Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 297 ggr
ThereseBergqvist
0

Fått tag på vaccin! :)

Efter att ha ringt runt till säkert 10 veterinärkliniker och till apoteket så har jag fått tag på Fervac-D till Skorpan! :)
Ringde ner till Kalmar där hon fick sin första spruta och de hade EN dos kvar. Och efter en del övertalande så gick de med på att skicka upp det till Sundsvall!! :) Killen tyckte så synd om mig.. hehe..

Hoppas ni andra också hittar något till era små pälsisar!!

[tiiia]
0

vet du vilket vacc de fick första gången? var det samma?

ThereseBergqvist
0

Jepp, ringde och hörde med dem på Kalmars veterinärklinik! Och det är samma, Fervac! :)

[tiiia]
0

gu så bra då vet man ju det iaf. :) för det stod ju inget på pappret.

Faxlin
0

Vad skönt att höra att det löst sig. Jag ska se om jag kan få det hela löst jag med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

emoflickan
0

Hur är det möjligt? allt vaccin i sverige gick ut den 21:a juli. även om det finns doser kvar så är det utgånget.

Guteillern
0

#5 Utgångsdatum (21/7) = sista försäljningsdatum. Hållbarheten (sista användningsdatum) vid kylförvaring är längre. /Ammi

emoflickan
0

Veterinärer jag pratat med har inte velat vaccinera pga av att det gick ut den 21/7, men det är väl olika för olika veterinärer.

[Luna]
0

Man kan juh hoppas på att man kan lita på den vetrinären man pratar med. Blir juh som sagt liiite jobbigt om alla säger olika.

emoflickan
0

Jag tror att det är en valsak, jag väntar nog hellre på ett nytt vaccin än ett utånget iaf. Sen är det nog som sagt olika från veterinär till veterinär. Min veterinär hade som princip att inte vaccinera med utgånget vaccin, det kändes inte rätt för dom.

ThereseBergqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är okej att använda ett vaccin så länge hållbarhetsdatumet inte har gått ut. För då är det ju inget fel på det!

Faxlin
0

Enligt de veterinärer jag varit i kontakt med så är vacinet inte gammalt. Men att de inte får säljas efter det datumet. Detta innebär om man ska se krasst på det att veterinären inte får ta betalt för vaccinet. Och då kommer de heller inte vaccinera. Hmm, oppas de inte vet om det. ;-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Mina blev vaccinerade med "utgånget" vaccin och hon försäkrade att det inte var någon fara alls! Nu var det ett tag sen, så det var inte så länge efter datumet gått ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Du har rätt Jossan, det är ingen fara att använda vaccinet.

Audiatur et altera pars