Dem har blivit så smala!
Har lite undringar angående illrars vinter- vs sommarvikter. Hönsmamma-varning!
Fy så smala pågarna har blivit sen började fälla vinterpälsen! Man blir ju nästan rädd! Visst vet jag att dem tappar en del i vikt inför sommaren men inte så här mycket! Är det normalt att man kan känna ryggrad och revben? Dem ser nästan undernärda ut om man jämför med hur dem såg ut på vintern.
Nu är det kanske inte så rättvist att jämföra pågarna som blir 5 och 6 år gamla i år med Nintendo som fyller ett, men hon har mycket mer fett.
Både Grumme och Ludde är som vanligt och verkar inte sjuka. Dem äter och dricker, bajset ser normalt ut och dem busar på som förr, men ser MYCKET mindre ut. Det känns ju knappt när man lyfter dem!
Tror att det inte är någon fara men vill gärna ha det bekräftat av er med mer erfarenhet.
Sen undrar jag också angående Nintendo. Som sagt så har hon fortfarande fläsket kvar. Antar att det är valpfettet men ska inte det försvinna nu till sommaren också? Tänkte att pågarna har ju redan minskat i vikt, då borde väl hon också göra det? Hon är kanske aningen smalare men absolut inte mycket.
(Eftersom jag inte har någon våg hemma så har jag inte vägt dem vare sig på vintern eller nu på våren så tyvärr kan jag inte säga hur mycket vikt dem har tappat.)

Låter ju som om det kan vara normalt.. det är ju omöjligt att säga såhär över nätet iom att man inte sett dem. Men iom att du tycker de tappat vikt samtidigt så borde det vara sommarvikten som är på g. Vissa hanar skiljer det ju sig kanske ett halvt kilo. Men för de flesta hanar handlar det väl om några 100 g… kanske 200-300g…?! En hona pendlar nog mindre, kanske 100-200g. Men såklart, vissa penglar ju ännu mer än så… Det beror ju åxå på hur stor illern varit på vintern.
Har du någon som helst koll på vad de ligger inom för gränser, är det stora eller små hanar?
Det som du kanke bör se upp med är ju deras ålder. Kanske är det inte helt dumt att boka in en rutinkoll hos veterinären om du inte gjort en sådan nyligen? Kan vara bra att ta ett blodprov/år på illrar över 4 år (brukar man väl rekommendera) för att fånga upp ev sjukdomar. Men som sagt, deras viktminskning är nog helt normal… :)
*andas ut* Vad skönt att höra att du också tror att det är normalt. Dem är nog relativt små. Har för mig att vi vägde en av pågarna hos vetten en gång nu i höst och då vägde han 1,2kg. Dem är ungefär lika stora.
Vi va hos vetten tidigare denna månaden med dem för vaccination och då sa vetten inget om deras vikt. Han kollade dem lite snabbt, lyssnade på hjärta och lungor och kollade tänder och tandkött. Allt han nämde var att deras tandkött var lite rött på vissa ställen och vi fick någon vätska att "borsta" med 2 gånger i veckan. Om dem såg underviktiga ut bode han ha sagt något?
Hur går en rutinkoll till? Vad kollar vetten? Tänkte om det räckte med det han kollade nu vid vaccinationen eller om den andra undersökningen är mer täckande? Och blodprover är väl svindyrt att ta? Kan tänka mig att sånt inte går på försäkringen heller om man inte har en misstanke om sjukdom. Att småljuga för Agria och "lura" dem lite till att betala hade kanske gått men nu har vi ju två st och då blir det lite svårare.
Visst känner man revben och ryggrad på dem men ryggraden ska inte vara "vass".
Att illern blir smalare än vanligt kan vara första symptom på någon sjukdom ex insulinom. Eftersom de är 5 och 6 år så tycker jag oxå du bör göra en veterinärkoll på dem.
Jag rekomenderar att du tar ett basplodprov, där ingår glukosprovet för att utesluta insulinom. Även ett ultraljud kan vara bra då man upptäcker förändringar i de inre organen.
På Blå stjärnan i Göteborg tar de ca 3000-3500:- för en sådan undersökning men om du misstänker något så täcker oftast försäkringen de här undersökningarna.
Sara
Mina har gått ner rejält i vikt. Mest hanen kan man se det på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
precis när illrarna fällt klart så byttes dom ut mot små korthåriga daggmaskar… så smala har dom blivit!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 En liten fråga angående glukosen. På katter åtminstone är det så att man kan få ett felaktigt glukosvärde eftersom deras glukoshalt stiger av stress (och många katter blir ju stressade hos veterinären). Så om man vill ha ett tillförlitligt mått ska man ta fruktosamin (tror jag det hette). Kan det vara så att även illrars glukoshalt stiger?
#0 De är ju som magrast på våren. Sen luras man ju också lite av den tjocka pälsen försvinner.
Vid en rutinkoll känner de nog även på lymfknutor, men det kanske h*n gjorde?
#6 jo, illrarnas värden kan variera de med, men om det sker lika "lätt" som med katt vet jag inte. Jag testade det på min första iller, och då värdet var dåligt så ville vetten ta om det nån vecka senare för att utesluta att det var en avvikelse. Tillsammans med ökad vikttappning (som inte skett örän efter första undersökningen) diagnostiserades han med insulinom.
Hoppas det hjälpte lite.
Paulina
# 6 Jag vet inte om det heter något annat men man brukar få ett svar snabbt och sedan ett svar när själva blodanalysen är klar. Det kan skilja lite men på svaren.
Visst kan stress och hur nyss illern ätit påverka resultatet. Därför tas proverna oftast om i de fall det är på gränsen.
Sara