när Du går ut genom dörren
när jag går ut för ytterdörren och ska gå nån stanns så smiter min iller alltid ut i trappuppgången, för hon vill ju följa efter mig. när jag väl får in henne så är jag rädd att jag ska klämma nosen hennes i dörren eller nått
hur kan man göra för att dom stannar i lägenheten när man själv går ut?
dubbelhäftande tejp ;)
nej skämt åtsido..jag har samma problem. Är det bara en två eller tre illrar så har jag lärt mig att mota in dem, och de flyttar sig när dörren stängs. Men är de fler som vii följa med, blir det lurigare, så antingen jongerar man eller så har jag ställt olika saker i hallen jag kan dumpa illrarna i som det tar en stund innan det tar sig ut. Har en "fångst" från ikea, som jag kan stoppa in illrarna i, så hinner jag ut innan de hinner ner, eller en tvätt "korg" (skubb) från ikea som oxå tar nån minut innan de tar sig ur.
Annars kan man sätta upp en liten skiva innan för dörren som stoppar
asså har ju inte så stor lägenhet, har visseligen just flyttat så de är ju mycket som saknas i länegheten så nått som kan uppehålla henne en stund borde man ju kunna få tag i. men sen så flyttar hon ju inte på sig förän dörren föser bort henne, de dumma är dock att ytterdörren öppnas innåt, så de känns lite omvänt.
asså har ju inte så stor lägenhet, har visseligen just flyttat så de är ju mycket som saknas i länegheten så nått som kan uppehålla henne en stund borde man ju kunna få tag i. men sen så flyttar hon ju inte på sig förän dörren föser bort henne, de dumma är dock att ytterdörren öppnas innåt, så de känns lite omvänt.
Våra illrar har lärt sig att "stanna" så ska dom inte med ut eller in om det gäller sovrums dörren.
Ska jag ha saker med mig ut så brukar jag ge dom lite Ferrettone i köket. Funkar varje gång

Mina går inte gärna längre än till tröskeln och tittar ut i trapphuset, de älskar sitt hemma och lämnar det inte gärna. Så för min del räcker det med att hyscha lite och stänga dörren försiktigt. Om de går ut så rusar de in igen när de inser att de kan bli utelåsta
Dvs så snart jag börjar stänga dörren!
Jag har nog bara turen att ha fått hemkära illrar helt enkelt 
Carpe Diem

Min iller är inte så snabb på att ta sig ner från soffa/säng, då hon verkligen är försiktig av sig. Så jag brukar sätta henne i sängen eller soffan som är en bit bort och springa till dörren. Men vissa gången hinner jag inte så då får jag börja om ;P
Har jag henne hos min pojkvän som har sånt där plastgolv i hallen så brukar jag bara fösa iväg henne så hon glider iväg en meter eller två, men då gäller det att vara snabb och samtidigt försiktig med att stänga dörren för hon tycker det är sååå kul när hon får glida fram över golvet, då blir hon poppig :P
Det är vad jag gör iaf :) Funkar bra, men ibland får man göra om det 2-3 ggr innan man hinner ut! ;D

Här så blir det full koll när de märker att det är någon ska gå ut.
De märker det långt innan någon ens börjat fundera på att sätta på sig ytterkläderna.
Då svansar de runt en o till en början var jag orolig hur man skulle hinna ut.
Men har kommit fram till att det blir rusning mot dörren (som om de skulle sticka som en avlöning) men där stannar de o bara kikar ut.
Går lätt att stänga dörren utan att någon nos kommer ikläm om man är försiktig.
Däremot litar jag inte helt fullt på dem på morgonen då det är antal barn som springer in o ut för att de glömt något så under den tiden så får de inte vara i närheten av ytterdörren.
Mina stannar för det mesta vid tröskeln och kikar, om de inte är riktigt sugna på att gå ut..
Tyvärr har jag inget trapphus, utan det är dörr rakt ut i det fria som gäller, men är de fart på dem så tar jag upp båda, går ut, ser till att allt är klart och skjutsar iväg dem längs golvet.
Sen är det bara att stänga dörren försiktigt så ingen iller kläms =)
(dörren hålls i och bara armen är inne i lägenheten när "kastet" sker;) )
Paulina

Jag har en plexiglasskiva framför ytterdörren som är kanske 3 dm hög. lite kenpig att ta sig över med matkassar, men mycket effektiv. Inget smit här. Den är dessutom så hög att de inte kan ta sig över (iaf inte mina latmaskar, men 2 besökande illrar kunde ta sig över).

Här tar vi och samlar dem i en klunga i famnen. Skjuter iväg dem och stänger fort som sjutton men löst. Ja jag vet, det låter lite avigt, men det går med träning. Eller så är jag så ful att jag tar altanvägen då gubben satt iller förbud i vardagsrummet :-)
För är alla 9 vakna så kan jag inte hinna skjutsa in hela gänget samtidigt nämligen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag ger alltid en godis i köket sen snabbt ut *s* funkar alltid godis går före utgång….*s*

Oftast så stannar mina också vid tröskeln, men ofta när jag bara går så blir det bajsar innanför dörren som protest. Därför ger jag dom gånger jag går en liten pöl med groddolja i närheten av ytterdörren och sen tassar iväg ut :)
jag brukar hiva upp högen och lägga dem i sängen och dra över täcket. Men Hugo är så otroligt snabb, vips är han tillbaka vid dörren. Om jag ger dem godis i ett annat rum och springer ut så har jag en Hugo efter mig med godis i munnen ;)
Men jag älskar det!
Jag har fått slänga in milton på rutschkana i hallgolvet samtidigt som jag stängt dörren… Behövde göra det i ca ett halvår innan han slutade gå över tröskeln, nu följer de med men stannar bakom tröskeln… Men man får ju hålla koll…
Håller med cilla, tycker det är underbart att dem vill med en. Fast ibalnd är det jobbigt när man är stressad. Men då brukar jag ge dem en godis vid dörren och säga hejdå :)

Jag har två knep ;) det ena fungerar bara om man har två dörrar ut. Den ena använder jag aldrig med illrarna så de vågar inte springa ut där utan står bara på tröskeln och tittar. Det andra är några droppar vetegroddsolja på golvet ;)
Jag brukar bära honom, lägga honom på en stol eller bord, så tar det lite längre tid för honom att hinna till dörren och då springer jag ut och ser till att Cinka är en bit från dörren innan jag stänger.
Haha, att det ska vara så komplicerat att stänga en dörr :')
har med detta problem.. så sött.. Är det bara jag som får dåligt samvete varje gång jag går hemifrån trots att jag vart ute innan med han?? Just nu kör jag lite blandtekniker så att han inte lär sig vad jag ska göra… smart.. ;) hehe
jag m¨åste verkligen slå igen min dörr så inga illrar får vara i närheten. Vanligtvis är det en bit godis som gäller om nån får för sig att de ska följa med… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

ganska ovanligt problem för andra djurägare känns det som :P
#20 jo jag tror inte att en hund är lika envis som en iller, alltid när jag öppnar ytterdörren så trippar det förbi en liten iller som tycker att de är självklart att hon ska med ut.