Albino och ljuskänslighet.
Vad innebär det egentligen i praktiken att min lilla tjej är albino? Kan hon få cancer om hon utsätts för sol eller får hon värmeslag eller vad? Hon va med mig ute häromdan när det va rett soligt men vi håller oss mest i skuggan…
Tänka sig: 12 veckor och redan jätteduktig på att gå i koppel! Härligt att ta med hene ut ju.

De flesta illrar brukar tycka det är jätteskojigt att följa med ut bara de lärt sig att selen är okej. ;-)
Att din tjej är albino ska inte inverka på hur du har henne med dig. Hon kan råka vara mer ljuskänslig men det märker du snart i sådanafall. Och då behöver man inte låta solen lysa direkt i ögonen på illern så ska det gå bra.
Annars kan du ha med dig din tös precis som vilken annan iller som helst.
Finns inget som säger att hon löper större risk för canser än någon annan av solen. Värmeslag kan alla illrar få rätt lätt eftersom de är så små. men se till att hon dricker ofta och blöt ner henne om du tycker hon blir varm.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

okej, tack för tipsen :o)

vi har här Angel som är albino som även är pappa till et par albino men jag märker ingen skilnad mer än att han fulkomligt ÄLSKAR att ligga o guppa i vattnet så specilet jus känslig det kan jag inte säga oftas ligger han o gasar i solen på ryg o njuter.