Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 2375 ggr
Norrskenets
0

Behöver hjälp ang. Cykelkorg

Hejsan, har för mig att nån här inne hade en cykelkorg med galler lock så illrarna kan följa med på cykelturen. Är nu själv ute efter en men har sökt och sökt men utan framgång=( Så då slog det mig att varför inte fråga här inne på engång.

Otroligt tacksam för tips och bilder mm.

Vill kunna cykla till bra ställen som jag och älsklingarna kan mysa och busa på bättre områden en bit bort från bilbuller och ändå slippa ta bilen och förpesta luften i onödan.

ÅsaF Vet inte om jag lagt tråden i rätt, annars är det bara att byta;)

FerretCrow
0

det finns ju att köpa på arken hos dig sen kan du ju bara sätta fast lite hönsnät över så att dom inte tar sig genom gallret.

camillaalnebring
0

Ja vet att de finns cykelkorgar med galler här i linköping i en vanlig djuraffär.. Men som ferretcrow sa, man måste nog sätta nå typ av nät.. Dom är ju egentligen för hundar dom jag har sett i alla fall..

Faxlin
0

Hmm, det där med cykelkorgen har jag inte ens tänkt på. Jag har ju en fast cykelkorg på min cykel. Små små hål bara så där är det säkert. Undrar om min gubbe kan fixa ett bra lock till den :-)
Ska be honom att kika lite tror jag när jag har fått honom att bli färdig med gilel stugan vill säga och lagat bilen :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#1 men med hönsnät blir det inte så snyggt..varför känner man ingen som är svetsare=P..ska förbi en snabbis imorn på arken iaf när jag ändå ska förbi med tussarna då vi ska till stugan=)

#2 Ja frågan är bara vad man ska tillverka "luckan" av, ska gå lätt att låsa och öppna men ändå va säkert så illrarna inte kan få upp den.

#3 hehe jasså=) hmm..du har tur du=(

Men vet att det va nån här inne för ett tag sen som visade en bild på en cykelkorg med galler lock som dom hade sina illrar i..jobbigt att man inte ska hitta den*suck* För då hade man kunnat få tips hur dom gjort..

Qviq
0

jag håller på med ett egen uppfunnet nät:

Om du tänker dig nättyget som man har till typ bh-tvättpåsar och sen syr fast ett gummiband runt om och trär på korgen och spänner åt. Iden är inte färdig än så jag vet inte hur bra det funkar i praktiken men talar om när den är färdig….

"Chaos is a friend of mine."

FerretCrow
0

#4 man kan nog inte tyvärr vara så kräsen när det gäller sådanna illersaker då man får fixa dom sj. men om du lackar nätet sedan då typ svart eller nått. eller så går du bara till en svettsare med korgen och ber han fixa det snabbt det tar dom inte mycket för alls.

#5 tror att illern snabbt kraffsar sig igenom det eller trycker sig igenom där bandet är tyvärr men annars vore det ju kanon.

alda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nna Denna köpte jag på ÖB förra året. Den får plats i min cykelkorg.

FerretCrow
0

ja man kan ju alltid annars dra fast en vanlig transportbur på pakethållaren

Sara
0

Såg faktiskt en cykelkorg på Tradera för några dagar sedan, färdig med "tak". Såg ut att vara såld sådan. Borta nu tyvärr.

Sara

Sara
0

Här hittade jag en sort.

Sara

FerretCrow
0

#10 det var den där jag syftade på som finns på affären vid emma=)

Faxlin
0

Det är väldigt stora galler på den cykelkorgen. Inget som är iller säkert alltså.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Vill minnas att jag skar till en kraftig plastbit så att den sulle passa som lock, sen kan man borra några hål och trä igenom buntband för att låsa. Svårt att skära i tjock plast dock. en masonitskiva och en liten såg, kanske blir lättare?

Norrskenets
0

#5 Okej, frågan är bara om det håller för deras klor och tänder…inte kul om dom tar sig ut mitt i en nerförsbacke..;)

#6 Njae..det är det värsta att blir det inte snyggt så duger det inte länge för mig..

#7 Njae..lite liten då man har två honor och en ung hane som lär bli stor och vill att hela ska vara i bara galler lixom..

#9 Jasså, F*n va synd=´( får nog hålla koll lite överallt och hoppas på det bästa *suck*

#10 Njae..rädd att dom ska börja gnaga på korgen och tror nätlocket är för brett..

#12 Det tänkte jag också på, vill kunna ha på dom bara selarna och inte kopplena då dom snurrar in sig i varann.

#13 Ja det skulle vara nått, men man skulle isåfall använda nått annat att låsa med..lite svårt att få upp förutom att klippa av det hehe

Har nu snackat med Arkens chef där jag bor och hon skulle kolla upp det och samtidigt beställa en skogsgrön hagensele till Rasmus=D Japp det vart Rasmus, bestämde mig igår när han höll på att bada och gräva i sanden;)

Beckiss90
0

jag har gjort en själv till min iller det är jätte lätt….det är bara att hitta en bra plast låda obs inget lock sen har jag gjort en form av ståltråd över som liknar lite som ett tält sen har jag lagt tält duk över halva buren (om det skulle regna någon gång) sen har jag klippt ut en bit tält duk till och sytt på med den andra biten som jag sen kan fälla över om det skulle regna aldeles för mycket….och hon trivs jätte bra i den, nästan 90 % skak fri…och min pojkvä nhar gjort som krokar vi har hängt på lådan som vi fäster i cykel….kan kanske skicka en bild om du vill se hur den ser ut den är väll kanske inte så vacker men den funkar Glad

Norrskenets
0

#15 Hmm.. skulle nog va bättre med bild;) så ser man precis.

Sara
0

Den på tradera var helt i hårda "ståltrådar". Måste finnas att köpa någonstans.

Sara

Satmaran
0

Det finns bra buntband som är öppningsbara!!!

Har hittat mina på Claes Ohlsson.

Sara
0

# 18 OOO, smart!

Sara

Norrskenets
0

#17 Okej, den låter helt perfekt..jobbigt att man inte hann buda=( Ja det måste den göra.

#18 Jaha det visste jag inte=)

Smurfina73
0

Jag cyklade mycket med en iller jag hade tidigare. Hade/har en cykel med fast korg i fram..la lite mjukt att ligga på och sen snöra fast han ordentligt. Kunde ställa sej upp och titta men inget mer.  Det är idag en tid sen..så det fanns inte såna grejjer som idag…det funkade iaf.  Mysigt kunna ha dom med sej..=)

Norrskenets
0

#21 Jo men det funkar bara med en, har tre nu så vill inte att dom ska trassla in sig och riskera att dom gör illa sig, därför vill jag ha galler lock så dom ska kunna va lösa i korgen och bara ha selarna på sig. Men det skulle verkligen va mysigt att ta sig en cykeltur till nån sjö eller nått annat fint ställe så dom får mysa och ha kul=)