Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 913 ggr
Faxlin
0

Rädda djur ur värmen

Nu har sommaren med värmen kommit igen. Och åter känenr jag att det är dax att påminna alla om hur ni kan göra för att rädda ett djur ni ser mår dåligt i en varm bil. Jag vet att jag tjatar om detta varje år och att jag aldrig ger mig beror på att jag är så less på att se alla dessa stackars djur lida i varma bilar. Och att se en hund dö av värmeslag är ingen trevlig syn. Den döden vill jag  så stor mån som möjligt förhindra. Så nästa gång ni ser ett djur sitter i en bil och mår dåligt. Då gör ni så här:

"HUND I VARM BIL!När du ser en varm hund eller annat djur i en bil SMS:a bilnumret till: 71456
Då får du tillbaka namnet på ägaren till bilen och du kan ringa nummerupplysningen för att få fram telefonnumret. Då kan man ropa upp förarens namn på t.ex utställningar, vid varuhus, köpcenter eller liknande tillställningar."

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

Vi gjorde så på gekås, det var tyvärr lönlöst då eftersom att gubben som ägde bilden som dessutom var med i någon jävka kennel klubb tyckte inte alls synd om hunden som inte ahde vatten och knappt nervevad ruta. Idioten bara skällde tillbaka och sa att han inte varty inne längre än 15 minnuter, och då hade vi vakat bilen och ropat eftersom honom med vkater i 40 minuter!
Men det är bra information att veta! Absolut! Finns även idioter som lämnar barn i bilen och shoppar!

fridaas
0

Åh om jag bara vetat om det numret lite tidigare :(

Stod jämte en bil på visingsö förra lördagen innan jag skulle provjobba, någon hade lämnat sin pittbull ensam i bilen med bara ett fönster nedvevat 3-4cm, jag stod parkerad jämte bilen i 30min men bilen måste ha stått där längre i solen. Varmt var det och hunden låg på ett säte som var i lite skugga iaf och flämtade :(

De ropade upp bilnumret i högtalarna, men ingen kom :( Vet dock inte hur det gick sedan, var tvungen att åka för att inte komma försent

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Roxannee
0

Vissa slår ju sönder bilrutorna och tar ut hundarna om ingen kmr då man har ropat upp bilnummret osv osv. ! Tycker jag är bra + att dom inte brukar få tillbaka sina hundar, för att dom anses inte vara bra hundägare :)

Det var ju en jäävel som hade lämmnat 3 st afghan hundar i en bil förra eller förr förra sommaren men inga rutor neddragna! HAhaha, väktarna kom och slog sönder bilrutan och tog ut hundarna. Ena hunden hade redan dött av värmeslag. Men han fick aldrig mer tillbaka sina hundar! :)

Faxlin
0

#1: Usch sådana idioter finns det överallt.

#2: Stackars hund. Jag förstår mig inte på folk som gör så där. Men nu har du detta nummer. Lägg indet på din mobil så finns den alltid med. :-)

Om det är s att ni fruktar för djurets liv, så skaffa ett oberoende vittne på plats som kan bevisa att djuret inte var kontaktbart när ni knackat på rutan och sådant. Sedan kan ni ringa polisen och sedan krossa rutan. Då har ni rätt i att ha sönder den nämligen. Men djuret måste alltså vara väldigt dålig när man gör detta. Och polisen måste kontaktas.

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

Ja, den siste idioten är inte född.. Vissa lämnar ju tom sina spädbarn i stängda bilar, det kan ju knappast vara bra…

Zaria81
0

#5 Ja det brukar gå åt en del barn i värmen också…det gjorde det iaf förra sommaren.

Faxlin
0

Så är det tragiska ett faktum. Igen…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2590420.ab

Audiatur et altera pars

skrollan
0

Nej, fy i helvete!!! Men i såna lägen får man väl krossa bilen rutor? Sådanna mäniskor ska fan inte få leva! Gråter

Roxannee
0

#8 precis, och framför allt inte få ha kvar sitt djur

Faxlin
0

#9: Han fick inte ha kvar sitt djur heller. Det dog ju.

Audiatur et altera pars

Roxannee
0

#10 sant, men om det nu skulle överleva tänkte jag på, sådär i allmännhet . oj vad otydlig jag var ^^ FlörtFundersam

Sara
0

En halvtimme räcker för att en hund ska dö står det.

Varför inte lämna hunden hemma?!

Sara

skrollan
0

#12 håller med, har människorna ingen moral i kroppen`?

Gustav-o-Linda
0

bara slå in rutan på bilen…

sokka
0

Jag skulle lätt slå in rutan, men det gäller alltså att A, ringa polisen och B, ha ett vittne för att få rätt till det man gjort?

Marina
0

#15 Ja, annars kan bilägaren anmäla dig för skadestånd om jag inte har fel.

skrollan
0

#15 exakt! Vi ringde poilsen eller vakten rättare sagt när vi stod vid gekås, men dem brydde sig inte.

Faxlin
0

#15: Exakt.

#16: Det är det värt om man har räddat ett liv visserligen. Men med den nya lagen ska man slippa sådant.

#17: Jag hade slagit rutan ändå.

Audiatur et altera pars