OT. Mannen som talar med hundar?
Någon som kikar på "Mannen som talar med hundar"?
Jag tycker han är helt otrolig! :)
Tittar på det så ofta jag kan…
*redigerat genom att lägga till OT i trådens namn så alla vet att det inte handlar om iller. Mvh ÅsaF Sajtvärd *
ja de e riktigt bra :)

ja kollar oxå på det det är jätte bra och hans tips funkar verkligen.. men jag önskar det fan kvinnan som talar med illrar (mig själv heheh)
Visst är det :)
Har du utövat hans tips själv?
Du får hitta någon med en videokamera så är det bara och köra igång :p
Jag har blandade känslor gentemot CM. Jag tycker han kör alldeles för hårda och ibland våldsamma metoder. Självklart får man en lydig hund med hårda metoder. Men får man en lycklig hund? Nej. Jag gillar mer Anders Hallgrens mjuka metoder. Han är hundpsykolog och har jobbat med hundar hela livet. Läs hans böcker! De är helt fantastiska.
Tycker du att han använder hårda metoder, tycker han inte är hård om man jämför med andra. Men visst jag ska försöka kika på hans böecker :)

Håller med Aelsklinn om Cesar.. Såg ni igår, då han använde stackel på en hund? Känns inte alls okej över huvudtaget.
Vad är en stackel?
Sara

#8: Kolla in bilden längre ner i länken här så ser du. Det är vidrigt. Alltså det är halsbandet med taggar på. Och tagganra ska sitta innåt mot hunden.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Han använder alltid det ägarna redan har så det var ju inte hans val att använda det. Men jag kan hålla med om att man kan använda annat även om ägaren använder det…

#10: Det känns ju bara som en ursäkt. Som hundtränare har man väl all makt i världen att vägra använda vissa redskap och metoder. Han är ju där för att förändra och lära dem rätt sätt att handskas med sin hund. Han ger ju sitt godkännande till metoden genom att använda den, och det vittnar inte om en djurvän..
Jag sa att jag tycker att man kan använda annat ändå. Jag vet inte varför han gör som han gör. Säger du att han inte är en djurvän?
Dock så är stackel tillåtet i USA så det är ju lite skillnad, de ser det nog inte på det sättet som vi gör.

Det är Cesar jag hackar på, inte dig :P Jag tycker verkligen inte att man ser till hundens bästa om man använder stackel iaf.
Men han använde det inte på ett dåligt sätt, han tog aldrig i. Jag önskar att man kunnde fråga hur han tänker, det med att han använder det ägaren använder. Men om du bortser från halsbandet, vad tycker du om han då?
Vad tycker du om Cesar?
Jag tycker han är jättebra! Oavsett vad han använt för metoder så är det min uppfattning att i de avsnitt jag har sett så har hundarna fått ett mycket bättre liv när han var klar.
Okej :)

Jag tycker inte om hans metoder. Ofta så blir djuret kuvat till att göra det den ska. Men en kuvad hund är ingen lycklig hund.
Audiatur et altera pars
Vad jag har sett så tycker jag inte de blir kuvade utan bara att de förstår sin plats i familjen och inte är dominanta och osäkra längre.
Tycker du? Det ser inte jag. Tycker hundträningen är så men inte han….
Samma här. De vet sin plats i flocken helt enkelt, han utövar ju hunpsykologi. Djuren ser inte olyckliga ut heller =/

#20: Det man ser är att när de har gjort åter programm om dessa hundar så fungerar de i alla fall inte i vardagen. Det är oftast ägaren det är fel på att hunden inte vet sin plats i flocken. Och att om man tar en hund som är rädd för motorcyklar och ställer den bredvid en motorcykel som rusas och tvingar hunden att vara kvar tills den inte törs röra sig mer. Då är det inte snäll inlärning.
Att få dem att göra saker av fruktan för smärta är aldrig rätt väg att gå med ett djur.
#21: Jag är glad att ingen av mina hundar eller andra djur fått utstå den psykologin faktiskt.
Audiatur et altera pars
# 9 Å fy!! Finner inga ord..
Sara
Tycker inte om hans metoder för 5 öre.
Diskutioner om Ceasar finns massor inne på hundar också och de är många som tycker att hans metoder ser ut att vara skit bra pga resultaten, men hans redskap och hantering på andra hundar och metoder som går ut på att tvinga fram ett så kallat godkännt beteende etc. njaa, inte riktigt va man själv skulle välja…
www.blueberryhedgehogs.com
jag tycker faktiskt att ceasars metoder över lag är bra. (det jag sett)
jag tycker han behandlar hundarna för vad dom är, hundar.
många behandlar sina djur som människor och de tycker jag är fel. djur är djur.
djuren som kommer till ceasar kommer oftast till sin sista chans, det är djur som inte förstår vad som är rätt och fel.
djur som inte uppfostrats, de e rädda och visar de genom aggressivitet.
#23 visst e de jobbigt att se dom stå där och skaka men egentligen är de väl samma sak som när man själv måste göra någonting som man inte vill?
jag har iofs aldrig sett avsnittet med mc n. så de ska jag inte uttala mig om heller. de lät lite väl kanske..
Att det är ägarnas fel håller jag med om till fullo, anser inte att en hund föds till att vara missanpassad, aggressiv, rädd eller annat tänkbart.

#26: Tyvärr så visas inte allt som sker upp i Svensk tv men man kan se otroligt mycket mer om man gogglar lite.
Som #25 säger, det har diskuterats mycket om detta inne på hundar också. Och han komemr nog alltid ha sina för och emotare tror jag.
Sedan anser jag också att en hund är en hund en iller en iller och en häst är en häst. Men även om jag ser dem som sina djur kan jag kalla dem mina bebisar. Det gör inte att de inte får vara som de ska vara.
Att lära in något med kärlek är en sak att lära in det med skräck är en annan. Frågan är vem som mår bäst av det i slutändan. De hundar som dresseras med krälek och fast hand elelr de som dresseras med skräck.
Audiatur et altera pars
Usch, denna männhiska låter ju inte helt vettig han heller!
#28 okej jaa jag utgick ju bara ifrån de jag har sett på tv här i sverige :)
jo jag kallar min lilla iller för bebis med och hon är otroligt bortskämd här hemma ;)
vet inte hur jag ska förklara hur jag menar (hittar inte de rätta orden) men många låter sina djur vara människor, dom ger djuren för många val.
som jag skrev så utgick ja ifrån de jag sett och jag ska nog kolla upp de lite mer, de låter intressant de du skriver…
ja i dagens media kan man ju inte lita på något :/ känns tråkigt tycker jag att alla ska "visa upp sig" under en fasad.
alla lär vi ju upp våra djur med olika metoder och man väljer ju den man själv anser är bäst :)
personligen tycker jag kärlek och fast hand är de rätta!
(inlägget blev lite flummigt)
Jag har bara sett det han gjort på TV. Där av tycker jag han verkar bra. Men om det nu inte är så blir jag hemskt besviken….

Det är olika det där hur folk upplever honom, stör mig himla mycket att jag inte sett det med stacklet, avsnittet alltså så jag kunde yttra mig mer om det!
Jag kan berätta en sak, jag läser själv till just hundinstruktör. Det är personer som anser sig, av egen erfarenhet dömma ut en hund som "dålig" för att sedan avliva den. En hund kan man väl inte få utvärderad? En hund är just, en hund! sen varför den reagerar som den gör är pga av ägarens inflytande som gör sin hund till var den är.
Svenska instruktörer låter tex hunden går först och leda i kopplet. Helt fel. Back to the basics, en hund är enkelt som Cesar säger följeslagare. Så tänk att bara där krockar svenska hundinstrutörers metoder mot Cesar pga hundarna alltid går först.
Vad är då skillnaden? En hundinstruktör kan bara förmågan att träna hundar till saker människan vill att den ska kunna.
Cesar är hundpsykolog och därmed tränar han hundar till att kunna saker som hundar ska kunna. Dvs instikter, och tar allting utifrån hundens villkor.
Lycklig o lycklig hund, det kan man ju diskutera. Men hur kan en hyperaktiv osäker hund vara lycklig? För det är just vad den är när den helt hysteriskt springer runnt och kräver uppmärksameht och viftar på svansen.
osäker och lycklig går inte ihop i mina ögon. Jag tycker han är TOPPEN!

#32: Vad har du träffat för hundinstruktörer och vart är det du utbildar dig till instruktör? Det låter helt knasigt om du frågar mig.
Alla instruktörer jag har jobbat med kör på samma som mig.
Hunden går sisst.
Bara så enkla saker som att man lär hunden att gå ut sisst genom ytterdörren, Hunden äter sisst, hunden ska inte gå framför föraren annat än om den blir beordrad till det under exempelvis ett sök moment eller andra moment inom lydnad och bruks där detta krävs.
Men innan man har kommit så långt att man kan sända ut sin hund på sök och dyligt så måste grundlydnaden sitta.
Klart en osäker hund inte är en lycklig hund. Att då trycka ner dem psykiskt gör hunden osäker och den blir således olycklig. Tycker också att det är tråkigt att du inte sett programmen med skakel, eller de följdprogramm som visats hur det gått för hunden med motorcykeln (den som kissade på sig av skräck) och sådant. Men självklart får du tycka han är toppen om du vill. :-)
Audiatur et altera pars

Som sagt, hade jag sett dom hade jag gärna kommenterat om dom, men som tidigare nämnts här ovan kan ägarna gjort hunden så osäker och förstörd psykiskt att han måste göra drastika åtgärder, hade det varit en normal hund hade han inte behövts kallas in från första början.
Det jag menar är att alla tror att "hundtränare" är några mirakelmänniskor för att dom är just tränare, men en tränare och en psykolog är två vilt skillda saker. Han har ju till o med hjälpt bombhundar, inte för att det var något fel i att dom utförde sitt jobb, för de gjorde dom med bravur. Men just för att förarna inte visste hur dom skulle bete sig för att få hundarna o gå överrens med varandra.
borde inte en sån "tränad" hund gå ihop med andra hundar om nu ägaren har sån stenkoll på den?
Nej, för dom har bara tränat dom till det dom vet, men ingen har någonsin tränat hundar och försökt se det ur hundens synvinkel. Det är därför jag tycker Cesar är bra.
I mina ögon tryckar han inte ner en osäker hund, han lär den att konfrontera saker dom anser sig inte vilja göra och det kallar jag rehabilitering.
Jag utbildar mig på Sveriges Hundskola, men det är inte dom jag i huvudsak pratar om. Det är tränare jag anlitat privat som jag fakttiskt inte vet vart alla är utbildade. Det jag menade med det var också att folk med problemhundar (dvs hundar som det blivit fel på pga ägaren) kontaktar dom här hundtränarna, som kan just en sak, träning. Men antagligen är det itne träningn den här "problemhunden" behöver och därmed kommer det aldrig att bli en bra fungerade hund.
Sen inte sagt att instruktörer och liknadne inte är bra, det är dom ju. Lär hunden att frigöra energi och få uppgifter och fungera bättre i vardagen. Men att dom utvärderar hundar och liknande tycker jag är helt absurt.