Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 226 ggr
Tina-A
0

Illertrick - Sitta stilla i knät

I min fina bok Ferrets in your Home, som jag köpte på tradera, har jag nu hittat en del trick som det står att man kan lära sin iller. Ett som verkade intressant var "sitta stilla i knät". Då hade han lärt illrarna sitta stilla i knät, så om de satt på bussen, tbanan, hälsade på hos bröder eller släktingar, så satt illern i knät tills husse visade att det var okej att springa runt. Sådan verkar ju väldigt praktiskt, vet inte om det funkar så.

Han hade gjort så att han satte illern i knät och om den försökte gå höll han i illern. Sprang den tog han den och satte tillbaka den. Så höll han på tills illern gav upp och antingen satt still eller somnade :) Och så när de satt på bussen, försökte illern gå höll han i den tills den gav upp och insåg att det inte var någon mening att kämpa. Folk sa till den här killen vilken väluppfostrad iller han hade. Så då kunde de alltså åka buss och sånt och sålänge illern satt i knät satt den still och såg  sig omkring. Någon annan som provat?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Shelby
0

ronja atannar iknäet, men Iria vet jag inte. Ronja stannar i knäet eller kryper ner i tröjan och somnar.

Guteillern
0

Tror inte mina nyfikna filurer skulle stanna i knä, om jag satt på en, för dom, främmande plats. Dom skulle nog vilja undersöka var dom var någonstans, så mycket spännande nya dofter.

Tina-A
0

Ja precis, det var det som stod i boken. Man skulle öva på samma plats några gånger om dagen flera dagar i rad. Sen testa i ett annat rum eller på en ny plats. Den här personen som skrev boken skriver att han tog med illrarna till skolan, collage kankse?, och de satt stilla i hans knä så länge de var i samma klassrum. När de kom till ett nytt klassrum som illrarna aldrig varit i skulle de ju såklart testa om samma regler gällde i detta rum. Då försökte dom sticka i 30-40 sekunder och sen insåg de att samma regler gällde här också och då stannade dem..

Han skrev också att det är superbra att lära dem detta om man tex ska träffa någon som är rädd för illrar, eller om man vill åka med dem på bussen (och de ansåg att alla bussar var samma så det var lätt. Förutom om någon hade en matkasse brevid dem :) ). Men också att man känner sig så elak när man håller i illrarna när de vill kuta runt och leka.. Hihi

Guteillern
0

Ska nog prova det där med någon iller framöver. Kul om man får det att fungera…

Tina-A
0

#4: Haha, ja absolut. Kan tänka mig att man känner sig rätt taskig. Han skrev att det bästa är om man har sele på dom och håller i den, när de lugnat sig får de gå runt lite i knt men så fort de försöker gå ifrån tar man tillbaka dom tills dom ger upp. Är nog väldigt svårt. Har fått den uppfattningen att illrar har MASSA med energi och vill inte sitta still bara för att man själv vill det :)

Men visst, det kan nog gå. Vore ju rätt häftigt att se en iller på tunnelbanan som sitter stilla i någons knä. :)

Tina-A
0

Jusste, stod att i början när man skulle lära dom så brukar det ta kanske 5 minuter innan de lugnar sig. Och så hade hans klasskamrat fått gå runt med illern i klassrumet på en rast, och nästa lektion ville inte illern ge sig! Hon fick ju gå runt förra gången!! Då höll hon på i 3,4 minuter innan hon gav upp. Tycker absolut du ska testa :) Vore spännande att se om det funkar

Smeagol
0

Fan vad fränt!! Men tror dock att det 'r en ganska jobbig uppgift!! Jag har ju försökt fått smeagol att sitta stilla i mitt knä tex om de kommer någon och hälsar på. Men ja tycker att de så elakt!

Tina_A Fanns de nå mer skojjiga grejer som man kunde lära illern?? Blev lite nyfiken!!

Tina-A
0

Avsnittet heter "ferret lessons" och det är 20 sidor!! Men det är ganska mycket samma, väldigt ingående tex hur man lär dem att rulla runt och hur man fick de att göra det riktigt bra, dvs enbart på via rösten. Alltså så roligt, måste bara citera en bit:

Han skriver om hur de lärde sig att rulla runt, och började göra det för att tala om för honom att de ville ha nånting!

"They rolled over when they wanted food, a toy, to see something, to be let out of their cage, to have a door opened for them, or to be picked up. Melinda (illern dårå) would alså roll over for a kiss. They came to use this language to ask for such wide variety of things that many times when they would walk over to me and roll over I would have absolutely no idea what they wanted!"

Sen i ett brev han fått angående precis samma sak (hoppas ni orkar läsa, det är roligt!!)

"It took us only three days to teach our Albino male, Slinky, to roll over. We discovered that he would do just anything for watermelon, so we used little pieces of watermelon to teach him this trick. He soon discovered that he could roll over for other thing he wanted and would roll for something to eat … (och massa exempel som jag tar bort) … Last summer when Slinky and our female Sable, came into season at the same time, we seperated them because we did not want to breed Sable until she had been in heat for at least two weeks. One day after they had been apart for about ten days, I was carrying Sable aound the apartment on my shoulder and I noticed that Slinky was following me wherever I went. He was getting under my fett, so i finally stopped and said to him, 'what on earth do you want, Slinky?'. He locked up at me, then looked at Sable, and then rolled over about five times in a row. He wanted Sable!"

Smarta illrar. Sen står det om hur man vänjer dem vid koppel, att sitta fint och att komma på kommando. Sen står det massor om HUR man gör det för att de ska lära sig sakerna riktigt bra, och saker hon varit med om när han lärt illrarna saker :). Riktigt rolig läsning

Jusste. Citaten är alltså tagna från

Ferrets in your home, skriven av Dr. Wendy Winsted utgiven 1995.

Hahahha nu ser jag att överallt där jag skrivit HAN ska det stå HON. Sånt händer :)

Nettan
0

Jag hade en vän här idag som har illrar. Hon tog tag i min envisa Turbo och visade hur hon lärt sina illrar att ligga ner på golvet när hon vill det.
Hon tog dem över rygg/mage och ställde honom framför henne med nosen mot henne. Varje gång Turbo försökte gå därifrån så ställde hon tillbaka honom. När han la sig ner släppte hon honom och klappade honom med långa drag. När han försökte gå så gjorde hon om samma sak.
Efter ett par gånger (läs ca 30 ggr), så förstod Turbo vad det var hon ville. Han la sig ner och lät henne hålla på med honom. Hon kunde vända honom på sidan och sedan vidare till rygg. På så sätt har hon dresserat sina illrar till att ligga still när hon vill undersöka dem eller skrapa tänder.

Hon har fyra illrar själv och har lyckats med att lägga dem alla fyra på rad utan att de går sin väg ! Det här är något som jag ska träna faktiskt. Tänk så bra när man går till veterinären eller vill klippa klorna eller rengöra öron mm.

Smeagol
0

Jäklar vad fränt…blir ju helt förvånad av vad man kan lära dem!! Visste verkligen inte att man kunde lära dem sådana saker. hoppas inte att de är försent att lära smigge??!! Men de sägs ju att man inte kan lära gammla hundar att sitta!! Men de kan då ja tala om att man kan!!

Jag hade en hund på foder…underbara misha=) Jag fick henne när hon var 8 år och hennes matte ´var en uppfödare(en osreiös) Och hon behövde inte misha längre eftersom hon inte skulle ha nå mer valpar med henne. Men ialf när jag hämtade hem henne sa min styvfars mor att lycka till om du får den där hunden att sitta! Fatta alltså misha var 8 år gammal och inte lärt sig något!

Det första ja lärde henne var sitt och det gick första dagen. Sedan flöt det på med ligg, stanna, kom hit…m.m Och jag lärde till och med henne agilyti (ej så avanceerad) Hon älskade verkligen det…synd att hon var så gammal. Och det tog ca 1 månad att lära henne att gå på rätt sida av vägen!

Ursäkta att ja berättar så mycket men jag är faktiskt välodigt stålt över att jag kunde lära henne så pass mycket. Obs ja har aldrig haft en hund innan jag fick henne!!

elle
0

Vad roligt att läsa om roliga trix som man kan lära sin lille krabat. Är imponerad av er som lyckas! Vill gärna veta mer!!

Faxlin
0

Låter som en riktigt rolig bok att läsa. Tackar för tipsen. Hmm, undrar om det skulle gå med min studsboll här hemma.
Jag kan då berätta att jag har en iller som är expert på att ligga stilla på axeln i alla fall. Och när jag lägger henne i knä så ligger hon stilla. Skulle hon inte vara still i knät vet jag att hon är nödig.
Tyvärr tror jag inte att jag kan ta åt mig äran av detta då hon nyss flyttade till oss. Men Ambra är speciell. Helt klart. Hon kan det som beskrivs här ovan, men hur mycket tid som lagts på att lära henne detta vet jag inte. Här hemma behövde vi bara visa ett par gånger vad vi ville så gjorde hon det. Så jag misstänker att gammel matte har tränat henne;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#12: Vem vet, hon kanske bara är riktigt, riktigt klok duktig :) Du har ju inga bevis för att det inte är så, hihi.

Faxlin
0

#13: Vi får vänta och se vad Ronja här inne säger. Ambra är ju hennes förra iller;-)

Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#14: Hehe jahaja. Ja, hon om någon lär ju veta :o)

Faxlin
0

#15: Ja det får vi hoppas. Hon har ju haft damen sedan hon var valpis i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars