Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 811 ggr
Ciiviic
0

Iller tillsammans med .....

andra djur…
Är det någon här som har ex katt och skaffade iller efter.
Hur gjorde ni när dom skulle träffas första gången.?
Vi planerar som sagt här hemma Att skaffa iller, men har ju våran Sveis. Hon älskar andra djur, åh har gått lätt ihop med alla hon träffat, allt ifrån små fyrbenta till stora.
Men vill gärna att de ska gå rätt till från början.

Självklart så kommer vi sära på djuren när vi sover, eller inte är hemma för säkerhetsskull.. Men vill ju att illern och katten ska kunna vara tillsammans.
Då vi även är stödhem till andra katter, så har vi belsutat oss att inte ha andra katter än Sveis hemma när vi skaffar en liten iller, samt att illern får boa in sig ordentligt.

Men som sagt. lite tips skulle vara suveränt.

Qviq
0

Jag hade katt när göran kom hit, det gick jätte bra faktiskt. stängde in katten så att göran fick lukta och efter några timmar så släpptes dem ihop, gick jättebra. Men vet även att det är fruktansvärt olika från katt till katt och lika så med hund.

"Chaos is a friend of mine."

Ciiviic
0

Jo, men Sveis fattar inte att hon är en katt..
Så därför tror jag att de kan gå utmärkt :)

Faxlin
0

Min första iller kom in i ett hem med både en katt och en blandrashund (blandning mellan gråhund och jämthund). Och det fungerade utan problem. Men jag tror att allt handlar om individer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

Men man ska inte göra nå speciellt ?
Ska jag göra som när jag låter katterna träffas ?
Typ, fast blir ju lite skillnad ;P hehe..
Kankse kan sätta upp nät för, SÅ sveis får se den innan..
utifall att…

Faxlin
0

Om inte annat kan du be den uppfödare du väljer ut att hjälpa dig med tips och råd när det är dags att introducera dem.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Katt och iller tillsammans. Tre av illrarna är jättesnälla medan två jagar bort katterna. Kan ju bli väldigt olika beroende på vilka som kom först och ålder på djuren. Nu när jag har valpar så satsar jag på att de ska vänjas ordentligt vid katterna innan de flyttar.

Ciiviic
0

Åsa - ah de är sant. Men jag vet redan vem som känns säkrast ;)

Sarah - Jo de är ju sant…
Men min katt är 2 ååh väldigt öppen för nya kamrater ;)

skrollan
0

Här hemm funkar det bra. Första illern och katten kom in i huset i princip samtidigt. Groggie, den minsta illern är bara jobbig enligt katten, han ska bitas i rumpan och jävlas. Men då hoppar hon bara upp på höjder som inte Groggie klarar av. Men Katten kan också vara bråkig och ge igen!!

Faxlin
0

#7: Vad bra. Men prata då med den uppfödaren. Berätta att du har katt. Och fråga om hjälp av uppfödaren. Är det en seriös uppfödare så tar den en sådan diskussion med dig och stöttar och hjälper dig.

Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

#8 - Okej… Men dom har inte bråkat så nån blivit allvarligt skadad?

#9 - Ja absolut… Denna uppfödare litar jag på till 100 %

skrollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Nej, absolut inte. Vill inte någon utav dem så skriker dem till och säger ifrån. Men det kan vara såhär gulligt också mellan dem, kolla in bildem ---->

Faxlin
0

#10: Det är bra. Sådant är A och O om du frågar mig.

#11: Naw, vad sött.

Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

#11 - vilken underbar bild :) Hoppas mina blir så väl sams dom med :)

#12 - Aaah men jag litar på den jag vill köpa ifrån MASSOR !

emoflickan
0

sitter här nu med 4 illrar i min mammas hus..funkar alldeles utmärkt med hennes två katter, dvs..dom skiter i varann :) ibland är nån av illrarna för närgången o då får dom sig en liten dänga..(utan klor) och that´s it…skönt att det funkar bra. men som sagt..allt beroende på individ.

Ciiviic
0

#14 - Jo men när man hör hur bra de går för andra så känns de mkt bättre :D

sokka
0

Jag har precis samma problem, skulle gärna vilja höra hur det har gått osv.. just för att jag har själv 2 katter och en hund. Dom leker med varandra utan problem,

katterna fanns hos mig först men var ändå unga när hunden kom, så hunden kan vara lite "bråkig och valpig" med dom,men då hoppas dom bara undan. Eftersom mina djur alltid löst alla "problem" själva har jag aldrig ens tänkt på problem,

förräns nu, ska jag leta efter en vuxen iller? Ska jag ta en valp? En valp borde va lättast men då jag själv aldrig haft iller vill jag helst ha en som är någorlunda rumsren pga inte katterna ska börja vänja sig vid flera lådor.

Så mitt dilemma är lite luddigt, en vuxen rumren hund & kattvan iller? nog svårt o hitta.. dessutom måste de ju vara på illerns villkor med. Någon som förstår vart jag vill komma och kan ge mig lite tips?

Mvh Mikaela

Faxlin
0

#16: Ofta kräver en iller många fler lådor än vad en katt gör oavsett att de är vuxna. Så det problemet får du säkerligen ändå.
Hittar du på en uppfödare med valpar så kanske du kan be om att få ta med hunden och hälsa på illrarna först. Allt för att se hur hunden reagerar. Katterna låter det som om det är lugnare med om de är van med en bråkig hundvalp :-)

Audiatur et altera pars

Anneliearvidsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 :D ser precis ut som våran katt och iller

anetka
0

Min ex-sambo o jag hade en katt när vi skaffade iller. Kisse var kanske ett år gammal o illern var i princip valp. När vi introducerade dessa för varandra var kisse mest rädd för det konstiga krypet medan illern var jättenyfiken. Det gick bra. Enda knepiga var väl att illern hade en ovana att naffsa kisse i hakan. Hon kunde hålla kvar ganska länge o han bara gnällde, men det var aldrig allvarligt. Lite lustigt att se en pytteliten iller brotta ner en 5kiloskatt. De lekte ganska mycket, mest jage o brottning. När vi skaffade iller nr 2 tyckte nog katten att de blev lite jobbiga och han håll sig lite mer på sin kant. Men några problem har vi inte haft… Sen är iofs kisse väldigt snäll o lugn, så mycket beror nog på båda parters personlighet.