Kastrerad hanne med Seboreè ??
jag blir altså gråhårig?? ja fattar ingenting?
är det nån som fattar??
Pysen är altså förr 16maj 2005
när pys var 2,5-3 månader så gjorde han "parningsläten" och försökte sätta på en vuxen illerhona. när han var 4,5 månader så var vi tvungna att kastrera honom.. allt var frid och fröjd tills nu i december-januari… så började han markera/olla sina lådor…det var väl okej för på lådorna får det ju lukta kiss/revir men han markerar bara på lådorna ingen annanstans..
när våran kompis illerhona var i brunst så var han jätte kär i henne osv.. illerhonan blev parad med en annan iller hanne men hon gick tom(skendräktig) nån vecka senare så gick hon i brunst igen så tog PYS henne ur brunst
nu senaste veckorna så har ja märkt att han blivit Gul i nacken (ysen är Ljuspastell.) och tappat håret på svansen. så där som när dom får seboreè plus at han luktar mer än vanligt (i vanliga fall så luktar han INGENTING men nu luktar han iller inte så där så man strorknar men nå känner man att det är en illerhanne) är det nån som varit med om liknade?? han ahr ju alltid varit den som bestämt och bossat över de flesta.

Nepp, detta var nytt för mig i alla fall. Men sådant här gör att jag är så glad över internet. Man lär sig så mycket här inne.
Låter i mina öron som om han tror han är brunstig. Stackars er som har en brunstig kille som inget kan göra. ;-)
Men det kan också vara något helt annat. Någon sjukdom som ligger bakom och lukten kan komma sig av stopp i analköttlarna. Jag skulle uppsöka vetrinär med honom.
Hoppas du berättar vidare hur det går.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har jag hellre aldrig hör talas om. Jag har själv 4 hanar, men ingen av dessa har visat sådana symtom. Vet inte om det är någon annan som kan svara på detta, har ett par stycken jag kan fråga, kanske dom vet. Så ev återkommer jag om jag får tag på dom, och får svar.

4 månader???!! Trodde det var olagligt att kastrera så unga illrar.
Hade själv ett par ferrets när jag bodde i USA som jag köpte på en djuraffär och var kastrerade redan förstås :-(
Jättetråkigt att behöva kastrera så unga illrar bara för att man kanske inte står ut med lukten.
Hej Peter och Jenna!
Är ni 100% på att dom tog bort kulorna vid kastreringen? Vet att frågan låter väldigt dum, men Pys beter sig som steriliserade hanar brukar göra.
Skulle absolut göra en koll med den veterinär som utförde kastreringen och ta reda på, mer exakt vad han/hon gjorde. Även om det kan kännas att fråga om dom gjort det dom ska.
Sedan är det ju inte alla hanar som tappar lusten, bara för att dom kastreras, även om detta är mycket ovanligt. Dessutom är detta Pys första brunst efter kastreringen och en del hanar verkar inte fått ordning på hormonerna, när de första "vårkänslornas tid" efter kastreringen kommer.

#3 hej ja han var 4,5 månader och ja har frågat runt och JA det är lagligt att kastrera dom enligt vetrinären som gjorde det nog för att man brukar VILJA vänta tills de att dom är ca 6 månader pga att då har dom utväklats klart i kroppen och kulorna har ramlat ner i pungen
Våran Iller Pysenhade sina kulor i pungen då han var 4,5 månader gammal för jag plus min bästa kompis (som pluggar till vetrinär men inriktning smådjur) har oxå känt dom
det var inte lukten som störde oss utan hans vasse temprament det gick inte att vara i samma rum som honom..

Hej Ammi! jo jag ahr oxå tänkt tanken att det kan vara ngt sådant. Jag Pratade med vetrinären sa bokade för kastrering betalt och har kvitto för kastrering ja har inte kännt nå kulor sen innan kastreringen.. "påsarna är tomma"
det enda ja kan tänka mej är att han har stark könsdrift.
han har ju alltid varit större än de flesta jämngammla (ibland ändre) och så klart kastrerade hannar
/Jenna

#1 har kollat upp det och det är det inte.. jo en skenbrunstig kille är kanske inte alltid så trevlig.. mot mej är han ju snäll iaf..förutom en gång då ja satt på golvet och pratade med han och han var inte busig elelr nå han spasterade runt och kröp upp i knät och "bäddade" och så poff han bet mej i bejbismagen och ruskade om som om han hatade den… va MEJ ?? han har ju fan aldrig bitit mej!? ja sög han i nackskinnet och fick bända loss han S*TAN vad ont det gjorde.. ja säger bara han fick sej en regäl utskällning och blev inkastad i transportburen och ja stände luckan och släkte lampan och gick därifrån. ja säger bara det är ju tur att peter inte var hemma får då hade pysen varit en cykelsadel för tillfället.. ja blir så otroligt ledsen och orolig ja vet inte vad som e fel vetrinären vet inte heller misstänker hormon fel/störning så länge han är frisk och mår bra är det ju bra men ja vet inte han kissar inne på golvet bajsar i sin transportbur och liknande och ja kan lova Pysen är så duktig på lådan annars så man kan säga att han är 99.99% lådtränad så ngt måste ju vara fel då han gör lite här och var..

putt
att han är gul/orange i nacken plus tappar päls på svansen låter i mina öron inte det minsta underligt.. Det låter som en iller med sommarsvans och extra utsöndring av fetter i huden. Min pastellhane har för tillfället en rejäl sommarsvans och är väldigt orange i nacken pga utsöndringar.
Hans brunstbeteende låter dock väldigt starkt.
Någon som vet hhur det har gått???
Sajtvärd på Iller.ifokus