DÖD iller vid vägkanten
Var i Skåne på en weekend och mellan Ystad och Höör låg en död iller vid vägkanten. Man blir så illa berörd då man själv har tre små tamillrar… dessförinnan låg en död mink strax innan Ystad låg en död mink vid vägkanten…
yup.. Har också hittat en död vildiller vid vägkanten.. Det var vid kalmar dämme. Tråkigt.
En gång såg jag dock en vildiller live vid vägkanten när jag var ute o åkte på en liten skogsväg i småland.. det var lite roligare ;)

Usch, ja bara man ser nått djur vid vägkanten så får man så dåligt samvete fast man inte kört på nån av djuren..
Har också hittat en död iller vid en vägkant. Dock ganska centralt i lund så de va säkert ingen vildiller?!

Jag hittade med en, tog med den i en påse och begravde den.

#4 det va omtänksamt av dej

#4 det var väldigt snällt gjort av dig =)

Men hon luktade inte lite iller… det kändes nästan genom påsen. Men jag var arg på dem som hade kört över den lilla flickan. on var en riktig skönhet.

#7 usch, hatar verkligen smitare..om man kör på ett djur så har man vell ändå ett ansvar..
usch, hoppas verkligen inte att jag kommer att behöva se det =( beundrar dig som var snäll och brgravde-!

Jag körde förbi en överkörd iller på vägen med moppen en gång. Jag blev helt paff och vände om bara för att se efter en gång till, det är ju inte så vanligt att man ser iller här nere (Blekinge). Usch, huvudet var typ krossat men jag såg att det var en iller p g a storleken, teckningen och tassarna. Usch, det såg faktiskt ut som en tamiller (vildillrar ser ju inte likadana ut).

#10 Rättelse, det är tydligen vanligast med vildiller i södra Sverige, men det är ju fortfarande skygga.
Om ni misstänker att det hade kunnat vara en tamiller som var påkörd. Skulle ni ta den till veterinär för att kolla om den är/var chippad då?

#12 Frågar du mig personligen eller allmänt?
Jag skulle det kanske, jag ska tänka på det nästa gång jag kör förbi en överkörd iller, förhoppningsvis så gör jag inte det igen. Jag tänkte inte på det den gången, och som sagt så var dess huvud platt :(
Såg bara en grävlig mellan sthhlm och västermanland som tur var.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13 Jag tänkte allmänt till alla :)

För att svara på din fråga ceciliaolucifer..
Ja, jag hade nog gjort det om jag såg en. Hade ju lika gärna kunnat vara ens egen och då hade det varit "bra" att få bekräftat att illern dött… Inte så vanligt med iller här uppi norrbotten, men hur som helst, hade jag sett en så ja, jag hade kollat om den var chippad!

Jag hade kontrollerat illern efter chip jag med. På samma sätt som jag kollar med katter eller hundar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har sett fler tal döda minkar och grävlingar vid vägen påväg mot Gävle på E4:an >.< Dom var helt mos :/
Tyvärr så ser man ofta överkörda vildillrar ofta här nere i Skåne. De flesta har jag sett mellan Landskrona och Lund avfarterna, och någen enstaka mellan Landskrona och Helsingborg. Speciellt utmed motorvägarna här, folk vekar inte se dem, själv gör vi allt (utom att köra i diket eller krocka) för att undvika dem. Samma sak gäller för våra stackars igelkottar, de är också ofta överkörda vid eller på vägen. Hade jag fått bestämma, så skulle alla bilister och motorcyckelförare ha vejnings plikt för allt vilt som finns vid våra vägar. Hur lätt är det inte att ge en signal, då hoppar viltet oftast undan. Om det inte är dum fasan. För den fågelarten har inte det minsta vett i skallen när det gäller vägar, vet inte hur många gånger vi har varit mm ifrån att krocka med en fasan, både tocken och hönan. Men speciellt hönorna när de har kycklingar, då struntar de totalt i om det kommer bilar, det går rakt ut på vägen med hur många kycklingar som helst. Hur kan inte en bilst se en grävling, de är ganska så stora djur. Vet inte hur många grävlingar jag har dragit in till sidan för att de inte ska bli påkörda mer än 1 gång, tycker liksom att det räcker att de blir dödade 1 gång. Blir så arg på bilster som inte kan gå av sina bilar och dra in djuret de har kört på in till sidan av vägen. Bara tänk på de som äter av djuren som har blivit dödade, vilket är allt från skattor och kråkor till rävar och andra rovdjur som äter as typ örnar, hökar och vråkar. Vi drar alltid in de djur som vi ser eller mot all förmodan har kört på, ca 2-5 m in från vägen så att ev asätare kan äta utan att själva bli roadkill.

#15 Okej :)

Bara öfr att jag vart inne och läst denna tråden tyckte jag mig se två stycken illrar precis utanför malmö, döda, vid vägkanten.. och massa andra djur med för den delen.. undra om det var illrar eller om jag bara inbillade mig :/