Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 303 ggr
[Alexandra89]
0

Hästar och pensionär med hund :p

Jag skrev det här inlägget på Stallet.se (lite barnslig sida kanske,) där känns det som att alla tycker att jag och min kompis får skylla oss själva. Att gubben inte kan veta hur hästen ska reagera och att han bara förökte rätta sin hund, jag säger då att han kan använda kopplet, för hur ska han korrigera när den är upp i arslet på hästen? Men det gick tydligen inte att ha koppel tyckte någon för att den gör så när den är lös =/ Tycker att det är sjukti alla fall…!

Jag och en kompis var ute och red, när vi galloperar förbi en stuga, där en gubbe och gumma bor med sin hund. Hunden ska alltid springa rakt ut i vägen och skälla på oss, det klarar hästarna ganska bra utan att få spel. Men då är gubben så jävla dum så han kastar en vattenkanna i plåt efter hunden som är på väg mot oss, hästarna blir tokiga och ena vill skena iväg och den andra vill rakt ut i skogen! Hur kan man vara så dum att kasta något mot en häst? Pensinärer kan ju inte ha koll på hundar!

Faxlin
0

Man ska inte kasta saker efter hunden i det där läget. Sedan att dra alla över en kam tycker jag inte är okej.
Jag rider själv och vet att detta med oväntade ljud kan skrämma hästarna. Men som jag uppfattat det så har ni alltså alltid problem av något slag när ni rider förbi där. Så varför rider ni där?
Om hunden inte attackerar hästarna har inte ägaren skyldighet att ha hunden kopplad på sin egen tomt.
Men har ni testat att gå och prata med paret i huset i lugn och ro utan att ni har hästarna med er? Kanske kan ni komma överrens om ett sätt att vänja hunden vid hästarna så att detta inte behöver vara ett problem för er och hundägaren. För det låter inte som om hundägaren tycker detta är speciellt roligt heller. Även om sättet att tillrättavisa genom att kasta en vattenkanna inte är något att rekomendera.
Sedan att träna med hunden i koppel måste jag hålla med om inte ger samma resultat som när hunden är lös.
Men testa att prata med varandra i lugn och ro. Oerhört mycket kan lösas på det sättet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Om hunden springer ut från tomten på vägen så är det mannens ansvar om hunden skrämmer hästarna. Även olyckor som händer i samband med det eller om han kastar nått ut på vägen är hans ansvar.

Om ni tycker det är jobbigt att prata med mannen själv så be era föräldrar.

Sara

[Alexandra89]
0

Nej det var inte tanken att dra alla över en kam, ber om ursäkt om det tolkades så. Det är inte alltid ett problem men rellativt ofta, vi rider där för att det är inte kul att rida åt samma håll helatiden. Det är ju en allmänväg (man åker bil på den vägen för att ta sig till stallet.) Men hunden springer ju ut på vägen även om det kommer en moped och har säkert hänt när det kommer en bil. Och den utgör ju en fara för båda sig själv och andra. Vi har inte pratat med husägaren, vilket inte är så smart kanske, men heller ingen idé att gå dit när man är arg. Sen har det nog med ledarskapet att göra, hunden hade inte sprungit iväg om ägaren var en bra ledare för hunden, anser jag.

[Alexandra89]
0

Ja vi får väll ta oss i kragen och prata med honom…

Faxlin
0

#3: Det är helt klart fel av dem att ha hunden springades lös ut i vägen. Och dessutom olagligt. Jag röstar för att åka dit och prata i lugn och ro. Alltså när man inte är arg. Hjälper inte det så gör en polisanmälan. För det är olagligt att ha hunden på det sättet.

Audiatur et altera pars

[Alexandra89]
0

Ja vi får nog ta och göra det.
Det känns lite bättre nu när ni sagt vad ni tycker, på stallet.se sa ju de flesta att det var vårat fel och att vi var dumma som galloperade förbi när vi vet att hunden gjorde som den gjorde. =/ Sen så kanske det var dumt av mig att påstå att jag tyckte att han borde förstå vid det här laget hur hästar reagerar, för att han har 4 hästgårdar runt sig och hästar utan för sitt fönster och bott där länge och hunden har hållt på nästan varje gån vi rider där. Dumt av mig, var bara så arg…

Faxlin
0

#6: Det är lätt hänt när man blir arg att inte klara av att sätta sig in i den andres sitts också. Då är det bra att du kan komma in hit och skälla av dig lite. Så kan man örhoppningsvis lösa sakerna lättare i framtiden.
Kan säga att min gubbe inte riktigt har kläm på det här med hur hästar funkar än trotts att vi har egna. Men han är inte häst intresserad så då blir det inte att man sätter sig in lika mycket i det hela som resten av familjen. Om det här paret inte är hästintresserad så spelar det nog ingen roll hur många hästgårdar det finns runt om, de kan inget om dem i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

[Alexandra89]
0

Bra att jag får skälla lite här :)

Nej det är väll så är man inte intresserad ser man ju ingen anledning i att lära sig något.

På tal om inget alls, jag försöker hitta jobb men det går inge vidare =/

Faxlin
0

#8: det är många som har det problemet idag. Tror det är bara att vara envis som sjutton och inte ge upp :-)

Audiatur et altera pars

[Alexandra89]
0

Jag vill så gärna jobba så jag och killen kan flytta. Så vi kan köpa valpar av dig :D