Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 718 ggr
Stotte
0

Ellie går upp i vikt

Hej.

Finns det fall där man måste ta bort maten för en iller eftersom han/hon gått upp i vikt? Har märkt att hon gått upp skapligt i vikt. Nu är hon en riktigt redig tös. När jag fick henne vägde hon runt 850g. När vi hos vetrinären sist så vägde hon 900 och nu har hon garanterat lagt på sig. Hon är pigg för övrigt. Hon äter torrfoder som basföda och får ägg köttfärs kyckling ca 1 gång i veckan.

sarae
0

man skall aldrig "banta" en iller. De är inte som hundar och katter som lätt äter för mycket. Vad man istället kan göra är att motionera mera. Men 900 gram betyder inte att hon är överviktig.

så länge hon får högkvalites kost så skall de kunna reglera sin vikt rätt så bra själva. får de däremot för mycket kolhudrater etc i kosten, så kan man behöva göra en ändrig där.

Aviendha
0

9oo g är inte så mycket. Visst kan det vara svårt att avgöra ev övervikt av att bara veta vikten, men de finns de som haft honor på en bra bit över kilot, så jag tycker nog inte att det är så mycket att oroa sig för.

HannaM
0

"syrran" eller vad hon nu kan vara som jag har här hemma väger 960 så töserna verkar vara stora från den uppfödaren…

vilket torrfoder äter hon?

Stotte
0

Jo hon är rätt stor för övrigt =) 

Hon äter Ferret complete "James Wellbeloved"

LiindaLarsson
0

Bild?

min iller är tjok kan man säga men ändå är hon helt lagom..=) hehe hon väger mer än en kill iller :) fast hon är en mycket liten tjej :)

HannaM
0

Då skulle jag personligen rekomendera att du provar ett annat illerfoder som t.ex. Vitalin, Totally Ferret eller ANF. Ferret Complete från James Wellbeloved innehåller sockerbeta och det är ju inte direkt kalas för illrar. Det foder hon äter nu har en sådär innehållsförteckning med "ground whole wheat" som andra ingrediens och det brukar rekomenderas att dom första två-tre ingredienserna är kött på något sätt. Så gör ett test och byt foder så kanske viktuppgången stannar av.

Stotte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyvaken Ellie =)

Stotte
0

#6 Då ska jag ta och handla nytt foder i morgon och testa.

HannaM
0

Kan också tipsa om att systeryster Meja älskar kött i alla former. Det brukar hålla illern i ett lagom format,

Vattunalle
0

Devil har gått ner enormt i vikt nu efter pälsbytet har jag märkt, men inte alls till nått magervärde utan julfettet är bytt mot muskler *s* men då är vi ute varje dag på långpromenader oxå iof =D

Nea
0

Ferret Complete är inte värre än något annat illerfoder. De flesta andra innehåller sockerbetor som ingrediens. Var precis och kollade på respektive hemsida.

900g då är ju hon en lättviktare. ;-) Fast min hona kanse inte är den bästa att jämföra med. Nu har hon dock insett att hon måste gå ner inför bikinisäsongen. ;-)

AlbaStiffler
0

Stotte> Kan ju vara så att hennes vintervikt uppgång kommit lite sent och det är därför hon gått upp i vikt. Du ska se nu att när våren kommer så kommer hon rasa nån 100 g igen… Ta ut henne i solen på lite promenader så får hon både vårkänslor (och tappar håret) samt motion. :)

Stotte
0

#11 900 vägde hon när jag va hos vetrinären :P Hon ligger runt kilot + skulle jag tippa på nu hehe

#12 Vi har vart ute med henne så mycket vi kan men kruxet är att det är så otroligt dåligt med skog här där jag bor. Kan gå på baksidan men den bränner hon igenom på 5min :P

Madde
0

Min hona Xena väger idag 1048g. Hon väger mer än vad mina minsta hanar gör. Plus att hon är kortare än vad de är. =)

Så hon är stor och fin och så har jag mina räkor till hanar här hemma. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Stotte
0

#14 Visst är det härligt med en redig liten madame :D

Madde
0

Ja jag som gillar stora hanar är supernöjd. =) Trots mina 2 ena hanar som är som räkor. =)

Vägde alla igår. =)

Criss (räka): 1001g
Xander (räka): 1028g
Xac: 1374g
Frank: 1647g
Benjamin: 1795g

Så det är lite skillnad här hemma. =) Med en brud som väger 1048g. )

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

HannaM
0

Skulle nog vilja hävda att det är skillnad….

Första ingrediensen på ferret complete är "turkey meat meal"

"Meat meal" består av nermalda slaktrester och döda djur..

http://www.fao.org/AG/aGa/agap/FRG/AFRIS/DATA/316.htm här finns det mer att läsa om "meat meal"

Första ingrediensen i Vitalin är färsk kyckling, kycklingmjöl (meat meal) och färsl lyckling är betydligt trevligare än döda nermalda djur.

I Totally ferret baby är första ingrediensen "fresh poultry meat" (fjäderfä)

Alltså bara ferret complete som har köttmjöl som första ingrediens. I torrfoder vill man gärna ha fiberinnehållet så lågt som möjligt eftersom det brukar komma ifrån växtriket, i ferret complete är det 3% fiber, i totally ferret 1,5 och i vitalin 2%..

Egentligen är ingen av fodrena optimalt för iller. I Usa räknas Totally ferret som ett ganska mediokert torrfoder och är inte det första man rekomender. Men vi stackars svenskar får väl hålla till godo med dom vi har. Har du möjlighet så rekomenderar jag att du ger Ellie mer kött, förmodligen kommer hon älska det, syster här hemma äter allt kött med glupande aptit.

Satmaran
0

#16 Xenas syster Maya väger normalt 958 gram och hon är absolut inte tjock. Det bara blir stooora töser här!!!!

FerretCrow
0

#18 hehe ja men dina valpar har ju björnen till fader oxå =)

Sarah
0

Man kan ju funderalite på vad de får för godis… där går det att skär mycket för många ;)