Iller iFokus

Iller

Etikett: försäkringsfrågor
Läst 727 ggr
UlrikaG
0

Fundersam över försäkring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som känner till detta med försäkring osv.

Om jag självmant åker in med en av mina för att kolla om hon har insulinom eller annat, täcker försäkringen det då?

Jag har ju haft sådan tur att ajg inte behövt åka in med dem alls förutom vid vaccinering eller liknande (och ett och annat UL) så jag är osäker på vad som gäller.

Funderar nämligen på om denhär lilla damen kan vara drabbad.

skrollan
0

Jag fick berättat för mig att en hälsokontroll inte täcker. Men att man då kan överdriva om man misstänker insulinom tex att man säger att illern, kärks, vinglar, är slö m.m.

Sara
0

Precis som Skrollan skriver så måste du ha anledning att misstänka sjukdom för att det ska gå på försäkringen.

Ett tips är att begära direktreglering för då har inte provsvaren hunnit komma (brukar ta ett dygn på BS i gbg) och det kan inte uteslutas att det är en sjukdom.

Sara

UlrikaG
0

Ok, får väl köra en rövare då, och begära direktreglering

Kan inte Agria begära ersättningen tillbaka då efteråt? Eller hur fungerar det?

Räcker det med att jag misstänker det själv?

Sara
0

Du berättar naturligtvis vilka symptom din iller har till veterinären. När du gjort detta så föreslår veterinären lämpliga undersökningar vilket nästan alltid är ultraljud samt grundblodprov.

Kommer man med symptom på en iller så säger inte en bra veterinär efter en snabb undersökning att: Nej, h*n ser frisk ut, åk hem du..

Ultraljudet brukar man få reda på med det samma och ibland även snabbglukosen men blodstatus samt mer exakt glukos tar på Blå Stjärnan ca ett dygn.

Sen det här med att ta en rövare.. Det brukar bli en slant i självrisk även om försäkringen täcker så man åker ju inte dit om man tror att djuret är friskt. Så rövare, nej det tycker jag inte stämmer. Bättre uttryck är igenomtänkt och ekonomiskt. Flört

Sara

UlrikaG
0

Jovisst, tänk det förstod jag också att jag inte bara kan valsa in och tro att de undersöker henne utan vidare bakgrund ;)

Och jo, självrisken är jag också medveten om :)

Nu har hon ju varit där tidigare pga knölen och fått UL, så förhoppningsvis kan ju det hjälpa till också.

Som det är nu har jag ju bara en vag misstanke, inget större skäl egentligen över att misstänka något, bara en känsla om att allt inte står rätt till…

Sara
0

När det kommer till intution så tror jag att vi i allmänhet alldeles för sällan tar känslan på allvar.

Ibland kan man inte sätta fingret på vad som är fel men ändå känner man det så väl.

Ingen känner ens djur bättre än man själv när man haft dem ett tag.

Sara

Sara
0

Vet ni förresten att om man begär att få ett besök hos läkaren utan att vara orolig/sjuk (alltså utan anledning) så kostar det 1500:-.

Sara

UlrikaG
0

?? allvarligt??

men jösses……hur skall man veta det innan man vart där?! att det inte är allvarligt menar jag…….

Sara
0

Inte allvarligt eller inte, men utan misstanke om något. Typ bara för att..

Sara

Sara
0

Ex du har inte varit biten av en fästing eller haft chans att bli det men du vill ändå kolla om du har borelia..

Sara

UlrikaG
0

ok, jag kan förstå tanken till en viss del, men samtidigt måste man ju ta i beaktande de olika situationerna

Sara
0

Tror inte det händer så ofta att nån får betala..

Sara

TottsiGirl
0

Jag har aldirg fått betala när jag varit inne med mina illrar och varit orolig och misstänkt insullinom.. Men tyvärr har ju å andra sidan alltid mina misstankar varit befogade..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."