När börjar ni ge ungarna mat?
I vilken ålder börjar ni ge illerungarna mat o vad ger ni??
mina valpar fick mat första gången när de var tre veckor (provade innan men de var inte intresserade då) Då fick de olika typer av färs, blandat med lactol (mjölkersättning för hund), äggula, benmjöl eller krossade äggskal, och lite olja. Men redan efter ett par dagar började de äta kött så de fick en blandning av "valpröra", kött och möss

samma som ovan.

kan illrar äta krossat äggskal? :O aldrig hört förut :O
#3 javisst! det är dessutom nyttigt eftersom det är rikt på calcium bl.a. Illrar i det vilda äter hela ägg när det är säsong

När valparna fyller 3 veckor erbjuder jag ersättning. I regel är det en eller två som gillar direkt, men sen andra dagen känner alla igen doften och smakar med god aptit. Dag 3 erbjuder jag lite blandfärs i ersättningen, sen kör jag igång med kycklinghjärta och då smaskas det hejvilt!!!

#4 haha ja, nu när du säger det så, så slog det mig faktiskt =) Men det borde ju göra lite ont att svälja?:O

#4 Om nu illrar i det vilda äter hela ägg, hur kan det då vara så farligt för dem att äta rå äggvita?
Jag har svårt att tro att hönsen skulle stå och skilja vita från gula till "skurkarna".
Alternativ, skulle en hungrig iller strunta i äggvitan och bara mumsa i sig lite skal och helt strunta i proteinrik vita?
Bara undrar?
#7 det är faktiskt inte så farligt för dem att äta äggvita. anledningen till att man avråder folk att ge det till illrar är för att det innehåller adivin, som bryter ner biotinet (som bla finns i ägggula) alltså kan för mkt adivin leda till b- vitamin brist. Men saken är ju som du säger: vilda illrar äter hela ägg inklusive äggvitan, men vad som skiljer dem från våra illrar är att för vildillrar är tillgången på ägg begränsad till en kort period varje år, medans tamillrar kan få ägg året om. alltså äter de bara ägg under en viss period, sedan är de "ägglösa" under resten av året
Jag har inga problem med att ge mina hela ägg, däremot får de det ytterst sällan, eftersom de får det kontinuerligt under året.

# Tack för denna underbara förklaring.!!!
Det är alltså inte alls farligt för en iller att äta äggvita!!!
Om man bara begränsar äggen till ex. sommaren eller varför inte påsken så går det bra!!!????

Oups!!! Glömde :) här och där.. Förlåt det var inte meningen :):)
#9 ja det är helt okej ;) något annat som e uppskattat är kokt ägg.. helt med skal. underbart tycker valparna! Lite som ett kinderägg ;)

Intressant att illervalpar och nyfödda kycklingar äter samma sak *S*
Hårdkokt ägg ger man första dagarna till en ny kyckling :)

Oh Kinderägg!!! Måste prova direkt!!!
Ska jag knacka det lite först eller fattar de hur de ska ta hål på ägget?
Mina var lite dryga 3 veckor när de fick mat (vällining och utblött torrfoder) första gången. Nu vid dryga 4½ veckas ålder får de denna mat 3 gånger/dag, och kommer när de är 5 veckor att ha ökat detta till 4 gånger/dag. En gång/dag får de också prova på antingen kycklingfilé, kalkonkött, oxköttfärs eller vit fisk (typ torsk, sej eller spätta). När de sen är redo att äta torrfodret som det är, då får de RC Baby Kiten då dessa bitar är det minsta som går att få. Hade förr även Hills Kiten i blandningen, men då jag ett år hade en valp som satte dessa i halsen och dog av kvävning, så har jag uteslutet dessa när de är som minst. Dvs fram tills det är minst 8-9 veckor gammla, sen får de även Hills Kiten i maten.
#13 för vissa illrar får man knacka lite, för andra så kopplar de direkt

Vad är då bäst att ge en iller från när den är ung till äldre? alla ger olika såklart, men vad är ändå bäst? tillskott och sånt oxå, och vad består då det av?

Tycker detta är väldigt intressant :)
JAg har ju egna ägg då jag har hönor har aldrig tänkt på att ge illrarna ..
Ska genast se vad dom gör om dom får ett ägg *S*

Har inte du tagt kullar? Borde man inte ha koll på sånt här innan man bestämmer sig för att avla? Ex vad man kan ge och när…

Testade igår med att knacka ett hårdkokt ägg lite smått.
Valparna sniffade lite men var inte intresserade. Tänkte att då får jag väl hjälpa till lite… delade på mitten… ingen reaktion :P
Imorse låg det forfarande kvar orört!
Tydligen inget för Mayavalparna, men jag har provat i alla fall :)
#19 hahah tråkmånsar ;) mina älskar det! elelr ja, det blir iaf en himla massa stök å bök ;:)

Japp jag har haft en kull men tycker det är intressant att diskutera sånt här !
Vadårå?
Detta är ju ett forum där vi hela tiden lär av varandra .
Föressten så älskade mina illrar rå äggula .
Jag lämde skalet kvar med det har dom inte rört alls :)

Illrar är väldigt känsliga för tiaminbrist (går att läsa i veterinärernas illervademecum).
Tiamin är visserligen ett av b-vitaminerna och som det finns massor av i äggula, (B1 för den som vill ha det exakta b-vitaminet). I äggvita finns timinas som är ett enzym som bryter ner tiaminet. När ett ägg tillagas eller blir befruktat förstör tiaminaset, tiaminas är bla känligt för värme eftersom det är ett enzym.
Varför det förstörs vid befruktning vet jag inte men kan tänka mig att befruktningsprocessen leder till någon form av värmeutveckling. Kan även tänka mig att fosterutvecklingen i ägget leder till att enzymet tiaminas "förstörs" på något sätt.

nea, vad är då bra att ge? =)
#rå äggula, ska man ge vitan också måste man koka den.

tackar :)

#23 Som #24 skrev rå äggula, Ett helt ägg om det är tillagat eller befruktat.
Du kan testa att ge ett helt kokt oskalat ägg till illern. Har du som ägare tur så kommer illern tycka att det är jättespännande och vill komma innanför sllaet för att få tag innanmätet. En bra leksak som de kan äta upp. ;-)

Nu hittade jag efter mycket om och men info om biotin och avidin, med rätt stavning på ordet gick det mycket lättare att hitta info. ;-)
Avidin är som skrivits tidigare även det ett ämne, precis som tiaminas, som bryter ner b-vitamin men då b-vitaminet biotin. Vet inte hur känslig en iller är för biotinbrist. Det jag har hört är ialla fall att illern är väldigt känslig för tiaminbrist och att det är pga det som rå äggvita ej skall ges till iller då det innehåller tiaminas. effekten av tiaminbrist går att läsa i veterinärernas illervademedum.
Letat lite på nätet om Biotin och Tiamin. Båda är viktiga för kroppen och kroppens funktioner. Skillnaden mellan dessa är dock att biotinet kan bildas av tarmfloran om den är frisk (i alla fall hos människan) medan tiamin måste tas utifrån dvs måste tillföras via maten. Detta medför att det är lättare att få tiaminbrist än biotinbrist, Det är troligtvis pga detta som iller är mer känslig för tiaminbrist än biotinbrist.

#26 Ärb et så? Att en befruktad äggvita är ok? Har oxå hört det men aldrig tagit tag i att kolla upp det.

#28 Enda äggen illrar äter i naturen (skogen) är ju befruktade ägg och jag har inte hört talas om att vildillrar skulle lida av b-vitaminbrist. Utgår man från den tesen så borde det vara så att befruktad äggvita borde gå att äta utan att det leder till b-vitaminbrist.
Men sedan tror jag även att illerns kost är en stor del i hur "farligt" äggvita är för den. En vildiller har inte ofta samma kost som våra tamillrar, speciellt inte om tamillern lever på torrfoder.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Aha, trodde att det var mer specifik forskning på det ;)