Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 937 ggr
FerretCrow
0

O.T Hjäp ekorr bebisen???

hej hej på er alla jag hoppas ni kan hjälpa mig.

det är så att när jag satt på bron idag så trillade en ekorrbebis ner på mig från våran husvägg.(dom har bo på vinden)

nu är det så att den lille bebisen som ramlade ner har legat på samma ställe sedan kl 17 idag och den är väldigt slö och hoppar lite konstigt om man kan säga klumpigt kanske.

vad kan jag göra? funderade på att fixa en provosorisk bur och ha den i över natten och få i den mat och vatten för ligger den kvar där kommer alla lantkatter här även vår egen att döda den. har redan jagat iväg dom ett antal gånger=(

hjälp vad äter en ekorr bebis som man kanske har hemma?

tack på förhand

Sarah
0

Ta in den! Den verkar ju vara skadad.

FerretCrow
0

jag har nu fixat en av mina transport burar där jag ska ställa in lite vatten. ska he den i den så kan den krypa genom gallret om föräldrarna kommer och den blir skyddad mot katterna. vill inte stressa den ännu med att ta in den till oss. så den får vara skyddad ett tag till och ska se så den dricker.

Norrskenets
0

Jaha ojj har den legat där så länge..hoppas det löser sig. Låter som en bra lösning med buren.

FerretCrow
0

nu står tranportburen där med mysiga fleece filtar och vatten och mat så den ligger nu där och myser och den har även druckit lite så vi får se hur den mår imorgon är den kvar där då ringer jag kommunen och kollar om det finns någon här man kan lämna den till.

Stinko
0

Eftersom du har den i buren utomhus så kan du fixa en vattenflaska med varmt vatten i med en handduk runtom flaskan vid filten, så den har möjlighet att lägga sig brevid den om den ändå skulle känna sig kall..den har ju trots allt inga andra korrar att gnosa ner sig hos.  

När jag tog hand om en ekorrunge gav jag den solrosfrön, andra frön som jag inte minns vad det var..linfrön kanske det hette. även äppelbitar och så.. Det verkade den nöjd med, verkade inte vara några problem med kosten den fick.. Kottar och grenar fick den också ha i buren.. :)

Jag vet ju inte hur många veckor den är och det kanske nte du heller gör, men är den väldigt liten så brukar ekorrföräldrarna vara tvungen att liksom slicka dom ovanför könet för att dom ska kunna kissa och så ibland har jag lästs :P Läste också att då man tar hand om så unga korrar brukar man få ta en tops med varmt vatten och typ massera magen. Men det vet vi ju inte om det behövs.. bara en tanke som kom upp nu när jag satt och funderade lite.
Är nog inte bra att ta på den för mycket när ändå föräldrarna finns där.. jag menar man vet ju inte om dom vill ha tillbak den om den luktar människa..

Hoppas den inte är i allt för dåligt skick och att det går bra.

AlbaStiffler
0

Hur har det gott med korren? Har den gått något att äta?

Stackars lillparveln.

Ring runt lite till kommunens viltvärdare tex och fråga vad man kan mata den med. Och vad du ska göra med den…

FerretCrow
0

#6 den åt lite illeroder/kattfoder och drack vatten och blev piggare och nu imorse då jag kom ut har den krypit ur buren och det är inte i närheten har sökt överallt i höggräset runt om men inget där så den har nog blivigt hämtad av sina föräldrar för han satt ju i en bur precis nedanför boet=)

Norrskenets
0

#7 Va skönt att det slutade så bra=´)

FerretCrow
0

#8 ja jag hoppas ju att den inte smite och blive tagen av en katt men då kan jag ändå tänka det positiva att det inte är våran katt för hon fick vara inne inatt.

FerretCrow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer bild på den lille tuffsen iaf=)

FerretCrow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här bor dom

TottsiGirl
0

Åå så söt, finns de ingen möjlighet att du kan lyfta upp den lille korren då? Hoppas han klarar sig :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Norrskenets
0

#9 Ja tänkte på det sen ja också.. ja det är alltid nått och du gjorde ditt bästa

Huuga så otroligt söt, men h*n såg väldigt matt..

FerretCrow
0

#12 han fräste när man tog i honom och blev super rädd och eftersom han låg nedanför boet tyckte jag det var enklare att låta han vara kvar där men nu är han ju borta och han åt och drack=) och sedan ville jag inte gå halv tolv på natten och låna en stege av grannen=(

#13 ja men han blev mycket piggare efter lite mat och vatten

[IsabelleA]
0

En sak att tänka på är att vilda djur inte får hållas av privat personer i mer än 42 timmar. Så det kan vara bra att kontakta någon form av djurskydd eller vetrinär som kan hjälpa dig att ta kontakt. lycka till!

FerretCrow
0

#15 jo det vet jag oxå att man inte får hålla dom men som sagt jag hade den aldrig inne eller i fångenskap.

Norrskenets
0

#14 Va skönt=)

Marina
0

Det var ju skönt att den verkar ha klarat sig. Men gav du den katt/illermat? :O Ekorrar är ju gnagare och absolut inte köttätare!

UlrikaD
0

Men accepterar mamman bebisen igen ifall den känner människolukt på den?

FerretCrow
0

#18 den fick en blandning av kattfoder och iller foder, det var tipset jag fick från exotiskadjur.ifokus.

#19 nej det var ju därför jag aldrig toh in den och jag tog inte upp den ens

Marina
0

#20 ja jag såg det sen, tycker fortfarande det var ett märkligt råd.

FerretCrow
0

#21 ja som sagt jag kan inget om dom och gick på dom råd jag fick av dom som har ekorrar =/

Gilla
0

tja…de äter ju tydligen bladlöss o fågelägg oxå så helt galet är det kanske inte med lite animaliskt.
men det är ju inget huvudfoder…

FerretCrow
0

kan berätta att ekorr bebisen lever träffade honom precis ute nu. vi busade lite i ett av illrarnas lek rör ute. han sprang fram och tillbaka i det och studsadde över det som ett en tok hihi. blev så glad att se den igen=)

Norrskenets
0

#24 Hur vet du att det är samma ekorr unge? det är vell flera ungar? har du kunnat räkna dom?=)

FerretCrow
0

#25 det såg ut som samma och den var inte rädd för mig som dom andra är. det är minst tre iaf

Norrskenets
0

#26 Okej…men är dom inte exakt lika varann? eller hade h*n nått kännetecken?=) Sött att h*n lekte med dig=) Okej, hoppas dom visar sig när man kommer på lördag så man får se sötnosarna=)

FerretCrow
0

#27 tror tyvärr inte dom kommer göra de. dom är mycket rädda när det blir för mycket ljud men vi får se framåt kvälls timmarna om du är kvar då=)

Norrskenets
0

#28 Okej, va synd för dom är ju så söta. Ja får se hur länge ja stannar.