Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1052 ggr
Faxlin
0

Beldin borttagen som avelshane

Japp så bidde jag en avelshane kortare. Beldin kommer nu att kastreras. nya uppgifter har kommit fram som gör att han absolut inte lämpar sig för avel.
På detta sätt vill jag berätta för de med släktingar till honom att det väldigt nära honom i stamtavlan finns canser.
Detta är konstaterat och opererat hos veterinär så det är inget påhitt.
Ni som har släktingar hör gärna av er så kan jag berätta på vilken sida det är. Så att ni vet.

Jag vill inte genom detta inlägg starta någon smutskastning på eller emot någon. Bara göra detta officiellt så att det blir lättare för folk att veta.
Om det inte vore för stamtavlor skulle detta varit något jag aldrig fått reda på. Så tack gode gud för stamtavlorna och att Bella gick tom.

Mvh Åsa en glad men besviken matte och uppfödare

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[jenkass]
0

jätte bra tycker jag att du informerar om det iaf

Faxlin
0

Ja det behövs att det informeras öppet anser jag om det ska gå att få kunskapen spridd om de olika linjerna som finns.

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Bra jobbat åsa! Klart man kan köra sånt öppet utan att det blir smutskastning…

HannaM
0

tråkigt att det var så… men skönt att du upptäckte det….

Tesan
0

Härligt att höra att folk tar sitt ansvar när det gäller avel!

Hög svajande flagga för dig Åsa!

Tänk om det fanns fler som dig!

JossanH
0

Bra åsa!

personligen är jag ju skeptisk till Ixid-kullarnas nära släktingar i avel.. och det beror ju på de "defekter/sjukdomar" som ett par av valparna där drabbats av så jag är helt för ditt beslut! Och för de som undrar så har Ixid själv skrivit om detta i en tråd så jag hänger inte ut nån… ;)

Hoppas på bättre lycka nästa gång!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Falo]
0

Bra Åsa, tycker också att du valt rätt!

babsan
0

ojj, vad tråkigt :( men vilken tur att Bella gick tom då :)

cannaydia
0

vilken sorts canser handlar det om?

Faxlin
0

Ska kolla upp det bättre cannaydia. För mig räkte det med att veta att första operationen blev redan vid året och att en andra är på G.
Så det kändes tillräckligt.

Nu har jag blivit start upplys om att det var fel av mig att skriva ut detta. Och jag vill då bara säga att då detta är en individ som har samma pappa som Beldin men inte samma mamma. Så kan det vara så att hans linjer är friska. Det kan komma från mammans sida.

Så nu har jag klargjort det. Så slipper jag kanske skit om detta också till råga på allt annat. Men det är klart. Nog finns det något att gnälla om då det gäller annat jag skriver om inte annat.

Nej, förlåt alla, men nu tar jag ett breijk över helgen och hoppas jag har bättre ork och mår bättre och är gladare när jag kommer tillbaka någon gång nästa vecka.
_Försök vara snälla mot varandra. Jag kommer vara borta frivilligt, och sarae är inte hemma denna helg och kan således inte hålla koll heller.
_
Mvh Åsa och ÅsaF Sajtvärd (det versala är det som värdskapet står för)

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Vill bara säga att det är bra att du går ut med informationen. Det går inte att säga vilken av förälldrarna som problemet ligger hos och då tycker jag det är lämpligast att stanna båda förälldrarnas linjer. Det hahndlar inte enbart om cancer utan även andra defekter som är genetiskt överförbara. Att förutsätta att det ska vara en viss sida som fört med sig defekterna tycker jag är detsamma som att hålla för öronen, blunda och hoppas att man ska ha turen att få friska valpar.

HannaM
0

Nu blir jag faktiskt trött.. varför anser någon att det är fel att ta ansvar som Åsa gör? Hon har fått reda på saker som gör att hennes avelshane inte är lämpad längre och tar honom ur avel, är inte det jättebra?? Illerstammen slipper att dom generna förs vidare och blir förhoppningsvis friskare på sikt och våra älskade illrar får längre livslängd. Jag tycker det är helt hennes eget val att berätta för oss oom hon vill det. Jag tycker att det var skönt att höra om en uppfödare som tar ett stort ansvar, det kändes bra för mig att veta!

Nettan
0

Äh Åsa, du vet med dig att du gjorde rätt, du kan stå för vad du har skrivit. Det är inga gissningar att den här illern blivit sjuk och då är det inget att ens diskutera.

Att du väljer att ta bort Beldin visar bara att du har ett omdöme. OM folk gillar det omdömet eller inte får stå för dem. Du kan ju inte gå och mörklägga saker bara för att andra vill leka struts och stoppa huvudet i sanden.

Nej, bra gjort Åsa !!

skrollan
0

#13 håller absolut med! Mycket bra gjort!

cannaydia
0

öh, är jag blind och seg eller bara helt borta är det någon som sagt något negativt om att Åsa berättar att Beldin är urtagen ur aveln?

jag är bara nyfiken vilken sorts canser det rör sig om, har ju ev. en en släkting ifrån hans uppfödares uppfödare..så kunde ju va bra o veta. Misstäner/spekulerar ni i, Åsa ifrån vilket håll det kan komma ifrån?

Faxlin
0

Jag pmar dig cannaydia. Då jag inte vill skriva ut hela stammen här.

Och nej, det är ingen i den här tråden som varit på mig. Men pmen haglar och msn börjar jag bli allergisk mot. Så reaktionerna lät inte vänta på sig.
Jag försöker luska om cansersort dock.

Audiatur et altera pars

Marina
0

Seriöst, folk är så jävla kicka på att mörka saker som inte är bra för deras avel. jag ytcker det är kanon att man som uppfödare går ut o berättar sånna här saker för att hjälpa andra. Jättebra gjort Åsa. Jag förstår tat du blir trött på att folk hoppas på dig om detta men försök ignorera det. Och de som tycker det är fel att skriva ut öppet att man har hittat cancer i en släkt, skäms på er! Värnar ni inte hellre om illrarnas bästa än att oroa er för att ert eget rykte ska bli nedsvärtat? Det finns så pass många illrar så det är inte värt chansen att avla på en som kan ha cancer i generna, hur fin illern än må vara. Som sagt, som jag förstår det så vet man inte om cancern kommer från Belvins mamma eller pappas sida. Det är ju bara för de personer som har illerar från de leden att acceptera läget. Det är ju troligen inte så kul för Åsa heller som har en fin illerhane som hon gärna ville använt i avel, det är ju inte precis som att hon gör det här för att jävlas med nån.

[Falo]
0

Cancer kan dyka upp utan genetiska orsaker så där är det viktigt att kolla typ av cancer och ålder när illrarna drabbas. När det finns även missbildning och dövhet i linjen också så förstår jag inte hur någon vill fortsätta avla på linjen. Jag hoppas verkligen att andra som avlar på samma linjer tänker sig för många gånger innan de avlar vidare på släktingar. Tråkigt att inte de som väljer att avla vidare vågar skriva om hur de kommit fram till det beslutet.

Sarah
0

#18 Jag har inte bestämt mig för någonting ännu. Jag har en dotterdotter till Beldin som jag tänkt använda i avel. Självklart påverkar sånt här mitt beslut, men jag vill ha mer information innan jag tar ett defenitivt beslut. Vilket jag har ett år på mig att inskaffa. Jag tog en av mina honor ur avel innan hon ens kommit in i aveln på grund av ett hastigt beslut. Vilket senare visade sig vara fel.

Eftersom jag är för inblandning av vildiller i aveln så skulle även en tilltänkt pappa spela in i beslutet. En pappa som är 100% eller 50% vild skulle få mig att, med större sannolikhet än med än pappa utan vilt, överväga att ta kullen. Redan nu har jag mer vilt i min gren av linjen än vad det var för en generation sedan.

Jag kommer under det här året följa min gren och se vad som händer med illrarna. Ett fall av cancer i en hel linje är i mina ögon inte så farligt. Kommer det i varje eller varannan generation, då är det en helt annan sak.

Som du skrev är inte alla former av cancer ärftligt. Jag bad för länge sedan folk att skicka in sjukdomsstatistik till mig för att se hur mycket det skiljer i handhållande av våra djur och deras sjukdomar. Tycker att det bör göras. Jag har läst mycket statistik och får man ett tillräckligt stort urval kanske det går att göra vissa sambandsantaganden. Ex, utvistelse, kost, värme m.m.

Det kanske låter som att jag greppar efter halmstrån, men jag tycker inte att man ska rusa iväg och handla huvudlöst.

KerstinL
0

*putt*

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Norrskenets
0

ÅsaF Kommer Beldin att vaccektomeras eller blir det kastration? tänkte eftersom du funderade på det förut=)

FerretCrow
0

har för mig att ÅsaF sagt till mig att det blir en kastrering och jag tror redan den äör gjord

Faxlin
0

#21: Tanken var vasektomering. Men han har visat så klart att han inte trivs att leva som ensam iller längre. Så det vart kastrering.

#22: Japp du har rätt. Jag valde kastrering och den är redan gjord :-) Med tanke på vad som hände hans bror och sedan en halvsyster så är det inget att fundera på liksom.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#23 ja men du gjorde ju rätt val att få låta honom kastreras och springa och busa med dom andra illrarna=)

Norrskenets
0

#23 Okej, ja då var de det bästa för honom=)