Illerlukten som sitter kvar i golv...
De kanske finns de här inne som kommer ihåg att jag och min man hyrde en lägenhet i andrahand med jättekänsligt golv som tar åt sig lukt. Nu är det bevisat..
Det har skett lite olyckor utanför lådorna och vi har torkat upp och grejat med rengörningsmedel för att lukten ska försvinna.
Nu är vi utflyttade sedan et tpar veckor tillbaka och jag har legat på golvet i förra lägenheten med skurmedel (och höggravid) för att skrubba bort alla spår av iller. Men det sitter kvar. På två ställen där vi vet att lådor har stått men blivit missade kommer det lukt ifrån. Vi själva känner ingenting, vi har varit nere med näsan i golvet, men ägaren till lägenheten känner lukten. Det luktar tydligen illerpiss.
Hon ska sälja lägenheten. Hon ska informera eventuella köpare om lukten och hoppas att hon får den såld, men om det inte går så måste jag och Andreas lägga nytt. Dessvärre så är det ett svindyrt golv som våra djur har förstört, men vi vägrar betala dessa summor för ett lika dant golv, så om det blir så att nytt golv måste läggas så väljer vi (hon kan få önska färg) men vi väljer prisklass och gör det själva (hon la det förstörda golvet själv, så hon kan inte kräva något annat).
Nu sitter vi här i skiten. Som jag befarade att vi kunde göra.. Jag trodde på Andreas när han sa att ukten skulle försvinna, men han hade fel (tyvärr)…
Så till er illerägare. Jag hoppas att ni slipper detta som vi är med om. Nu bor vi i en lägenhet med annat golv, normalt blankt trägolv (dåligt lagt, men skitsamma) där våra illrar får tillbringa nattetiden (i köket). Vardagsrummet har gammalt trägolv (som behövs bytas, slitet) som säkert behåller kvar pisslukt..
Jag kan säga att vi har väldigt tur i oturen när det kommer till det förstörda golvet.. Vi hyrde lägenheten av Andreas styvsyster och inte genom någon okänd eller vanlig hyresrätt, då kan jag lova att det hade blivit som med katterna i Insider, om ni kommer ihåg det. Flera hundratusen..
Sitter här nu och gråter och hoppas på att hon får lägenheten såld ialla fall.. Någon som vill hålla tummar och tassar för oss?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Haller tummar och tassar!
Sana har historier gor mig annu sakrare pa att jag ska lagga plastgolv over heltackningsmattan i nya huset aven om Pudding ar 100% pa ladan.
// Amanda

Gör det! Det är det helt klart värt.
Sigge är 100% på lådan, men vi hade en iller som var 60% utanför lådan..
Är det trägolv? kan man inte slipa eller byta ut där det är dålig?
Vi behövde göra ngt åt en del av vår parkett och kunde byta ut där det verkligen behövdes. Ta reda på vad det är för märke på golvet och kolla? då lär det inte bli lika dyrt som att byta hela :)

#3 Allt är redan uppkollat och det enda som går är att byta ut hela tyvärr… Men eftersom att det bara är 34-35 kvm så är det inte allt för mycket, och det finns billiga golv, och om man gör det själv så blir det billigare.. Eller mindre dyrt? *suck*
åh va tråkigt :/
jaa i vår lägenhet är de redan fläckar på golvet i köket som inte går att få bort :/ blä :(
*hållet tummar och tassar* :)
I min förra lägenhet fick de sanera och hålla på. Urlöjligt. Och så sa de att jag var tvungen och betala nytt parkett golv.
Men något år innan jag skaffade iller hade jag sagt till att mitt golv börjat spricka så där sket de i det blå skåpet. Men jag fick tyvärr betala en del av golvet vilket var en extra månadshyra. Så runt 4000 fick jag lägga själv. Istället för 8000 som golvet skulle kosta.
Så tro mig, jag vet vad du går igenom. mådde piss under den tiden då jag bodde själv och mitt ex tyckte jag skulle skylla mig själv som slängt ut honom. Men men, hellre lite fattigare på pengar än att vara tillsammans med en idiot.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#7 Nej vad tråkigt.. Det irreternade i det hela är att vi själva inte känner lukten eftersom att vi är vana.. Vill ju gärna kunna lukta mig till vad det är mina djur har förstört..
vi är lite oroliga över detta också, för vi misstänker att våran lägenhet aldrig blev besiktad innan vi flyttade in. Så dem kan lika gärna säga att det är vi som rivit ner tapaeter och ritat på väggar m.m. som vi ej gjort.
Hoppas det löser sig!

#9 Det är därför man själv närvarar vid besiktningen innan man flyttar in. Det var vi mycket noga med när vi flyttade in hit…

Åh, hoppas på att ni kommer lindrigt undan när det gäller pris…
Nu när vi är inne på golvsnack tänkte jag om det är okej att jag ställer en fråga. Hittade några gamla bajskorvar bakom en byrå och när jag tog bort dem så blev det kvar märken som inte går bort hur jag än gör… Någon som har ett tips eller får jag också byta golv?
"Chaos is a friend of mine."
#12 HAr du prövat svinto eller en diskborste? Man får gnugga sig blå i ansiktet, men det funkar (iallafall här)
Mvh Jenny
Ja, men vi skulle ta kort sa min pappa jsyt för att han ocksp misstänkte att dem inte besiktade, så att allt fanns på kort innan vi flyttade in. Men dumskaftet jag gjorde ju inte det. suck

Alltså, är det inte personen som faktiskt står på kontraktet som är ytterst ansvarig? Rent juridiskt. Fast det beror kanske på vad ni har beslutat sinsemellan. Lägg en plastmatta över annars, feting billigt :)
Vad ni än beslutar er för ska ni inte betala fullt pris för ev skador utan det ska dras av för ålder eller/och andra skador från förr.
Sara

#16 i vårt fall så var golvet lagt i oktober förra året.
Hmmm.. Taskigt läge..
Sara

Är du säker på att det luktar? Eftersom du/ni inte känner något. Har ni prövat att ta dit någon som inte vet att ni haft iller där för att se om de märker något?
Vi har me råkat ut för skit pga djuren. Andra lägenheten vi bodde i var besiktigad innan vi flyttade in men vi var inte med vid besiktningen. De sa att vi skulel få omtapetserat när vi flyttade in om vi ville men vi orkade inte det då för vi ville in så fort som möjligt. Det var en katt som klöst på väggarna bl a. Så bodde vi där ett år och skaffade två hundar som oturligt nog gnagde lite här och där och hade en förkärlek för att slita bort tapeter,men bara i hallen. Sen när vi flyttade skyllde de allt på våra hundar så vi fick betala för omtapetsering av hela lägenheten fast det var nån katt som sabbat vardagsrummet, vilket vi inte kunde bevisa.
Sen när vi då flyttade därifrån till nästa lägenhet så hade de hund där och trägolvet i vardagsrummet var väldigt repigt på vissa ställen men de ville inte byta det. När vi flyttade ut så försökte de anklaga våra hundar för det så vi skulle få betala omslipning av golvet, då blev jag skitsur o då fattade han att det inte gick och sa "ja nu ser jag att det står här att det var så innan". Jävla idiot. Så ändrade de om heeela lägenheten till de som flyttade in fast de hade lovat oss omtapetsering från det att vi flyttade in (det var därför vi tog den för den var inte så snygg). I över ett år bodde vi där och blev flera gånger under den tiden lovade omtapetsering i hela lägenheten och de sa at tvi skulle välja tapeter och så. Sen när vi flyttade så berättade jag det för besiktningssnubben och då sa han "Ja men vi beslutade att inte tapetsera om för att ni hardjur, det sa väl Pernilla (hyresvärd på CA fastigheter i Karlskrona). Nejdå det hade hon då verkligen inte sagt, jag vart vansinnig och man hade säkert kunnat anmäla det där tror jag. Men nu bor vi i hus och gör i princip vad vi känner för så…hatar lägenheter…hatar hyresvärder ännu mer.

#19 Det stämmer att det luktar, min mans mamma och hennes sambo (pappa till tjejen som äger lägenheten) säger båda två att det luktar. Så tyvärr så stämmer det…

Nu är det bestämt. Vi måste byta golvet. Allt är skit.

#22 Måste ni lägga nytt trägolv? Byggmax har billigt i sånna fall. (Har nästan tagit livet av mig medan vi har velat mellan golvhyllorna de sista månaderna =S)

#23 Det måste vi.. Vi har tur att hon är snäll och sa att det går jättebra med budgetgolv och inte svindyrt. Vi ska prata mer med henne senare och bestämma när det ska göras och vad för golv det blir. Tur ialla fall att det bara är 35 kvm och inte 135.
Nu är det definitivt att illrarna tillbringa ensamtiden i köket då det är lättare golv att torka av än i vardagsrummet. Vill inte uppleva det här en gång till.. 

#24 Vi har valt golv nu utefter illerkissande =S Men det finns så mkt att välja på så har inte varit någon match. Om det blir kiss genom golvet nu kommer ju nog skjuta golvförsäljaren :)

#25 Det är bra. Vi bor dock i hyresrätt och har inte de förmånerna. Det gör nog inte så mycket om Fred skulle förstöra golvet i köket, jag funderar på att ta kort på det, det är nylagt men det är nog det värsta lagda golvet ni någonsin har sett. Haha!
Nej, när vi köper oss en bostad och fortfarande har illrar och ska lägga golv så kan jag lova att jag kommer att lägga golv som är kissäkert. Och sen så ska jag aldrig hyra ut en lägenhet i andra hand.