Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 549 ggr
sarae
0

Dweia hos veterinären

Idag fick Dweia åka in till veterinären. Jag misstänkte vaginit, men inatt började jag mer luta åt pyometra (livmodersinflammation)…och mycket riktigt. Dweia blev kvar för en eventuell akut kastrering. Veterinären lovade att se noga efter innan de tog bort livmodern, om det möjligtvis gick att undvika. Jag e så bitter och förbannad på mig själv, jag ville verkligen inte kastrera henne. Har redan fått betala ett högt pris för att hon ska slippa kastreras. Och detta är inte för att dweia ska avlas på. För det ska hon inte oavsett. Men jag vill inte kastrera fler djur i tidig ålder….och så blir det så här :( Men det viktigaste är ju att hon blir bra.

Aviendha
0

Lilla gumman.. Visst vill du ha henne okastrerad, men om nu livmodern skulle tas bort, så får du ju se det som så att hon har gått längre okastrerad än vad hon skulle gjort om du kastrerade vid först löp. En klen tröst, men ändock.

Varför får de vaginit och/eller pyometra? Bara ändå eller..? *förlåt för trådkapet, men nyfiken som vanligt*

Sarah
0

Hur märkte du detta på Dweia? Jag börjar misstänka ngt liknande. Tycker att Cathy har varit konstig sista dagarna. Kan inte sätta fingret på det då hon är uppe hela tiden, men hon känns inte med ändå. Ska in med henne i veckan hade jag tänkt.

sarae
0

#1 vagint beror väl ofta på att de får in en bakterie i vulvan, antingen via parning, eller genom tex att få in nått i vulvan på tex lådan etc. En brusntig hona har ju rätt stor, kletig vulva så det är lätt hänt att skräp fastnar och irriterar. Livmodersinflamation är också en bakterie som tar sig in i livmodern. varför det är så vanligt kan jag faktiskt inte svara på. Däremot konstaterade veterinären idag att vaginit och livmodersinflamation inte hör ihop, och vaginit kan såledesinte vandra upp till livmodern.

#2 först misstänkte jag främmande föremål i tarmen, eftersom hon bajsade dåligt. Men parafin oljan rann igenom, hon åt och drack med god aptit och var inte uttorkad, bajsade även. däremot tyckte jag att hon var lite hängig. men i nästa sekund var hon uppe och gick, och var pigg. Så jag pendlade mellan att tro att hon var fullt frisk till döende. Däremot hade hon lite gul/gröna (var) flytningar. Något hon haft i februari, men då försvann det av sig själv (vaginit). kort sagt så kände jag bara på mig att något var fel.

Förstår precis hur du känner, det kändes exakt så med Dweia

Aviendha
0

#3 men om inte vaginit kan leda till pyometra, hur uppkommer den senare då? Hormonförändringar?

När får du reda på hur det gått för Dweia då fresten?

HannaM
0

Tummar tassar och tår håller vi åt Dweia

TottsiGirl
0

Men lilla gumman då! Vi håller alla tassar och tår stenhårt här, Ravage vinkar extra åt mamma! Usch din stackare sara du har ju haft mer än tillräckligt alltså

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

Håller tummarna att hon blir bra igen och att hon slipper kastreras. Vet ju att du inte vill det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sarah
0

Hur har det gått? jag ska in med Cathy i morgon.

cannaydia
0

Hur har det gått för Era tjejer sarae och sarah?