vill skaffa en iller
Hej jag vill skaffa en iller men vet inte riktigt så super mycket. Det som är svårast är att hitta en billig iller i västerås. Någon som vet någonting om detta? Alltså som vet vart man kan hitta en billig iller gärna i västerås.
helst en iller iaf under 1000kr
MvH Camilla
vet inte hur jag svarar så skriver här. Priser är för att jag inte har så mkt ekonomiskt sett. jag vill kunna ge ett bra hem till ett billigt pris om jag kan säga så.
Att läsa på osv gör jag redan.
Jag kan givetvis tänka mig en omplacering eller en vuxen. En valp är absolut inget krav. Snarare föredrar jag om det är en som är äldre.
Sen får någon gärna säga hur jag ska göra för att svara på inläggen. (blev precis medlem)

Hejsan.
Om du inte vill ta hand om en omplacerings iller så kostar en valp från 2500:- och uppåt. Och innan du skaffar en iller så "MÅSTE" du läsa på. Det är ett djur som kräver otroligt mycket tid och kunskap. Det som skrämmer mig lite är att du inte har så mycket pengar. Kan bara förvarna om att illrar kostar pengar så som alla djur gör. Tex med mat, leksaker, försäkring, vaccination, sjukdomrar, kastrering m,m listan kan göras lång. Nu vet ju jag inte om dina föräldrar kommer sponsra dig med detta eller om du helt enkelt får stå för allt själv. Men att läsa på och kanske träffa någon som har iller kan vara att rekommendera innan man bara hoppar på och skaffar sig en iller.
nu kom jag på hur jag ska skriva. Jo ville tillägga att jag faktist inte är 10 år även om nu 19 inte är så super gamalt det heller. Jag bor inte hemma utan egen lägenhet med min partner.
Jag letar efter en iller (helst tjej) gärna kastrerad osv och som inte är valp till ett billigt pris. Blir det bättre om jag formulerar mig så kanske.

Att tänka på är att en frisk iller går på några tusen varje år i omvårdnadskostnader, dvs mat och småprylar som behövs. Utöver detta kommer vårdkostnader, för en iller blir sjuk förr eller senare, då kan det handla om 10-20 000kr/akutbesök. Det är oftast bara en tidsfråga under illerns liv innan det handlar om akutbesök eller rejäålare check-ups (rönten mm).
runt 600 spänn/år får du betala i försäkring och den är nödvändig speciellt om du har tryckt ekonomi. Sen bör illern gå på minst ett veterinärbesök per år då man kollar allmänhälsan och ger den en valpspruta, detta går på ca 1000 spänn…
Så, om du känner att det är knapert bör du tänka en gång till innan du skaffar iller. de kostar betydligt mer än man tror och blir sjuka mycket oftare än ett vnaligt husdjur, skulle iaf jag säga.
Men i övrigt, kul att du är intresserad av illrar. Se till att spara ihop till en buffert för vård innan du skaffar iller, se till att försäkra den direkt (hos agria) och skaffa den iller du vill ha, inte den iller du har råd med! :-) En omplacering är trevligt…
Jag skulle rekommendera dig att spara ihop en massa pengar om du inte redan har gjort det.
Som sagt du verkar inte ha planer på en valp. Men första illern kostar alltid mycket pengar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#2 Menade inte att trampa dig på tårna men som jag sa tidigare. Att skaffa djur om man har en knaper ekonomi är inget att rekommendera.

Hej!
Vi har det rätt lika du och jag. Vi har båda sambo och bor i lägenhet. Per och jag skaffade vår älskling för ett år sedan. Och du ska veta att det är mycket jobb. Har du träffat eller passat iller tidigare? Det är kostsamt med, men det har de andra redan skrivit.
vi flyttar till köping i augusti. Du kan besöka oss om du vill.m´
MVH
tack det var väldigt omtänksamt. jag har träffat illrar förut ja.

okej tack för alla svaren. Jag har nog bestämt mig för en iller nu.
Har kontakt med en kvinna som jag nog ska köpa av så.
Tack tack

Du får räkna med att djur kostar…specciellt iller

jag hoppas att du vet vad du ger dej in på och att du läst om iller så du vet hur an tar hand om en så du inte sen inte vet vad den ska äta med mera.. mvh Linda
Jag har illerungar till salu för 1000kr o ska köra förbi västerås i morgon .
Är du intresserad så hör av dej på mail s_norf@hotmail.com