Corinne hos veterinären.
Hej.
Tänkte berätta lite om vad min lilla Corinne råkat ut för. Märkte för snart två veckor sedan att hon såg ut som om hon var brunstig, vilket jag tycket var jättekonstig då jag fått veta att hon är kastrerad. Dock har jag inte fått några papper på det.. Emelie var här o kikade på henne och tyckte också att det så konstigt ut.
Efter att ha rådgjort med min iller-guru åkte jag till veterinären och gjorde ett ultraljud. Orolig som attan över vad de skulle hitta eller inte hitta. Till slut visade det sig att Corinne är kastrerad (vilket jag inte varit helt hundra på..) men vi hittade tre cystor. Vad exakt det är för något är svårt att säga, men vetten ställde diagnosen äggstockscystor. Det skulle ju förklara en del med tanke på brunst-beteendet..
Det är iaf tre cystor, knappt en halv centimeter stora. De verkar inte sitta på något organ, vilket verkar positivt. Just nu är Corinne hos veterinären och opereras för att få bort eländet.
Skickar även med en av ultraljuds-bilderna, lite taskig kvalite då jag inte har scanner.. men där är skiten iaf. Vill någon hjälpa mig hålla tummar o tassar för min guldklimp?

Här håller vi alla 56 tassar + 4 tummar. Hoppas det räcker ;)
ojoj… hoppas att allt går bra !
Ibland får inte veterinären med hela äggstockarna och då kan det bli så där.
Håller tummarna stenhårt!
Sara

Håller också alla tummar jag kan! Hoppas verkligen att allt går bra!

Här håller vi alla tummar och tassar och hovar vi bara kan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu har Corinne kommit hem och operationen gick bra. Veterinären berättade att det fanns rester av äggstockarna kvar, men att dessa inte syntes på ultraljudet. Så de lyckades få bort allt, både äggstocksrester och cystorna. Eftersom Corinne är kastrerad så hade hon en del ärrvävnad inuti som gör att huden nu är mycket skör. Nu måste jag se till att hon håller sig så stilla som bara möjligt för att stygnen inuti inte ska gå upp.
Corinne verkar ok. Hon har sovit jättelänge eftersom hon fick en rejäl narkos och ganska mycket smärtlindrande. Fick även recept för att hämta ut smärtstillande droppar. Så nu gäller det att allt läker som det ska, så ska min lilla tös bli sig själv igen.
Vill tacka för alla tummar och tassar som hållits för min lilla tjej. Jag är så glad över att det hela gick bra.. det är lätt hänt att måla upp skräckscenarion.
Vart har du låtit operera henne? Vilken vetrinär?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Så skönt att det gick vägen!
Sara
härligt att höra att de gick bra :)

Hos människor är ju cystor i de trakterna rätt vanliga faktiskt…hur är det med illrar? Ngt man ska hålla ögon öppna när man har honor?
#10 ja det är rätt vanligt, hos okastrerade illrar då, eller hos dem som corinne, där rester glöms. även hormonsprutor kan ge upphov till tumörer etc
Nemen lilla gumman då. Hoppas hon piggnar på sig och att det ordnar sig helt :) Här håller vi tummarna och tassarna.

Jag och alla 11 illrar håller tassar, tummar och tår för tösen

#7 Hon opererades på Blå Stjärnan i Borås. Vad vet. hette minns jag inte just nu..
Det har ju gått några dagar nu o Corinne mår bra. Hon har fått smärtstillande, som vet. skev ut, i tre dagar. Hon har sovit ganska mycket men är ändå pigg o glad. Hon har pillat lite på såret, men inte så illa. Det ser bra ut. Så det verkar som om den här historien slutar lyckligt.
Tack för alla tassar o tummar som hållits =)
Ok ja borås tycker jag gör ett bra jobb. Gjorde de i alla fall förra sommaren med min iller som var dålig då och behövde opereras. Bra att de får mer erfarenhet av illrar. =)
Skönt att operationen gick bra.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Lilla hjärtat.. Vikten av bra vet vid kastrering kan väl inte nog upplysas en sådan gång? Skönt at allt gick bra och att läkningen fortsätter så hon kan poppa runt igen =)
Paulina

Vad skönt för dig att det gick bra .

Suck.. blev en till tur till veterinären igår. Tyckte att såret såg läskigt ut.. som om det höll på att gå upp. Plus att hon fått ett eksem-liknande utslag på huden på vardera sida om såret, men inte direkt på.
Så iväg till vet. som sa att såret är ok, det har bara svullnat lite o det är därför det ser lite läskigt ut. Utslagen däremot var inte ok. Fick veta att det kan vara en reaktion mot operationsduk och "klamrarna" de använde. Antagligen har det kliat lite så corinne har slickat på huden och gjort det hela värre. Så jag fick ett recept på Fuziderm, en salva som innehåller antibiotikum. Så det ska vi köra två gånger om dagen i ca en vecka.
Även om kostnaderna för allt det här inte varit monsterstora, så är jag ändå väldigt tacksam för fösäkringen. Det ÄR verkligen viktigt, och tryggt, att ha..

aa, dåligt bild.. tyvärr ser det värre ut i verkligheten, det läskiga på såret syns inte här på bilden o utslagen är något rödare egentligen..

Usch då :( Hoppas utslagen försvinner nu och att det får läka som det ska! Ja, försäkringen är verkligen ovärderlig såna gånger..! Krya på tjejen!