hjälp, vad ska jag göra?
hejsan.
jag har en liten iller pojk på ca 5 månader, han har bara bitit mig en gång men det var på "allvar" han ville verkligen äta ur min hunds matskål vilket INTE är tillåtet med tanke på protein halten och just att det inte e hans mat. han var sur till och från hela dagen sen å väste å höll på mot mig ett bra tag…hur ska jag fya honom på ett bra sätt? han lyssnar inte på NEJ eller FY.
sen nästa sak: hur ska jag få honom "rumsren" , för som det e nu så händer det olycker i samma hörn minst 5 gånger om dagen. har försökt att lyfta honom till buren när han gör behovet å berömma honom men det funkar inte, å att lägga avföring i en låda å plasera i samma rum som han kan göra av sig i funkar inte heller :S har någon nått bra tips :S
tack på förhand.

Sätt en toalåda i hörnet där han gör sina behov =)
golf.ifokus.se

jag har ju testat det men då sätter han sig bredvid…han vägrar att göra av sig i lådan eller i buren :S men när jag tog bort lådan igen då dög det hörnet igen :S

Är det en stor hund du har så finns det typ metall-liknande att höja upp hundens matskål med till en så pass höjd att illern inte når. Om du förstår.. Och som sagt. Sätt en låda i det hörn som din pojk har valt som sitt toahörn!

Prova en låda med lägre kant. Antigen köper du en eller så sågar du ett hål i lådan så att den blir lätt att ta sig över. Mina illrars favvolåda har endast en cm hög kant. Nackdelen är att mer sand släpas över kanten, men det är det ändå värt.
Sen är det så att vissa illrar är helt hopplöst lata. Mina illrar går åxå 5cm framför lådan. Det är sååååå irriterande. Så numer har jag tidningar framför alla lådor. På vissa ställen skiter jag i lådan numer och har endast tidning. har helt enkelt gett upp. de kan vara värsta ögontjänarna när man ser dem, men såfort man inte ser dem sätter de sig framför. Så skaffa en dagstidningsprenumeration, det är mitt tips! Sen kan man bara bläddra sida när de bajsat så håller tidningen några bajsar… hehehe

Just ja, gällande hundmaten tror jag aldrig du kommer lyckas få hon att inte äta ur den. Du får försöka hitta en annan lösning. Har hunde sin mat framme jämt? om den får mat vid vissa tider på dagen kan du ju själv hålla uppsikt, men står den framme har du ju ett annat problem. Om du har en stor hund kanske du kan ha en sån där skål på ställning, som inte illern kommer åt (om du inte har en klättrande iller).
Hur funkar det annars, äter inte hunden upp din illers mat? Ett tips jag hört där är att ha illerns matskål i en låda som int ehunde kommer in i. sen kan illern äta ifred därinne.
Sen är det ju inte världens fara om låg säga illern äter 1-2 bitar hundmat per dag. Bara den inte äter sig mätt på maten…
en iller är inte en hund. Den kommer förmodligen inte lära sig att inte ta din hunds mat. En iller äter det den kommer åt och för att bli av med problemet får du komma på någon lösning på att hålla hundmaten så att inte illern kommer åt. Så enkelt är det..
Ang toalettbestyren så skulle jag först och främst införskaffa fler toalådor. Att ha en låda i tex en bur gör bara illern lat och den orkar inte hoppa in i buren för att uträtta behov.
Ha alltid en låda i det hörn som den helst går i. Varje gång illern vaknar så gå och passa på den. Visar den minsta tecken på att behöva gå håll den kvar i lådan tills den gjort vad den ska. När behovet är uträttat måste du ge massor med beröm i form av glada ord, godis och/eller bus.
Glöm inte att vara konsekvent. Säg FY/NEJ och sätt illern på lådan varje gång den går utanför och beröm massor varje gång den uträttar något där även om han tänkt sätta sig bredvid.
Det är lättare att få illern rumsren om det finns många toaletter. På IKEA finns lådan "trofast" (på barnavdelningen) som bara kostar 19:-/st. Köp några sådanna och placera ut där illern verkar vilja sätta sig. När den har blivit duktig på lådan kan du ta bort de lådor som inte används men du får räkna med att ha några stycken för att den inte ska bli slarvig igen..
När du säger till kan du testa att ta tag i nackskinnet samtidigt som du säger NEJ/FY. När illern gäspar har den gett sig. Skulle den bita igen så gör om proseduren.
Min ena iller blir alltid helt svart i ögonen och väser och skäller om man försöker ta vissa hundgodis ifrån honom, annars är han väldigt snäll. För att undvika dessa konflikter så köper jag helt enkelt inte det hundgodiset till dom.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 jag har en sån hundmats ställning ja ,och jag har höjt den så mycket det bara går för att han inte ska komma upp till maten men min hund är medelhund så jag kan inte höja mer. hopplöst :S jag har satt en låda i hans "favorithörn" men han vill verkligen inte gå på lådan :S har testat fler lådor men dom e inte intresant.
#4 och #5 lådan duger bra till lek å stojj men inte att göra av sig i :s han sätter sig bredvid eller puttar ut lådan ur hörnet å sätter sig innan för. å det e verkligen inget fel på lådan lagom kant ren å fin osv… suck..nja lat e han ju men han går å gör sina behov i buren i vardagsrummet perfekt men i köket sätter han sig i hörnet utanför lådan.haha tidningar e uteslutet då han bara leker sönder dom , jag kan inte läsa tidning hemma längre haha.. ja min hund har alltid mat framme, det funkar inte med vissa tider för henne då blir hon tvär å sur hehe. och som sagt jag har höjt ställningen så gott det går :S min iller diesel har sin mat å vatten i buren som står öppen jämt så dit går inga andra djur in, men diesel går alltid lös förutom på nätterna då han sover i sin bur. så äter å dricker gör diesel i sin bur. nej om det vore så väl med 1-2 bitar men han klättrar som f*n uppför ställning å där sitter han å äter å min hund eller jag får inte ta maten för honom. han äter allt om han får chansen. vilket iförsig jag aldrig till låter men jag vill slippa detta problemet pga onödiga dispyter å hans hälsa..
#6 okej , det e ju synd att han kommer fortsätta med hundmaten :S låder finns det gott om men han är bara intresserad av 1 å den sätter han sig inte i utan han leker bara i den å gör sina behov utanför den . å det händer bara i köket..i vardagsrummet händer det aldrig olycker utan där går han så fint in i buren å gör av sig :S vet inte varför… så jag har tagit bort alla låder i köket utan 1 å den e som sagt bara lekplats för honom för tillfället då han e sä jäkla envis med att inte gå på den! suck… jag har tagit han i nackskinnet å sagt till honom tydligt nej fy osv men han blir helvild å någon gäsp får jag aldrig se. :S dominant herre jag har tror jag :S ja men så har jag gjort med vissa leksaker han har, jag har tagit bort dom för att det blir allvar för honom i leken med leksakerna han å hunden. men han har forfarande leksaker att leka med men som inte får fram jaktkänslan på samma sätt..
ibland tror man inte budskapet går fram men man fortsätter säga nej o ta i nacken och en vacker dag- då upptäcker man att han har fattat! Så var det för mig o Pegasus. o då blev han en riktig gosegris :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

okej så då e det bara att fortsätta vara "sura och elaka mamma" ett tag till då :P hehe tack för alla svar :)
#9 puttar upp en tråd om lådträning åt dig..kanske hittar du något användbart där "KT lådträning"

tack så mycket för alla tips :)
Helt OT men är jag den enda som tycker att melly_loves illerkille inte riktigt ser ut som en "standard" iller? lite mer långhårig och nosen är annorlunda? kanske är pigmenteringen på nosen som gör det :)
Har du fler bilder på hnm? :)

När väl illern har vaknat eller ska göra sina behov sätt den i lådan och släpp inte ut den förrns den gjort ifrån sig. Jag fick sitta som max i 1½ timme med min iller och hon fräste och hade sig men det gav resultat. Nu har jag 1 låda i hela lägenheten och den prickar hon vaje gång!

#12 jag vet inte vad OT står för men ändå :) hehe. nej tyvärr har jag bara denna bilden min kamera funkar inte som den ska och mitt vista på datorn godkänner inte min mobil så jag har lite problem med det just nu men så fort jag fixat några bilder kan jag lägga in dom i denna tråden om du vill?
#13 oj 1½ timme haha då kommer jag nog inte ha några fingrar kvar :S men det e värt ett försök :) tack så mycket :)
för övrigt så har jag har äntligen hittat ett kattgodis han äter :D många hundra kr har gått till spillo men nu äntligen:P frågan e hur bra/dåligt det är ,men jag e ändå nöjd att han äter det :P

#14 OT = Off topic = Utanför ämnet. =)

#13 Det är grymt bra. Det är väldigt få illrar som blir så duktiga. Hoppas att Isis följer strömmen.

#16 Jo det tog sin lilla tid men ack så värt det var! Fick ju ont i ryggen på köpet av att sitta på badrumsgolvet gång på gång hehe..
Isis kommer nog bli en pärla på att gå på lådan också =Þ
#14 Om han biter dig så kan du ju ta 2 flugor i en smäll och köra både lådträning och bitträning =)

#15 och #17 okej då vet jag det har sätt att det stått lite över allt, har funderat på va just OT står för :D haha ja det va ingen dum idè :P fast han e väldigt snäll :) han har bara bitit mig en gång så det va ju inte så farligt som jag trodde hehe trodde jag skulle se ut som en sil efter 1 vecka men jag har klarat mig undan det :D