Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 784 ggr
LinLin
0

Iller.ifokus har lyckats igen

Ja, nu ska jag be att få tacka för mig.

När jag blev medlem på detta forum var det lugnt och trevligt här. Man kunde ställa frågor utan att bli påhoppad. Man kunde ha åsikter utan att folk blev förbannade, någon skrek "personligt påhopp!",tråden spårade ur och låstes. Det var väldigt väldigt länge sedan.

Numera präglas sidan av en otroligt otrevlig stämning och en intelligensnivå på flera inlägg som är långt under medel. Jag skulle inte kalla det dagis- eller sandlådenivå då det skulle vara en grov förolämpning av barnen.

Jag är inte förvånad över att illermänniskor har ett dåligt rykte. Är folk lika otrevliga i verkligheten som här på forumet så är det ju otroligt pinsamt. Jag finner det djupt tragiskt att det (förmodligen) är denna sida som ny intresserade först finner.

Sen vill jag tillägga att det finns många vettiga på detta forum, trots allt. Tyvärr är det mestadels personer ur det mer sinnessvaga klientelet som skriker högst och oftast.

Och för den nyfikna som finner det nödvändigt att snoka kan jag direkt meddela att ja, min profil kommer att finnas kvar då det finns andra ifokussajter som jag fortfarande vill använda.

Och sist men inte minst. ÅsaF! Du gör inget dåligt jobb, jag förstår faktiskt inte ens hur du orkar, men du rår verkligen inte för medlemmarnas beteende!

AlbaStiffler
0

Varför ens ödsla tid på att bli arg på de töntar som inte kan hålla sig från att kasta skit? Nä, jag vill mena att varje gång någon säger en generaliserande sak om oss "illermänniskor" och hur "vi" är så bidrar man själv med att sabba för "oss illermänniskor". Tillslut börjar alla tro på att vi är jättedåliga.

Varför inte säga "de flesta illermännsikor är jättesnälla och trevliga och gör sitt bästa för att ens illrar ska må bra". Ett illerforum som detta har ju trots allt otroliga fördelar, tex genom att rädda illrar i sjukdom och i nöd, samt för att omplacera de stackarna som råkar illa ut.

Sen finns det rötägg överallt, och det är INTE typiskt för illermänniskor, och inte heller typiskt för detta forum. Själv är jag av den tanken att om jag ger upp och tar åt mig, så har ju rötäggen vunnit. och det vill jag inte riskera för illrarnas skull. kan jag lära mig något nytt och lära andra något om mina kunskaper, så har jag kanske "räddat" en iller. och det gör mig varm om hjärtat. :-)

FerretCrow
0

#0 förstår dig illerdelen är den mest tjaffsiga delen på bland alla ifokussajter jag hållertill på iaf.

Sara
0

Ni borde läsa på politikifokus.. Där drar de sig inte för att säga både det ena och det andra till varandra. Å då är det mest "vuxna" män. Patetiskt är vad det är.

Tycker det är tråkigt att du lämnar pga enstaka personer. Alla åsikter är intressanta på ett diskussionsforum.

Sara

Faxlin
0

#0: Vad trist att du inte vill vara kvar. Men jag vill att du ska veta att du är välkommen tillbaka. Och om du har problem med någon medlem per pm eller gästböcker eller på annat sätt så berätta det gärna för mig. Jag gör vad jag kan för att förhindra påhopp och annat trist som kan förekomma.

Hur jag orkar? Vem har sagt att jag gör det :-)
Nej men ärligt, trotts allt är de flesta iller människor helt underbara och trevliga. Och det är det och min kärlek för illrar som gör att jag orkar. Och så gulliga Madde som är min Medarbetare och hjälper mig.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#0 Va tråkigt att du lämnar oss, kan hålla med om att det har blivit lite sämre här inne då det blivit sämre stämmning och särskillt mot varandra.. när jag läser en en tråd som jag ser kommer spåra ur så orkar jag inte ens lus läsa det utan skakar bara på huvvet och bläddrar vidare till nästa tråd. Hoppas du finner ork att komma tillbax hit igen i framtiden=)

camillaalnebring
0

hahaha.. måste bara säga att alla människor som har djur är lika.. alla har sina åsikter.. så många människor som har djur spelar ingen roll vad för sort.. alla har sin åsikt och det är lätt det blir bråk.. finns sånna som inte kan axeptera vad andra säger och de finns dom som måste ha rätt.. de finns dom som inte kan ändra sin åsikt och kan inte axeptera att andra inte tycker lika..

jag har hästar och folk är likadana bland dom..

vet en som har hund och har fått hem hotbrev från en kennelklubb för att hon har avlat fram en blandras..

som sagt spelar ingen roll vad du har för djur!!

Sara
0

Nä, det finns människor till allt.. Dock undrar man om de inte har annat att göra än att bråka med andra.

Sara

Theres
0

Jag tycker råttor.ifokus är mycket otrevligare än iller.ifokus :P Jag är nästan rädd varje gång jag skriver ett inlägg där så jag fattar inte varför jag ens hänger där :S Så om du känner samma sak här så förstår jag om du vill lämna oss.

golf.ifokus.se

Sarah
0

Jepp, politik är hel sjukt. Har aldrig varit med om värre.

papperskasse
0

Djur forum brukar spåra ur. Tycker allt djurfolk är rätt aggresiva, och dåliga på att tänka sig för. Flera forum som verkar ha spårat ut helt. Sedan är det många vuxna människor som måste häva sig hela tiden, bilda pakt och inte våga stå för sina egna åsikter helt själv.
Råttor iFokus är pinsamt att vara inne på. Så mycket skit snack bakom andras ryggar, utmålning utav personer och försök till att måla upp sig som den mest populära. Där är det rena dagis nivån.
Rätt pinsamt att se hur vuxna människor kan betee sig som de gör. Det är ju raka vägen tillbaka till högskole nivå igen.
Jag tycker synd om människor som inte klarar av att hålla en rätt neutral ton men ändå få ut vad de tycker och tänker.

Fel ord kan skapa en väldigt otrevlig text och för snabbt skrivande kan skapa förvirring eller missförstånd.
Så mycket enklare att använda snälla ord och läsa igenom det man skrivit innan man publicerar det.

Smutsigtandrad
0

Jag tycker det kan vara ganska tufft här inne, många personer med mycket starka viljor och åsikter.

Min jag tror att illermänniskorna här inne älskar sina och alla illrar väldigt mycket. Det gör dom rädda att någon iller ska fara illa eller ha det dåligt. Dom flesta vill ju bara väl och att alla illrar ska ha det så bra som möjligt.

Och ibland går det över gränsen.

camillaalnebring
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste bara säga att jag flyttade nyss och skulle leta efter en stallplats till min häst.. fick så många nej pgr av att jag inte hade en tillräckligt fin häst.. fick nämligen min häst gratis.. han är en travare..har ridit in honom själv och han går lika bra som ett halvblod till å med bättre än endel av dom.. men bara för att han var travare så var ja inte välkommen..

några som ja pratade med i telefonen hade ine äns träffat dom sa nej å la nästan på i örat på mig när ja sa vad jag hade för häst!

ibland så får man helt enkelt glömma å gå vidare å inte lyssna..

camillaalnebring
0

måste bara säga att jag flyttade nyss och skulle leta efter en stallplats till min häst.. fick så många nej pgr av att jag inte hade en tillräckligt fin häst.. fick nämligen min häst gratis.. han är en travare..har ridit in honom själv och han går lika bra som ett halvblod till å med bättre än endel av dom.. men bara för att han var travare så var ja inte välkommen..

några som ja pratade med i telefonen hade ine äns träffat dom sa nej å la nästan på i örat på mig när ja sa vad jag hade för häst!

ibland så får man helt enkelt glömma å gå vidare å inte lyssna..

Smutsigtandrad
0

#13 Det finns så mycket fördommar hos människor. har själv två travare, som jag köpte för tusen kr (för båda) ville ta föl på dom i våras, var väldigt svårt att hitta någon som ville att deras hingst skulle betäcka VARMBLOD. som om dom är virusbärande eller något.

Men det är bara att hålla huvudet kallt. Jag vet ju att mina hästar är lika bra som alla andras.

camillaalnebring
0

Så ska det låta!! #14

Vi har också ett travston som vi betäckte med haflinger vart väldigt fina och bra resultat om man är ute efter mer storlek d-ponny på dom :) . Från den ägaren som hade hingstarna var de inga problem han tar emot allt! Och fina hingstar har han också ;)

Smutsigtandrad
0

#13 Det finns så mycket fördommar hos människor. har själv två travare, som jag köpte för tusen kr (för båda) ville ta föl på dom i våras, var väldigt svårt att hitta någon som ville att deras hingst skulle betäcka VARMBLOD. som om dom är virusbärande eller något.  

Men det är bara att hålla huvudet kallt. Jag vet ju att mina hästar är lika bra som alla andras.

Smutsigtandrad
0

Haha, mitt inlägg blev lite konstigt.

#15 Det blir jätte fina hästar med varmblod i. Många av dom stora hopphästarna har varmblod i sig. Så förstår inte fördommar.

Man ska inte dömma folk eller djur, för deras utseende deras sätt, deras åsikter (så länge ingen tar skada)

Det finns inget sätt att få folk att tycka att just din åsikt är den rätta, även om du tycker det. Att människor är olika och tycker olika kommer alltid finnas.

Så lämge du vet att din åsikt känns rätt för dig och att ditt samvete är rent har du inget att oroa dig för, håller folk inte med dig ändå så bry dig helt enkelt inte.

monicany
0

# 14 Vilka fina hästar du har.

Det är nogså att det fins lika många djur som åsikter i detta avlånga land. Alla åsikter är kanske inte lika men man måste respektera andras åsikter vare sig man vill eller inte man måste inte alltid tycka samma sak, men man behöver inte kasta skit för det.

# 0 det är synd att du lämnar denna sajt. men det kanske kommer en tid då du vill komma tillbaka och hoppas att du då känner dig mera välkommen.

Sarah
0

#17 Halvblod heter warmblood på engelska.

Pirjo
0

#0 Jag håller med dig i en del av det du skriver, ang sajten och skillnaden mellan hur den varit och är kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte varit här så länge.  

Jag har själv skrivit om  på ett annat forum om det här med "Tyvärr är det mestadels personer ur det mer sinnessvaga klientelet som skriker högst och oftast." efter att ha sett ett TV-program om det här med nätbeteende så jag citerar lite av det jag själv skrev.

"Att personer utan egenvärde, självkänsla och respekt för andra , men med ett stort behov av makt ska få ta så stor plats är egentligen sorgligt. Som jag ser det så är dessa personer endast misslyckade kopior av människor, för nånting är det ju som saknas dom. Orsakerna till att man släpper på alla sina vanliga spärrar på nätet sägs ju vara att på nätet är man mer anonym och behöver inte stå öga mot öga och uttala sig, dom flesta av dessa "nätsabotörer" är ju egentligen otroligt fega. Träffar dom på en person IRL som dom uttalar sig om på nätet så är det sällan dom upprepar sina beskyllningar öga mot öga, men på nätet behöver man inte ta ansvar för sina uttalanden på samma sätt. Och det talades också om att dom personer som lättast släpper på spärrarna är personer som på något sätt misslyckats i den verkliga världen, antingen i den sociala samvaron eller i arbetslivet och sen så tar dom ut sin frustration på andra när dom kommer ut på nätet….

Jag har kanske lite överseende med dom 18-20/25-åringar som håller på. Dom är i den åldern att dom tror sig veta allt, kunna allt och så maskerar dom det hela med att dom är "ärliga" och "ger uttryck för sina åsikter". Det dom har missat är att ärlighet och "ge uttryck för sina åsikter" är inte lika med påhopp, baktaleri och avsaknad av respekt mot andra människor. Det jag inte har överseende med är dom "vuxna" som faller i fällan av olika orsaker , och gör likadant som ungdomarna. Vad orsakerna där är kan man bara spekulera om, vissa är säkert rädda för att bli påhoppade själva, andra har så många skelett själva i garderoben att dom räknar med att "attack är bästa försvar" och sen finns det dom som har ett behov av att ha ett följe av beundrande barn och ungdomar runt om sig som suger varje ord åt sig som svampar och ser varje uttalande som guds ord….."

Och jag har faktiskt också fått höra kommentarer från "utomstående" om hur illerfolk är otrevliga och saknar hänsyn mot andra. Tyvärr så verkar många tycka att har man iller så är det OK att ta med dom precis överallt (hur många hund-eller kattägare gör det?) och att svara otrevligt och/eller snorkigt på frågor som dom får från såna som kanske inte vet så mycket om djuret. Våra illrar får ingen bra reklam precis på det sättet och inte vi illerägare heller.

Sarah
0

Visst är det månag ungdomar som kan kasta ur sig mycket. Men, tycker att 30+ kan häva ur isg mycket otrevligt oxå ;)

Pirjo
0

# 21 Läs hela stycket, jag påpekar faktiskt samma sak.

AlbaStiffler
0

Tur att jag är 29, då borde jag varken vara ungdom eller 30+… hehehe… alltså borde jag vara rätt trevlig… *ler stort och inställsamt* nån nytta ska man ju ha med ålder! :-)

Sara
0

Tror egentligen inte åldern har så stor betydelse utan det hela handlar om personlig mognad. Känner folk över 40 år som är som en 14 åring att snacka med.

Sen tror jag en del mår dåligt och ständigt har taggarna utåt och reagerar negativt på inlägg som inte alls behöver tolkas så. Lite som Prijo skriver om frustrerade personer i sitt inlägg.

Personligen kan jag bli förbannad och irriterad på personers inlägg men jag vet att personen inte ändrar åsikt om jag utrycker mina känslor. Bättre att diskutera varför personen tycker så och sedan komma med motargument, saker som personen inte tänkt på kanske.

Sara

Smutsigtandrad
0

#17 ok, det viste jag inte. Men det är varmblod (travare) som jag har=)

Smutsigtandrad
0

#18 tack så jätte mycket=)

Sara
0

Jag red en amerikansk travare förra sommaren och den grabben hade ett helt underbart steg även när han då var oskolad.

Så ja, fördommar mot travägare finns gott om.

Sara

Smutsigtandrad
0

#27 Ja, det är absolut inget fel på travare, dom har bara inte lika mycket "status" som andra hästraser.

Men det ser man ju bland dom flesta djuren. Vi har även en blandras hund, hons er ut som en riktig byracka=) men är världens snällaste och goa. Men ingen "fin" hund. man ska ju inte ha blandras.

Förstår inte varför inte folk kan aceptera att alla är olika. Och kanske inte bryr sig och stam och raser, bara sjävla djuret.

mellylove
0

#28 tänker lite samma när det gäller min hund, hon är en portugisisk vattenhund, men hon är hög i mank ganska mycket högre än va en renrasig hona ska vara…så hon fick inte stå som renrasig på varken försäkring eller när hon skulle vaccineras :S och eftersom hon inte fick det så fick hon heller inte vara med  portugisiska vattenhunds klubben :S så hon blev "utstött" pga att hon var något för stor :(

Faxlin
0

*Asg* Förlåt att jag skrattar, men nu har tråden bytt lite riktning i alla fall :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sarah
0

#25 Nej det är inte alla som vet, men inga topphästar har travare i sig ;) de är inte godkända för halvblodsavel. Inte någonstans vad jag vet.

Tycker att det är viktig att komma ihåg att travaren är avlad för en enda sak. Det gör att det är svårt för travaren att ge det matte och husse önskar. Visste finns det undantag, men fortfarande är de inte byggda för galopp eller hoppning. Av den anedningen blir fullblod ofta "bättre" ridhästar om man vill sysla med traditionell ridning. De är rundare i steget.

Jag tycker synd om många många travare som blir ridhästar. Man köper dem för att de är billiga och sen kommer de flesta inte kunna hoppa de hinder man vill eller få hästen i den runda galopp som eftersöks. Kraven på travaren blir för stora. Men som sagt visst finns det undantag.

Vill man mer än skogsrida och skutta små hinder och rida lite vardagsdressyr så ycker jag inte att man ska ha en travare. Igen undantag finns. Det är inte snällt mot hästen.

Har sett alltför många unga tjejer som fått en travare som siter och sliter i hästen för at få den att gå som de lärt sig på ridskolan. När de inte funkat har de fått för sig att det ska testa "klassiskt" och slängt på ett kandar på stackaren som inte ens kan sätta fötterna rakt framför sig.

Nej, ska man rida travare på högre nivå ska ska man vara kunnig för att inte göra häsen förtvivlad. Och, hur många duktiga ryttare är det i slutänden som hamnar på en travare? Jag skulle aldrig, för att jag vet att jag inte kommer få  ut det jag vill av den. Jag tävlar inte, men jag tränar dressyr. Kan travaren klara galoppombyten? Inte många?

camillaalnebring
0

Min travare som gått på banan till han var tio kan galoppombyte, galopp från stillastående, galopp piruetter.. Löshoppad upp till 120, med ryttare på ryggen 90 cm med många placeringar även vunnit.. Inte högre pgr av att jag är för feg :S .. Vi har även startat hunnting och kom två!!

Läste att du sa att det inte finns varken travare som gått långt eller korsningar med travare då tycker ja du ska läsa på för då har du missat endel!! #31

Inom fälttävlan har vi travarstoet colombey 15 startade 30 gånger på banan och sen blev ridhäst. Hennes bästa år vann hon både SM och NM och fick championatet i grenen fälttävlan. Hon startade även internationellt på världens svåraste terrängbana, badminton. Hon tävlade hoppning på 150 och dressyr på medelsvår nivå.

Sen har vi det tyska travar stot som heter halla och vann os i hoppning.

Sen har vi den franska hästen jappeloup som vann VM..

Å så får vi inte glömma rodrigo pessoas häst en av världens bästa hopphästar just nu hingsten baloubet du rouet som har 25 procents travare i sig..

Vet en här i sverige som har köpt in 40 travar ston och betäckt dom med halvblodshingstar och i frankrike ligger dom före oss och korsar för fullt.. Vet några till i sverige som gör samma sak och korsar och får bra resultat!! Så det är på gång nu!!

Å visst är travare inte byggda för galopp när dom gått på banan men tränar du den rätt så får dom "ridmusklerna" och kan gå riktigt bra och långt.. Men som sagt de gäller att veta vad man gör.. För det är tufft och tidskrävande att skola om en travare.. Mycket mer jobb och UTMANING!!

Det dom vill ha är travarens psyke och vilja.. Travarens starka bakdel och smidigthet. Men halvblodets gångarter.

:)

Tillbaka till iller ämnet!! hehehe

Sarah
0

Sa att det finns såklart undantag. Med topphästar menar jag typ briar eftersom jag är dressyrryttare ;) …

skrev oxå att det inte är en häst för nybörjare och att det är synd om de som hamnar hos ryttare som vill mer men inte kan lära hästen det.

har baloubet travare i sig? har jag svårt att tro, men säger du det så… då får jag ta tillbaka det uttalandet, men ska kolla det själv först ;)

camillaalnebring
0

Ne jag håller med dig.. Tycker heller inte nog att travare är en nybörjar häst.. Framför allt inte om den inte är omskolad!

Om den är omskolad och snäll å allt så tycker ja det är ok.. Vet en gubbe här i sverige som har räddat en massa travare och omskolat dom och driver nu turridning med dom.. Men han utbildat dom i western..

Här kan du läsa om baloubet.. Att han har fransk travare i sig

http://hastkatalogen.se/showhorse.php?id=37621