vilken sorts bur anser ni e bäst??
jag har suttit och funderat lite på det här med bur nu i 2 dagar då jag fått så otroligt många frågor från männsikor ang just burar till illrar. jag har en stor bur till min diesel med 2 våningar, rör, hängmattor osv. men många undrar om det e ett måste eftersom dom ändå ska vara ute löst i hemmet hela tiden. å jag vet inte riktigt va jag ska svara på detta. jag vet att många som har iller har en sån där typisk kanin/marsvins bur och anser att det räcker då dom bara sover,äter dricker där inne och då inte behöver så stor bur medans andra anser att en stor bur liknande sån jag har är ett måste.
vad anser ni? skriv gärna va ni tycker å tänker om detta.lägg gärna in bilder på era burar om ni vill ;) alltid kul å se hur andra illrar har det :)

Jag tycker absolut inte att det är ett måste att ha en stor bur. Vi har en bur så att vi ska kunna stänga in dem kortare stunder som tex när man dammsuger, moppar golvet eller om det kommer gäster som är rädda för dem. Annars så står den öppen dygnet runt.
Vi har ingen bur alls inne för våra kottar. Däremot har dom miljarrder med egna ställen runt om i lägenheten, under bord, bakom soffan, bakom sängen, på toan osv och där finns hängmattor och "sängar" att mysa i. Och så har vi öppna transportburar lite här o där. Så man behöver ju faktiskt inte ha nån stor bur till sina illrar, tycker jag
Ju större bur ju bättre men helst inte stängd.
Burar är bra för det är lätt att hänga hängmattor i eller att stoppa in en sjuk iller i som måste vila.
Sara

okej bra att höra va andra iller/djur ägare anser :P men ös på med mer åsikter om detta ämne :D
Jag har 2 burar hemma och båda 2 står öppna hela tiden.
Mest för att de ska kunna ha ett eget krypin och gå och lägga sig i.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag har en medelstor bur (typ rattbur) dar Pudding har sin mat, sitt vatten och tre olika sangplatser. Staller aven in bajsladan i ett horn om hon maste vara instangd. Anledningen till att jag har en bur ar for att jag bor i studenthus (och Ross med, och det ar honom hon bor oss for tillfallet) och enligt kontraktet maste hon sitta i bur for att vi ska fa ha henne. Sa nar vi stadar, nar landlorden eller kompisar som ar radda for henne kommer pa besok sa har vi nagonstans att stanga in henne. Dock star den oftast oppen och hon kan komma och ga som hon vill.
// Amanda

Jag har ingen bur som står öppen hemma nu eller så. Skulle jag behöva ha dem inlåsta tillfälligt av någon anledning stänger jag in dem i vårat lilla rum/extra rum. Men jag har en liten jula-bur (som förtillfället är utlånad) ifall jag skulle få en sjuk iller, eller liknande, som kanske skulle vara i behov av buren. Men jag tänker i första hand använda mig av att stänga in i ett rum, istället för en bur.

Jag har två halvstora burar och tre transportburar som står framme som sovplatser, tycker inte bur behövs överhuvudtaget men det är rätt praktiskt att ha för att hänga upp hängmattor och göra mysiga sovplatser
Vi har en halvstor tvåvåningsbur och tycker den är superbra! Illrarna har den som ett eget krypin när dem vill vara ifred och sova, där kan man göra det riktigt mysigt för dem. Givetvis är den alltid öppen.
jag har bara transprtburen, som står öppen hela tiden.. med hängmatta, bajslåda och vatten i.. men alou är aldrig där inne.. inte vad jag sett iaf :P
hon ligger och vilar på hennes täcke hela tiden å kryper in i de om hon vill va ifred :)

Här har jag en två våningsbur som alltid står öppen men den är bra för att lättast kunna hänga fasst massor av hängmattor=)
sedan står båda transportburarna öppen och även utställningsburen. sedan finns det ju en massa andra krypin oxå för dom=) som texempel en stor kattmöbel. sedan har dom ett helt eget rum med alla saker som är deras. och där har jag en grind som jag kan stänga om det kommer folk på besök som är rädd för dom.
har massor med burar… Allt från en 4 våningsbur till en liten transportbur. dock har jag bara en stor transportbur framme i hallen med några hängmattor i och en jätteliten transport med en hängmatta i i sovrummet. Behöver jag stäga in dom stänger jag in dom i sovrummet eller sätter för någonstans med ett galler.
Tycker inte alls man behöver en stor bur om inte stänger in dom där…
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag har aldrig gillat burar, jag annser att om man har tiden att fixa i ordning efter iller så ska den helst vara lös det är denns mest naturliga miljö men om man nu måste ha den i bur så tycker jag att en marsvins/kanin bur är för ALLDELES liten för en iller…. min lilla tös hemma satt utomhus i en nätt bur som inte ens var en meter på bredden och hennes fötter var helt såriga efter ha gått på nät hela sitt liv (höns nätt alltså) så jag tycker det inte är rätt att stänga in henne igen har fått flytta 2 ggr bara för hyresvärdarna tycker att jag ska sätta henne i en bur, men dem har varit rena puckon….. hon har lika stor rätt som oss att gå fria…Men detta är ju nu bara min åsik som om några har synpunkter på detta så får ni gärna säga emot det är helt rätt att tro sin sak

#13 Ingen som pratar om att stänga burarna ;)

Har alrig behövt bur. mina illrar har ändå aldrig gillat dem. En Öppen transportbur kan de däremot gilla att sova i (i hängmatta), men mer än så behövs verkligen inte. Tar ju bara onödig plats och hålor för dem att mysa i kan man ordna på andra, smidigare sätt. :)

Har två burar ståendes i deras rum/datorrummet, öppna, som de gärna sover i. Utöver det finns det en massa filtar etc utplacerade lite varstans.
Burarna används mest på nätterna, men det finns även andra sovplatser i deras rum. I bägge burarna, som är placerade på varandra, finns det vattenflaskor och nedanför står maten.
Skulle gärna ha en stor bur med flera våningar, men det får vänta. Är tight som det är om utrymme redan.
Nej men ändå hehe :)

Jag köpte en marshall-bur för en månad sen inför flytten. Självklart skulle vi kunna sätta upp en grind där med, men iom att vi byter soffa kommer det inte längre att vara ett bra tillhåll- så har försökt att uppmuntra till att buren är bra. Lägga in favvofiltarna, ge dom dagens köttranson och godis däri. Dom sover alltid där i nu :) Skönt att veta vart dom är också! Fast bur, behöver man inte, egentligen,

#18 Vill också ha en marshall bur. Dom verkar perfekta att ha när man har folk hemma som är iller rädda.
Mina illrar har en relativt stor Midwesthome bur, den är inredd med korkhav, hängmattor och annat kul. Det bästa är att den går att fälla ihop så den är lätt att ta med på tex utställningar, men iaf mina älskar att ligga där och sussa :) Ja ska väl tillägga att den står öppet hela tiden om ja inte behöver stänga in dom några minuter tex om man städar..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."