt vardagsrum!!

Har den över natten och börjar sen maila olika myndigheter. Får ungefär lika många svar som jag mailar myndigheter. Alltifrån att den måste lämnas in för avlivning genast till polisen, till att ring runt till farmarna och se ifall den saknas, behåll den själv för det är lagligt att hålla mink som husdjur, behåll den absolut inte själv för det är olagligtatt ha mink som husdjur.

Ja, svaren var många och frågorna blev fler. Försökte få tag i djurparker men Minken anses vara ett skadedjur i Sverige och deras enda uppgift verkar vara att dö. Vilket inte var ett alternativ alls för mig.

Efter några dagar inser jag att jag har brutit mot lagen och jag har fortfarande en mink kvar i mitt vardagsrum!! Tillbringade mycket tid i valphagen med henne, satt och pratade med henne och handmatade henne med kyckling och kliade henne under hakan:) Sen bestämde sig Minken som jag döpte till Wilda att valphagen var för liten för henne så hon lyfte helt sonika på den och spatserade ut!

Ok, nu har jag en lös mink i mitt vardagsrum!! Vad göra nu?

Absolut ingenting visade sig vara svaret på den frågan. Wilda trivdes alldeles ypperligt med mig och mina illrar. Det lektes och det poppades och det åts ur samma matskål utan några som helst problem. Jag kunde även ropa på Wilda så kom hon springandes till mig. Hennes favorit plats blev fönsterbrädan där hon kunde titta ut genom fönstret och ha det svalt på marmorn. Och låg man riktigt nära mig i soffan så kunde man även bli klappad och kliad under hakan samtidigt. Perfekt tyckte Wilda och flyttade i stort sett in!

Började då kolla runt lite efter möjligheter att behålla henne själv. Fick reda på att jag kunde ev. få ett tillstånd som gjorde att jag kunde hålla henne som husdjur. Men…då började jag tänka lite längre. Hur rätt var det mot Wilda egentligen, hur lång tid skulle det ta innan hon tröttnade på att bo i en lägenhet, räcker det verkligen för henne att få simma i en balja på golvet dagligen, får man verkligen gå ut och promenera en mink? Osv, osv, Då började letandet efter ett nytt hem till Wilda.

Efter många turer och mailande fram och tillbaka åkte jag och Sarae över 100 mil t o retur till Norge igår och lämnade över Wilda till henne nya hem. Hon får bo i sval miljö, hon kommer att få illrar att leka med, hon kommer att få möjligheter att vara ute och springa och hon har tillgång till vatten. Och framför allt….ingen kommer att ta henne och hota med avlivning.

Det var med en stor klump i hjärtat jag sa adjö till Wilda igår. Hade svårt att hålla tårarna tillbaka men visste att jag gjorde det som var bäst för henne. Hon tittade efter mig när jag gick, men sen dök hon i badbaljan igen som om hon visste att det var vad som var bäst det här. Jag har träffat dessa människor som fick Wilda tidigare och vi kommer att ha fortsatt kontakt och jag kommer även att åka och hälsa på igen.

Hej då Wilda, jag kommer aldrig att glömma dig. Det är en ära och ett privlegium att ha fått bo så tätt tillsammans med en mink och även ifall det var en jobbig situation och hon har käkat upp hela matkontot i kyckling så skulle jag aldrig ha velat vara utan denna upplevelse. Aldrig. Detta stärker också mina åsikter jag har om farmare och jag kommer ALDRIG att sluta kämpa för att de ska bort!!

Här kommer en del bilder på Wilda: Först när hon fick bo i valphagen:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9be040eb-0a81-4b28-b94e-9f02bd55b98b&Filename=mink 1.JPG)

UlrikaD
0

Ett till i hagen.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0b7787bc-eb53-4525-b4a5-914f4f099344&Filename=mink 2.JPG)

UlrikaD
0

Wilda sträcker ut:)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f628acac-58f6-438f-9878-7940ff041824&Filename=mink 3.JPG)

UlrikaD
0

Så här kan minkar sova.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a6ad5e52-3add-488b-950a-c0c170de611b&Filename=mink 027.jpg)

UlrikaD
0

Busar under soffan med illrarna.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d8a0e929-b9de-4ec1-b9fd-f7be4e5664c3&Filename=wilda är vacker.JPG)

UlrikaD
0

Wilda sover på fönsterbrädan.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1a67f0ce-24b5-4b7d-829f-2fef0e3a5288&Filename=wilda sover 2.JPG)

UlrikaD
0

Wilda sover djupt.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=829f8a56-3800-49de-8f3e-606e0c93acb0&Filename=wilda sover i fönstret.JPG)

UlrikaD
0

Wilda kan hoppa och klättra!! Hennes favoritsysselsättning var att klättra i fönstret och sen hoppa ner på min bröstkorg i soffan, slicka mig på näsan och glatt skutta vidare.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c082973c-150b-4fda-a08a-34633556cc0d&Filename=wilda i fönstret.JPG)

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle gjort precis som du!

Så vacker!

En stor eloge till dig!

Faxlin
0

Jag skulle vilja ge en stor eloge till både dig och sarae. Ni har gjort en dunder insatts.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

SOM ER, givetvis!! :) Sorry Sarae!

Zaria81
0

Stor eloge till dig & Sare.

Jättefina bilder föresten,visste faktiskt inte att en mink kunde hoppa och klättra, är glad att pälskorvarna här inte gör så Skrattande

dorkey
0

Du gjorde så rätt! En sannare djurvän finns inte.
Vi borde klona dig..

Själv tycker jag minkar är mycket snyggare än illrar och fattar inte varför man inte kan ha dem som husdjur när man kan ha illrar som husdjur? 

*STOR BLÖT PUSS PÅ KINDEN*

sarae
0

Att ha nära kontakt med en mink får en rätt snabbt att inse att de tyvärr inte lämpar sig att ha som husdjur, om man tänker ha dem på illervis. En mink hoppar mycket högt (1,20 meter), blir mycket fortare uttråkad på sin omgivning än en iller, och behöver således otroligt mycket utrymme och stimulering. Något man som illerägare boendes i en lägenhet snabbt inser att man inte kan tillgodose. Dessutom behöver de vatten…mycket vatten, och att bygga pool i parketten e tydligen inte uppskattat av bostadsbolaget. Så olagligt eller ej, så bör en mink ha mycket stor yta, tillgång till vatten och utevistelse, och även då kan de lätt tröttna. Så att ha en mink som husdjur (om det nu vore lagligt vill säga) är inget att rekommendera om man inte bor så att man kan ha en stor rast gård, och möjlighet till både inne och utevistelse samt mänsklig kontakt i stora mängder (för ja, de är mycket sociala!). Något vi snabbt insåg att vi inte kunde erbjuda. Och detta gjorde det även mycket svårt att hitta hem åt henne som uppfyllde våra krav.

UlrikaD
0

Se bild 7 för bevis på smått uttråkad mink.Flört

Marina
0

Jag fick träffa henne och hon är hur vaker som helst!! jag hoppas verkligen hon får det bra nu i sitt nya hem.

holtz
0

Hjältar! ;)

AlbaStiffler
0

Wow vad coolt, inte trodde jag att minkar kunde vara så tama. Själv hade jag nog knappt vågat släppa ut den i huset… Det måste alltså vara en farmmink detta som haft mänsklig kontakt? Samt med största sannorlikhet en mink som blivit utsläppt av aktivister? Känns som om ifall den nu var så tam känns det som en tidsfråga innan den svultit ihjäl ute. Stackarn.

Bra insats iaf tjejer! Kommer illern bo hemma hos någon nu i norge eller på nån park?

bnoffan
0

Vilken häftig upplevelse och super av dig och Sara!

Sara
0

Hade gjort precis samma sak!

Sara

sarae
0

#17 hon kommer att bo hemma hos illerfolk. Finns inga parker som vill ha minkar ens.

skrollan
0

har ni hälsat på henne efter hon flytta?

Tycker det var starkt gjort av er att hjälpa den lilal Minken. En ros tiller !

sarae
0

#21 eeeeh ursäkta? hon flyttade i söndags…känns lite väl tidigt att säta sig ibilen å köra 100 mil igen dagen efter. Så besök får nog vänta tills hon anpassat sig och min ekonomi återhämtat sig ;)

skrollan
0

åhh, jag trodde det stod 2006 :$ förlåt.

sofie
0

Ni två är ju underbara, håller helt med Holtz ni två är hjältar :)

skrollan
0

ja, ni gör verkligen allt för våra djur :)

smurfb
0

Himla fin… något för oss som drömmer om ännu större illrar kanske =) … kanske jobbigt om man får en bitig variant dock.. antar att det blir värre skador än efter en iller…

Riktigt fint av er två att ge Minken en förutsättning till långt och bra liv!

Tesan
0

Helt klart finns det hjältar här…

behöver nog inte ens nämna några namn…

Norrskenets
0

Åhh vilken hjälte insats=), hon var verkligen ursöt juh*kär* Visste inte att minkar va så tama=) Hoppas Wilda får det bra i norge=´)

Velsan
0

Men skansen har ju minkar? :)

sarae
0

#29 inte enligt infon vi fått….sen fick vi höra en del hemska saker som kunde hända om vi lämnade henne till en djurpark (om nu nån mot all förmodan ville ta emot henne…minkar = skadedjur) så det var inte ett alternativ

Sarah
0

Skansen har väl iller och utter? Hur är det med Katastrofhjälp för fåglar och vilt? Väldigt svårt att se att de skulle säga nej till någon art.

sarae
0

#31 återigen så hänvisar de till polisen och sen farmen eftersom minkarna som släppts ut är polisanmälda. Alltså tar de inte emot dem. möjligen om vi hade åkt till andra änden av sverige där det inte finns minkfarmar i närheten, och således inga liggande polisanmälningar. Men wilda var för tam för att kunna rehabiliteras och släppas ut. så vad skulle hänt med henne då? Är det inte bättre att hon iaf fick ett bra hem?

Sarah
0

Skrev i fel tråd… jo att wilda fått ett bra hem är verligen super.

LiindaLarsson
0

FAAAAN vad coolt fan va bra ni är jag ska oxå rädda minkarna :)=

LiindaLarsson
0

¨går inte med ord att berskriva hur glad jag är över det ni gjorde..hon måste vara den lyckligaste Minken i världen :) fan för dom som födder upp minkar för att döda dom för idiooter som vill ha päls.. finns fusk päls som är lika bra som vanlig :( folk som räddar minkar för att släppa ut dom dom blir överkörda mm .( wooow  tjejer ni är fan det grymaste jag veet jaa är helt hyper glad,, fattar inte hur bra ni är  :)

LiindaLarsson
0

Faan älskar er <3

Robinsnel
0

#34, 35, 36 hehe vad söta inlägg.. någon blev impad bigtime..Skrattande

JossanH
0

åååh, vad underbart! Är riktigt avis då jag älskar minkar!!

Att få träffa en på sådant vis som er är få förunnat!

Så fint att hon fick ett hem tillslut! Från en liten farmbur till lägenhet med lyxplädar och stimulans. och badbalja! :P Hon måste varit såå lycklig.

#13 och dina ord här gör att det gör lite extra ont i mitt hjärta när jag tänker på alla pälsminka som bor hela sina korta liv i små nätade fyrkanter utan någon som hlst stimulans… :(

Wilda fick iaf en ny chans!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Tänk om man hade en som "bara" hoppar ca 120 cm. Jazz här hemma hoppar från golvet och upp på 3:e hyllplanet i min filmhylla, dvs att han hoppar ca 145cm rakt upp. Han hoppar ofta från golvet och upp på köksbordet som är dryga 1m högt eller där omkring. Tror tom att Ullrika håller med att mixar är några riktiga hoppare, tror att Hero också hoppar upp på höga platser. Och när jag hade Aslan så kom han upp ovanpå mina garderober som var 180 cm höga ca, kom aldrig på honom hur han gjorde detta. Men han klättrader iallafall inte, och sängen stod ca 1½ - 2 m från garderoberna, och i fönstret hade jag en kort gardinkappa. Och Jazz följer i Aslans fotspår vill jag lova, han lever upp till sin härkomst att vara hälften vildiller. Hittade honom senast för ca 20 min sedan uppe på hatthyllan, hur han kom upp dit vet jag inte, för där är inget han kan klättra på. Vågar inte hänga kläder där, för då använder han dessa, så alla kläder och skor är inne i klädkammaren.

bnoffan
0

Kan det här förresten vara en utav de frisläppta minkarna från härryda? Såg att Djurens befrielsefront hade gjort en rajd i slutet av oktober..

sarae
0

#40 yup troligtvis den eller svenljunga.

LiindaLarsson
0

Men fatta vad grymma dom är :)

sarae
0

putt åt satmaran..visst finns det "tama" minkar

Pandae
0

Oj vad häftigt, och vad fin hon var.
SKönt att denna Minken fått det bra nu =)!

[Tizzelizzan]
0

Guuuuud bilken sötnos. Jag tror jag dör.
Förstår att de va jobbigt att lämna bort henne.

kram

FerretCrow
0

gud vad hon va fin och vilken berättelse=)

Vison
0

Tycker den där Minken var väldigt lik en iller. Hur ser ni skillnad? Rent generellt tycker jag minkar är sötare än illrar och hoppas att de inom en snar framtid blir mer anpassade för att kunna ha som sällskapsdjur istället för att sitta i burar hos pälsfarmare.

sarae
1

efeter att ha haft nära kontakt med en mink måste jag säga att illrar definitivt är sötare än minkar. MEN minkar är oerhört mäktiga djur, vackra på ett vilt sätt…och när man tittar in i deras ögon ser man verkligen att det rör sig om ett vilt djur. Man får en helt annan respons när man tittar in i en illers ögon.

Det är oerhört stor skilnad på en iller och en mink, framförallt i kroppsbygnad, storlek, stryktur på huvud samt beteende. Och sen självklart färger,

Minkar finns som husdjur…tex i frankrike är det många som har dem som husdjur.. men alla är överens om samma sak: de är inte gjorda för att vistas i ett hem, de behöver stor yta samt tillgång till vatten…inte bara en badbalja. Så personligen hoppas jag att dessa djur aldrig blir vanliga som husdjur, utan att de istället får leva fritt i det vilda. Vi har tillräckligt med domesticerade djur, för att vi skall behöva manipulera ytterligare med en djurart. Bättre att vi värnar om dem vi redan har, istället för att försöka tillfredställa våra egoistiska "vill ha" begär där vi ständigt letar efter det nyaste och häftigaste inom såväl djurvärlden som den materiella.

Denna kommentar har tagits bort.
Angelclaw
0

Jag tycker att ni gjorde helt rätt!

Hon var otroligt snygg :) Och skönt att höra att hon kommit till ett bra hem!

Stor eloge till er!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Smeagol
0

villken insats :) Krävs speciella människor för att göra de ni gjorde. Och rikki att du klarade att släppa in sötnosen på livet för att sedan släppa henne? igen!! Grymt svårt beslut att ta. Gud villka söta bilder :) man smälter direkt ;)

Vison
0

Jag kan läsa den här tråden om och om igen. Helt underbart. Hade jag bott i Norge och fått äran att ta hand om Wilda kan jag lova att hon hade fått det bra :)

LiindaLarsson
0

Putt denna historia är så himmla bra :) love it<3

[Dezederia]
0

Det har jag missat!! Wow vilken historia! Se där hjältar finns :)

Satmaran
0

#43 Ni är för gulliga!!!

Ååååh, jag önskar att jag hade fått ta del av den lilla tid ni fick tillbringa med denna underbara Wilda. Så vacker tjej och ni gjorde ett fint jobb som fick henne omplacerad i ett passande hem.

Jag är inte den typ som beundrar de som "befriar" minkar, för en stor del av dem dör i trafiken, eller helt enkelt, klarar inte av att hitta föda :(  

Dessutom finns det inte en tanke på att andra djur som faktiskt finns som naturligt vilt i vår fauna, får en konkurrent som de inte har en chans emot, vilket också är trist :(  Det finns andra djurarter som också påverkas av dessa "humanistiska tilltag" Men tankarna går oftast inte så långt!

En stor eloge till er som tog ert ansvar och såg till att Wilda faktiskt fick ett hem!!!!

En mink, sååååå många kvar!!!!!  

Hela malmö hamn är översållad med mink! Fiskare berättar om de fräcka djävlarna som, när de vänder ryggen till stjäler fisk ur deras lådor!!! De ligger helt öppet och solar på cykeldäcket i kanalen vid centralstationen!!! De tar gäss i kungsparken, ja tack o lov för det!!!! Vi är översållade med gäss också!!!

Kanske kan de två ta ut varandra, då vi har ett överskott på båda arter? Eller så blir det bara fel:P

Minken hör inte riktigt hemma här, om jag inte har fel för mig!!? Jag skulle också önska att det fanns plats för Minken, men det blir på bekostnad av våra andra, mindre rovdjur.                      Är det ett pris vi är beredda att betala? Vill vi se ex. Vildillern dö ut i sverige, för att Minken tar över?

Befria gärna minkarna, men för f*n, ha då en plan för dem också. Naturen är känslig!!! Tänk som i schack………..!!!?

Illercafe
0

Hur går det för Wilda nu, det var ett tag sedan ni skrev om henne.

UlrikaD
0

Jodå, Wilda mår fortfarande bra i sitt nya hem. Hon blev aldrig päls och hon blev aldrig trafik-offer. Hon rymde en sväng strax efter hon hade flyttat. Vet inte ifall hon saknade Göteborg och att klättra i mina persienner kanske. Men hon kom tillbaka själv strax efter igen. Hon kanske inte hade så glada minnen utav förra gången hon försökte klara sig själv. Så hungrig och oljig som hon var när hon kom till mig. Hade tänkt att hälsa på henne nu i sommar men jag tror inte att jag kommer att ha pengar till det. Förhoppningsvis senare. Jag tittar på bilderna på henne ibland och saknar henne jättemycket. Önskar bara att hon hade fått leva sitt liv som fri mink ute i naturen istället så som det är meningen att de ska göra.

Satmaran
0

Önskar också att de kunde leva fritt här, men det stör resten av vår fauna enligt vad jag har lärt. Minken slår ut andra arter som faktiskt ska leva här, och det är något som man måste ha i betänkande, när man släpper dem fria.

Jag menar inget illa mot minkarna och hoppas att alla förstår det.

Ha en plan för dem ni släpper ut, i stil med Wilda så är allt OK!

UlrikaD
0

De som släppte ut Wilda och hennes gäng hade nog tyvärr ingen plan alls. Det var väl därför det hittades en hel del döda minkar i området strax efter. Samt någons kanin tror jag också att det var. Dessa minkar som har blivit födda i bur har ju i stort sett ingen chans som helst att klara sig själva. Dessutom har de helt fel färg för att smälta in i naturen. Tyvärr är det inte ens minkarnas "fel" att de är här. De blev ju hitskeppade för länge sedan för att jaga kaniner och sen blev de för många helt enkelt. Så man borde väl skälla på den personen som tog hit Minken och släppte den lös i den svenska faunan till att börja med kanske. Måste vara hemskt att vara en djur-art utan hem.

Satmaran
0

Jo, det är väl som vissa statslösa människor också, på sätt och vis. Kurderna har inget land, liksom Assyrierna, har jag för mig?

Exemplen är nog många… och följderna blir tragiska!

Stackars minkar :(

Norrskenets
0

Skönt att hon aldrig blir päls=´) tänker ofta på henne, när man läste om henne så tassade hon in i mitt hjärta på en gång, hoppas du kan hälsa på henne snart så får du uppdatera oss med bilder och hur hon har det=)

LiindaLarsson
0

men det var ju otroligt att hon var så snäl. tänkte dm borde väll bitas för att dom blir så illabehndladel

Fruttisen
0

En fin historia! :) Söt var hon ju också, Wilma. Tycker det ändå är lite konstigt att folk uppmuntrar lagbrott bara för det handlar om djur. "Hej, jag räddade 2 kg heroin som någon tappat på vägen- VAD BRAAAAAA!" =P

Sara87
0

Så fin hon är Wilda. Stor eloge till er båda för era insatser :)

UlrikaD
0

#96 Kanske beror på att det är stor skillnad på en levande varelse och en sak….

LiindaLarsson
0

#96 så djduret är mer värt att dö då eller? alla djur har rätt och leva och då kan man fan bryta mot lagen heroin kan du breänna bort eller nå liknadne.. för den kan du ju inte rädda

Sarah
0

Liinda äter du kött?

Fruttisen
0

#99 Jag är djurvän till i en stor utsträckning, men jag dödar fortfarande myggor, äter entrecoté och går på myror. Men man kanske inte ska ta det till det yttersta bara för att det handlar om ett djur å på så sätt bryta mot lagen. Menade mest vart gränsen går liksom.

eyesuck
0

haha kalla mig dum, men va är skillnaden på iller och mink, dom ser ju identiska ut???

JessicaN
0

Va söt hon är :) Vilken tur att ni tog hand om henne och gav henne ett bra hem :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.