Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 656 ggr
Aviendha
0

Erfarenheter av akuthem?

Tänkte bara höra om någon här inne ställt upp som akuthem någon gång, och isf hur det fungerade?

Är det något ni skulle kunna tänka er att göra om isf?

Bara lite funderingar..

Jenahbella
0

ja har med haft funderingar kring det!
fast just nu skulle de nog va omöjligt för min del.. :(

cannaydia
0

tror inte alla föreningar gör samma med akuthem…så man får nog fråga hur akuthem funkar hos den föreningen man vill ställa upp som akuthem hos. På Svenska illervänners hemsida står de lite om akuthem på www.illervanner.se

jag har varit akuthem (och sköter omplaceringar hos Svenska illervänner) så ja, jag skulle kunna vara akuthem igen ;-)

Madde
0

Jag har varit akuthem, fast inte genom en förening. Eller jag vet inte om man ska kalla det akuthem heller för illern skulle tillbaka till ägaren men höll på och flyttade.

det tog slut mellan henne och killen och hon kunde inte ta med illrarna direkt så jag tog dem. Så jag satt hemma med 4 st illervalpar varav 2 var mina. Snacka om att det var en tuff period, men så fick man bra vana av det oxå.

Idag är det nog omöjligt och vara akuthem, har själv 6 illrar och jag måste ju se till deras behov först och främst. Hade jag haft färre hade det kunnat gå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
0

#2 Ja, det är sant, men jag spånar bara lite rent allmänt ;)

Dessutom kanske det kan vara av nytta för fler än mig att få höra någon åsikt om att vara akuthem. Innan vet man ju inte riktigt vad som väntar en, trots att man lusläst kontraktet osv..

Sara
0

Jag har varit akuthem och semestehem i flera omgångar och det viktigaste att tänka på är att man måste kunna dela av i två läger om det blir för stora fajter med de egna illrarna.

Sen så testar oftast även den snällaste illern nya människor och vilka gränser det finns. Därför kan både toatränade och bitfria illrar bli totala motsatsen till man visat att det inte är ok.

En sista sak jag tycker man ska tänka på är att man helst ska vara akuthem tills omplacering sker, så man inte helt plötsligt tycker att nä, två veckor är nog. Det är stressande för illern att byta hem ofta. 

Skriv gärna ett avtal med den du är akuthem åt eller om föreningen gör det om det går via dem.

Skills regler är att akuthemmet står för mat och toaströ medan ägaren står för försäkring och ev veterinärkostnader. Som Skills ser det så ägs fortfarande illern av ägaren som av någon anledning inte kan ha kvar illrarna hemma tills omplacering sker.

Är man akuthem åt en hitteiller så står Skills omplaceringsfond för ev veterinärkostnader.

Sara

FerretCrow
0

#5 jag trodde föreningarna stod för mat och sånt oxå

Sara
0

Nej, inte Skills iaf.

Sara

Norrskenets
0

Va dåligt… tycker om man är snäll och ställer upp med att va akuthem så borde man iaf få bidrag till mat, lådinnehåll osv. Då hade det säkert vart fler som kunnat va akuthem. Men förstår också att det kan ske är knapert med pengarna, men ändå..

AlbaStiffler
0

#8> Men hur mycket kostar mat och sand egentligen för en iller till om man ändå redan har en, kan inte vara mycket per månad? Tycker inte det är mycket att knysta om om jag ska vara ärlig. Ställer man upp som akuthem så är det ju inte det ekonomiska man gör det för…

Sen är det en helt annan sak vad gäller veterinärbesök. Dessa tycker iaf jag ska täckas helt av en förening. Och hur sen föreningen sköter det hela mot den gamla ägaren ska inte vara akuthemmets problem. kanske är det rimligt att förra ägaren står för samtliga kostnader. Frågan är om det inte är så rent lagligt sett, förra ägaren borde ju vara riktiga 'ägaren för djuret och denna är väl skyldig att betala för sitt djur? Eller, hur funkar det med djurrätt?

Norrskenets
0

#9 Jo det har du rätt i

FerretCrow
0

någon förening jag läste på fick man bidrag för allt för som sagt för vissa kan det vaar knapert även om det baar är en iller till om man själv har några, men man kanske vill ställa upp med uppfostran och kärlek till en akut iller.

Norrskenets
0

#11 Det va så jag tänkte också, att om det finns dom som har dålig ekonomi men ändå har plats och vill hjälpa till. Tror det skulle bli fler som skulle kunna ställa upp.

Skulle själv ställt upp om ja haft plats.

Soot
0

jo ska man va akuthem så ska man göra det för illerns skull och välbefinnande och att då tjafsa om vad mat och strö kostar käns lite som fel inställning. Det måste va rätt knöligt att räkna ut hur mycke extra mat och strö går åt..

Däremot vetrenärkåstnader borde defenitivt föreningen eller hällst ägaren stå för. Jag har själv just kommit på att om det skulle hända Sot nånting så kommer jag just nu ha det välldigt svårt att kunna stå för kostnaderna. Nu har hon iof alldrig varit sjuk (peppar peppar) men jag tänkte börja spara ca 100kr i månaden OM och när det nu kanske skulle behövas.

Och jag som inte ens har börjat pensionspara.. :P

FerretCrow
0

#12 ja jag skulle kunna ställt upp men jag har inte rå att för illrarna med diverse saker tyvärr=(

#13 ja det blir ganska mycket om du har illern en längre period. vissa kan ju vara akuthem upp til ett halvår.

Norrskenets
0

#13 man behöver inte räkna på det precis utan på ett ungefär för som sagt det finns vissa som har både plats och tid för en eller fler illrar men att pengarna sätter stop för att kunna hjälpa till.

Aviendha
0

Strö och foder är ju inte såå mycket. Men jag skulle tycka att det vore en fin gest om man kunde få en symbolisk summa på en hundring för att ha tagit hand om en akutiller.

I vissa fall måste den ju hämtas, och bensinen är ju inte gratis idag. Tex. jag. Östersund (ett ex då det är de enda större ställe förutom Mora i min närhet) ligger mig nära till hands, och det är 18 mil. så ca 40 mil för att hämta en iller blir ju en liten slant i bensin iaf.

Men sen förstår jag om pengarna i fonden/föreningen inte räcker till. Men önska kan man, för det kanske oxå skulle locka fler att ställa upp. Ett "brett" skyddsnät runt hela Sverige vore ju verkligen något att sträva efter.

Norrskenets
0

#16 Exakt så jag försökt att få fram att jag menade.

FerretCrow
0

#16 jo så menade jag oxå.

Sara
0

# 9 Skills anser att illern fortfarande ägs av sin ägare, den har inte övergått i föreningens ägo. Dessutom har vi kontrakt som reglerar vad ägaren ska stå för.

Personligen anser jag att man hjälper en akuthemsiller för att illern ska ha det bra. Att se och veta att illern har det gott är belöning nog för mig.

Sen så är det ju så att föreningarnas ekonomi oftast inte är i topp och en iller som råkar illa ut kan kosta multum eftersom den ibland inte är försäkrad. En hitteiller är ju iaf inte det innan man hittar ev ägare och veterinären vill ju ha pengarna direkt.

Den dagen kommer säker att komma när en iller måste tas bort pga ekonomi. Men vi hoppas att den dagen är långt borta.

Sara

FerretCrow
0

#19 ja då kan jag tyvärr inte stödja eran förening som akuthem=(

Sara
0

# 21 För att?

Sara

FerretCrow
0

#21 tror du menar mitt inlägg. jo för att jag har tyvärr inte en massa pengar att lägga ut på dom illrarna, även om jag skulle velat så har jag tyvärr inte det=(

Sara
0

# 23 Du menar maten och ströt? Några andra kostnader har akuthemmen inte.

Det är helt ok, man behöver inte vara akuthem hos oss om man inte vill.

Sara

FerretCrow
0

#23 vad händer om iller får en dyr vett kostnad då och det inte finns pengar i föreningen men den som har akuthemmet redan fått lägga ut? och som inlägg 16 säger skulle det ju vara bra med en symbolisk summa…

Soot
0

#24 i sånna fall får man nog höra med illerföreningen INNAN man gör den dyra operationen för att överlägga, gissar jag.

symbolisk summa är jag med på, OM det fins pengar, vilket jag gissar att det inte gör :/

FerretCrow
0

#25 ja men om alla illrar som omplaceras drar in 400kr så borde det ju finnas pengar. sedan betalar ju varje medlem en medlemsavgift

Jenahbella
0

Att göra lite reklam för en insamling skulle va bra tycker jag :)
kanske är många som vill hjälpa till men inte just kan ta en iller, men som kanske kan skänka en liten slant nån gång ibland. :) de skulle iaf jag kunna tänka mig att göra när jag har råd dvs.

FerretCrow
0

#27 ja det finns säkert företag som kan sponsra oxå=)

Soot
0

woohoo låter som värsta planen..faktsikt..skit bra ide..och om det behövs lite extra nån gång så är det väll bara att annonsera här om vad det är som behövs (operation, mat, bensin etc) så kanske man kan få ihop lite pengar.
Skulle kunna trycka upp nått snyggt diblåm för dom som skänker över en viss summa..det skulle säkert funka på företag om man gör det snyggt..

Sara
0

# 24 Akuthemmen lägger inte ut pengar på veterinärvård, det gör ägaren eller omplaceringsfonden.

Det går alltid att få tag i mig (jag är omplaceringskoordinator för Skills just nu) eller någon annan i styrelsen.

# 24 -25 Vad skulle en symbolisk summa vara per månad/vecka?

# 26 Visst finns det lite pengar i fonden och det vill vi att det ska göra eftersom det helt plötsligt kan komma in en hitteiller som behöver akut vård.

Sara

Soot
0

hur mycke är man berädd att lägga ut på sjukvård för en omplaserings iller?
var drar man gränsen?

Jag personligen skulle säga att det får man bedömma fall till fall och att det är en mycket diskutabel fråga som kan väcka många känslor och (folk som inte håller med varandra och blir sura)

(Fysatan vad jag e trött i huvet, glömmer bort ord som alldrig förr)  >.<

Sara
0

# 31 Det är naturligtvis upp till ägaren att bestämma men vi har inskrivet i kontraktet att de ska betala för den akuta vård vi anser är nödvändig.

För en hitteiller så lägger vi ner så mkt pengar vi kan beroende på sjukdom/skada.

Sara

Faxlin
0

Jag har aldrig hört om någon som fåttersättning för mat och sand då de är akuthem eller omplaceringshem.
Att ta en sådan kostnad av föreningar som faktiskt inte har det så gott ställt känns inte seriöst. Bättre att låtaföreningarna spara de pengar de har fått in så det finns om det behövs operationer och annan veterinärvård.

Att ge en slant till de olika föreningarna när man har en tia elelr två över går alldeles utmärkt. Alla föreningarna har kontonummer ligger ute på hemsidorna och det är bara att skriva omplaceringsfonden på dem så kommer de rätt. Och ja, det behövs inte att man har mer än en tia eller två över. Alla bäckar små är välkomna hos de olika föreningarna. För alla behöver de hjälp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

har funderat på det mycket.. men har inte haft tid men nu börjar allt lunga ner sig.. men jag skulle ännu inte kunn a vara kuthem till nån iller kanska om 4.5 månader eller så

Faxlin
0

#34: Låter väl bra. Men när du har tid så ta kontakt med de olika föreningarna och anmäl dig. Som sagt var så behövs det alltid akuthem. Och har de hem runt om i Sverige är det bara bra för dem och illrarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

jag bor nog för högt upp för att vara akuthem till nån iller/ illrar ändå