Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 461 ggr
Sarah
0

Två kullar på ett år?

Ville inte förstöra valptråden.

Vad tycker ni om att ta två kullar på samma hona på ett år? Vet att veterinären sa ok då Ixid gjorde det, men det blev en del hallå ändå.

Själv tycker jag nog att det är lite mycket, även om honans kropp uppenbarligen säger ok.

Robinsnel
0

Jag tycker det är upp till ägaren av honan att avgöra så det inte tär på honan för mycket. Jag tror nog det finns honor som är så pass starka att de klarar två kullar/år. Bara uppfödaren ser till att hon har bästa möjliga kost hela tiden, och att hon är helt återhämtad efter första kullen innan det blir dags för nästa.

Men i de flesta fallen tror jag nog att det är lite i överkant av vad en illerhona klarar av.

Satmaran
0

Jag tror inte att en utmärglad hona skulle gått i brunst igen, utan det var förmodligen just för att våra honor har varit så friska och välnärda.

Jag har funderingar kring vad ljuset spelar för roll i detta fenomen, så detta året håller jag persiennerna nere hela tiden i köket där hon är mest och försöker se till så att hon har en riktigt mörk plats att krypa in i.

Jag var så klart orolig eftersom hon fick så många som 7 st, men det klarade hon galant :)

JossanH
0

men vad jag hört- vet ej om det stämmer- så tar det ca ett år för honans skellett att återuppbyggas igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag är emot att ta fler än en kull på ett år på samma hona. De behöver tiden att vila upp sig. Även om det bara blir en liten kull.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pirjo
0

Enligt min erfarenhet går en hona som är för svag för att klara en kull till inte i löp en gång till om hennes kropp inte manipuleras till att göra det.