Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1456 ggr
Sara
0

Avelshannen Athlas avkommor

Jag har registrerat min Bus på Feritage och samtidigt registrerat Athlas som hans pappa.

Athlas fanns inte registrerad innan så om ni vill registrera era illrar som är efter Athlas så sök på Athlas så kommer han upp som Saraanderssons Athlas.

Att det står som Saraanderssons är för att det är jag som registrerade in honom. Det blir så automatiskt.

Sara

Sara
0

Jag ska ringa Bus uppfödare på söndag igen och då skulle jag få 3 generationer som jag oxå tänkte registrera in på feritage.

Eftersom så många har illrar efter Athlas så vore det kul om ni alla registrerade in dem så man ser vilka syskonen är.

Sara

Fluffpuff365
0

Vilken uppfödning kommer athlas ifrån?

Sara
0

Gay Perssons

Sara

Fluffpuff365
0

Okej! jag har redan registrerat itchi där.för han är athlas son,men jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra :/

Fluffpuff365
0

sådär :P

Sara
0

Vad bra! Skrattande

Sara

Fluffpuff365
0

:)

NoraDede
0

vart reggar man det då?

NoraDede
0

då ska jag regga miilo jag oxå men får göra det någon annan dag ska dona en massa innan tåget går till gbg snart=)

Satmaran
0

Det var en ganska krånglig sida , men jag lyckades regga Ida och Maya. Sidan där man reggar hela kullar fungerade inte så jag får försöka igen senare.

Tack för tipset!!!

Fuglemat
0

Den fungerer ikke fordi jeg ikke har skrevet den ferdig. Mye annet som kom i veien.

Satmaran
0

Ok Fuglemat. Du kan väl lägga in en liten upplysning om när det fungerar. Skulle vara härligt om man kunde få den på svenska, jag hade i alla fall lite problem med att identifiera färgerna, men fick gissa mig fram och använda mig av uteslutningsmetoden.

Bra initiativ, detta kan rädda många från ofrivillig inavel.Glad

Fuglemat
0

Nå fungerer det (forhåpentligvis).

Jeg ser ikke for meg at noen har tålmodighet til å oversette alt sammen til svensk. Det er dog mulig, man må bare gå gjennom ca 65 websider og bytte ut tekst. Og være motivert til å gjøre endringer hver gang jeg endrer på teksten på noen av de andre sidene.

;)

sarae
0

#14 haha det lät rätt jobbigt. jag tycker det räcker jätte bra med engelska ;)

Satmaran
0

Tack Fuglemat, då ska jag se till att regga mina valpar, förlåt Idas valpar förståss.

Oups! Ja det där lät som ett stort projekt att översätta till svenska. Jag är väl bara lat av naturen, men visst funkar det med engelska också.

zickan
0

när gay skrev ned stamtavlan åt mig så stavade han inte athlas utan attlas.

kan bli fel om man kör på både namnen. kanske bäst att ändra till det som gay själv säjer?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fluffpuff365
0

#17 för mig skrev han Atlas med ett t :O Han kanske inte vet själv hur han vill stava ^^ hehe

Satmaran
0

Ja Atlas med ett t ska det nog vara, det är så jag skriver hans namn i alla fall.

zickan
0

Personen som lagt in atlas i feritage eller hur det stavas kanske borde korekt stava attlas. svårt att hitta honom annars.

Sara
0

Det är jag som lagt in honom men jag har fått 3 olika stavningar så hur vet jag vilken som är rätt?

Sara

zickan
0

jag fick iaf attlas på stamtavlan som han skrev. höll nästan på att skriva in en ny men hittade den här tråden.

samma sak med vicky, hon ligger också inne två ggr redan på feritage

Sara
0

Och någon annan fick Atlas och en tredje fick Athlas…

Sara

[jenkass]
0

för att få klarhet i det hela är väl att ringa till ägaren ifråga och reda ut stavningen den vägen.

Faxlin
0

#24: Låter som bästa sättet ja :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Fast det är ju han som har gett ut namnet och då skrivit på olika sätt.

Sara

Faxlin
0

Men han kanske kan bestämma sig för ett namn om man frågar honom. Eller en stavning på namnet :-)

Audiatur et altera pars

[jenkass]
0

hade jag varit intresserad av att reda ut det så hade jag tagit i kontakt med ägaren å förklarat hur det ligger till, att man reggat atlas (eller hur han nu stavar) på en hemsida o att man vill ha det rätta namnet för att skilja andra illrar åt etc. Då borde ägaren svara med den stavningen som h*n använder sig utav.

Sara
0

Ok, är det någon som vill ringa honom och fråga kan ni ju lägga in namnet här sedan så ska jag ändra det jag lagt in.

Sara

Faxlin
0

Jag har inget med dessa illrar att göra så jag kan inte ringa. Har aldrig pratat med karln. Men någn av alla som har athlas valpar måste ju kunna göra det :-)

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Nu har jag precis pratat med Gay.

Den rätta stavningen är ATLAS. Så var detta utrett :)

Sara
0

Ok, då vet jag det.

Sara

FerretCrow
0

varför ska andra som inte ens äger iller registrera den det tycker jag bara är fult. ägaren kanske inte vill att illern ska vara reggad där. är ju ändå ägaren som ska bestämma sådant.

skrollan
0

#33 men det kan ju vara bra, det kanske kan minska innavel på alla valpar han avlar fram och inte varkar bry sig om kan hända.

FerretCrow
0

#34 han bryr sig det är väl dom som gör att det blir inavel som inte bryr sig.

Sara
0

Att jag reggade honom var för att jag ville hitta syskon till Bus.

Sara

skrollan
0

#35 man då tar man väl inte så mycket kullar på en hane om man inyte vill ha inavel?

LiindaLarsson
0

putt

Fluffpuff365
0

#36 då förlorade Bus ett syskon förra veckan =( lille korven

Sara
0

# 39 Mycket tråkigt!

Sara

Madde
0

Jag har reggat xena med athlas som pappa.

Men kan man inte ändra stavningen? Eller om man kan be om hjälp av de norska som har sidan?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FerretCrow
0

jag kan inte hitta din registrering sara när jag söker på athlas

FerretCrow
0

ingen som reggat gays hona petra? det är miilos mamma

Sara
0

Jag ändrade Athlas till Atlas på feritage igår.

Sara

FerretCrow
0

#44 okej då har jag hittat honom=) har reggat miilo och thyra nu

ViktorMarina
0

#33: Finns väl ingen som helst nackdel att regga nån annans iller, om den behövs för att binda samman släktskap! Man skriver ju namnet på ägaren dessutom. Om man som uppfödare tycker att det är fel att någon reggar sin valps släktningar, då känns det som att man mörkar nåt.

FerretCrow
0

du har ju även reggat vick och hon är född 2004-05-06 och är viltfärgad så att du vet.

Sara
0

Aha, jättebra!

Sara

[jenkass]
0

men står det inte på feritage att när man reggar så ska det vara ägaren själv som ska göra det? eller det kanske har ändrats nu, var ett tag sen jag var där inne?

ViktorMarina
0

#49: Det har inte jag sett iaf, låter konstigt.. När du reggar en iller får du välja om det är du eller nån annan som äger den, och även skriva in namnet på ägaren.

Sara
0

Får man skriva in namnet på ägaren nu? När jag la in Atlas så fick jag inte skriva uppfödarens namn.

Sara

[jenkass]
0

#50 jo jag menar när man ska lägga till föräldrar å släkt m.m. Finns exempelvis inte pappan med i listan så måste det vara ägaren till honom som reggar honom. Men jag kan ju ha fel.

ViktorMarina
0

#51: Hmm, nu blev jag osäker.. det kanske inte går skiva in namnet på ägaren? Men uppfödarnamnet kan man ju skriva in före tilltalsnamnet.. Blir dock klurigt om uppfödarnamnet är namnet på en person och/eller ort :P

#52: Jag förstår inte riktigt vad du menar.. Alla illrar som registrerats finns ju med i registret när du letar efter släktingar, och vem som helst får registrera en iller.

FerretCrow
0

har precis reggat miilo och thyra och där får man välja om man själv äger illern eller inte. och sedan på beskrivning kan man skriva ägaren

[jenkass]
0

#53 jo men till exempel om jag reggar toxi. å så ska jag välja till från en lista som finns vem som är hennes mamma o pappa, finns inte dom med i listan så får man skriva dit själv. och det är det jag undrar om man får skriva dit själv uppfödaren m.m. Men jag har nog bara fått det om bakfoten, som sagt, är inte inne där så ofta.

ViktorMarina
0

Smart FerretCrow, det går ju att skriva i beskrivningen vem som äger illern!

#55: Jo, finns inte illern du söker så kan du registrera den själv - precis som du reggat toxi, också kryssar du bara för att det inte är du som äger illern och skriver i beskrivningen vem ägaren är.

[jenkass]
0

#56 jaha okej, dåså ;)

Sara
0

Det vore så kul om alla kunde skriva in sina illrar och om deras sjukdomar, kullar osv.

Sara

ViktorMarina
0

Verkligen, blir lite besviken när man inte hittar nån släkting registrerad :(