Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1929 ggr
skrollan
0

Orolig för grogie som spyr

Jag vaknade nyss av att Groggie springer runt och hulkar eller vad det heter. Vi gåt upp ochkollar, då är det han som spyr. Han spyr kanske 2 gånger innan jag hinner hämta paraffin olja som jag ger honom. Då springer han och bajsar direkt, en runt kanske lite mörk kringla. Sedan spyr han en gång till, fast typ galla, vet inte om det kan ha vart en del av paraffin oljan kanske?! Spyan är brunslem aktig, inte som sist för ett tag sedan när han spydde galla bara.
Kan det bero på att jag och erik är dåliga i magen? Eller pälsfällningen som han pytte lite börjat med? Men jag kunde inte så någon pälsboll. Han är pigg nu igen efter, men vill inte ha godis eller vatten, så vi håller uppsyn på honom för vatten måste ha ha snart. Nu tog han en godis och gömde, men ville inte äta den ännu. Men vem vill äta när man spytt upp allt =/

skrollan
0

Nu han han i alla fall druckit mycket vatten, vi tog fram vattenflaskan som sitter på buren, så då var det ok att dricka vatten. Men han är slö, men det tar jag som att man är efter att ha spytt, det viktigaste ör väl att han dricker och vi kollar när han börjar att äta igen? Sist han spydde, (december tror jag) så var det bara galla som om han ville få upp något hårstrå så käkade han direkt efteråt.

skrollan
0

nu äter han också, men kan fortfarande inte sluta vara orlolig, vad tror ni att det kunde vara?

Theres
0

Melwin hade en spyattack en gång när han spydde 15 ggr på raken… det var skitäckligt… jag som har spyfobi fick be min syrra torka upp det. Men han åt och drack direkt efteråt, så det kan nog inte ha varit något allvarligt… hårboll kanske?

golf.ifokus.se

skrollan
0

fast borde man inte se såna fall som en slags pälsboll eller liknande? Tyckte mest det var torrfoder?

Faxlin
0

Om han har en pälsboll behyöver det inte synas. Har du gett honom parafinolja? En hårboll kan sitta ordentligt fast. Håll koll så att han dricker och att han inte blir uttorkad för då är det bråttom till veterinären.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

Nej, säkra är vi inte, jag trodde man skulle det såna fall. Han har ätit och druckit och vart ute på promenad. Ska hålla uskik med vatten och nackskinnet.
Men jag tycker inte mina djur har börjar fälla särskilt mycket, bara katten. Men det kanske kan vara hennes hårboll han fått.

Sarah
0

Ge även exempelvis hårbollslaxativ. OM han har en hårboll vilket inte är helt ovanligt efter vinterpälsfällandet. Laxativet luckrar upp pälsen. Kattmalt i affären.

skrollan
0

#7 är det bara djuraffär då eller vanlig mataffär? Ska jag kolla efter hårbollslaxativ! Tack! :)

sarae
0

Molle var super pigg när han blev "dålig" han spydde som en katt, och sen var han helt ok..för att börja spy några dagar senare. det blev blåstjärnan i 2 dygn för honom. Han rasade även i vikt, men var pigg och hade god aptit, samt bajsade hele tiden. Vi är änu inte hudra på vad det var,men troligtvis en hårboll i tarmen, som sen kom ut.

skrollan
0

#9 okej, så du tycker vi ska åka in? Vart köper man dessa hårbollslaxativ? Jag ska hålla koll på hans vikt också, tack!

sarae
0

hårbolls laxativ innehåller ofta såpass mycket socker att det egentligen är bätre att ge dem parraffin olja nån gån ibland under fällningssäsongen istället.  Annars finns hårbollslaxativ för katt i djuraffär, www.klarsferrets säljer Ferretlax för iller har jag för mig.

Hur många gånger har han spytt? verkar han uttorkad? (nyp i nackskinnet) har han gått ner i vikt? ser avföringen annorlunda ut mot normalt?

skrollan
0

han spydde kanske fyra gånger i morse, han försökte verkligen hulka upp det som om han kände att något satt i halsen, som om han tog i. Som när katter äter gräs för att dem vill spy. Tror du att han kan ha känt av något i halsen som han ville få upp? Nej, uttorkad tycker vi inte! Han åt och drack massa efter han spytt och sedan dess sovit och tagit i promenad. Hans avföring är fast tycker jag, men var pytte lite mörkare än vanligt tror jag.

Usch tycker detta är jobbigt, så svårt att gemföra, det hänger ju på mig att jag ser skillnad på hans bajs!

Tack, ska jag kolla djuraffären först om illern kan gå på samma som katt, annars har vi också paraffin olja hemma som han fick i morse.

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle åka in utan tvivel och begära en kontrast röntgen om han fortfarande försöker spy utan att det kommer upp ngt.

Lucifer hade en hårboll på 200gram i tarmarna. Och inte kom det upp hår när han spydde..

Lycka till!

Sarah
0

Visst är det socker i malten, dock tycker jag att det är värt att ge det någon gång under vinterfällningen. Tjejen höll på att dö av en hårboll och var helt däckad. Plötsligt så kom hon igång igen. Hon överlevde för att jag hade gett henne malt precis innan hon blev som sämst. Håret luckrades upp medan hon var sjuk och "proppen" släppte.

Att ge lite parafinolja är super om man i min mening ger det kontinuerligt under fällningen så att det inte blir hårbollar. Har dte väl hunnit bli hårboll så är malten bra.

skrollan
0

Okej, så jag kan ge dem liute paraffin olja titt som tätt under fällningen? men hur vet jag så det inte blir för mycket då? Är det normalt att dem inte börjar fälla ännu? För jag tycker att dem fält ytterst lite om man jämför med skrollan hur hon fälde förra året. Hon fällde så mycket att vi stod vid ballkongen och drog av henne löst hår, groggie har bara fällt så lite som att man blir lite vit när man kelat med honom.

Han har inte spytt något mer efter igår morse. :)

AlbaStiffler
0

Tänk bara på att du bara bör ge dem parafinolja under fällningen, och inte lite då och då. Bara när det absolut behövs. För frekvent matande med parafinolja kan säkerligen göra att illern inte kan tillgodogöra sig sin mat och de vitaminer som är däri. Du kan ju tänka dig själv hur urlakad du skulle bli om du alltid fick laxerande och alltid blev "dålig i magen"!!!

Sarah
1

Vad skönt att han inte spytt mer. Kanske var ngt annat. Jag kan tänka mig att ge typ 1 ml varannan var tredje dag under fällning. Som Alba sa kan det bli probs annars. Malt ger jag typ en gång i veckan under fällning. Alltså typ två gånger per år eftersom jag inte ger på sommarfällningen.

skrollan
1

jo, det är klart. Såna fall ges det när dme fäller som mest. Men det är det ju börjar fundera över, erik tror dem fällt klart, men det tror inte jag om man tänker på hur mycket skrollanb fällde förra året =/

skrollan
0

men om dem skulle få en hårboll i tarmen, går dem inte upp i vikt då istället för att rasa?

sarae
0

ite riktigt så enkelt. sitter det något i tarmen så får illern svårt att ta upp näring, vilket gör att de går ner i vikt

Ceciliaolucifer
0

#19 blockaget gör att dem kräks och får inte i sig någon näring. Lucifer vägde 1300gram när han var frisk och tappade i vikt väldigt snabbt. Han spydde vid 2 tillfällen som jag hörde och det var vid olika dagar och tänkte inte så mkt mer på det. Sen en morgon så hörde jag hnm kräkas under sängen och jag drog bort den och såg alla spyor.Jag bokstavligen kastade mig till veterinären där han hade förstorad mjälte och man såg inte på plåtarna att han hade en hårboll. Den hade upptäckts om dem hade gjort en kontraströntgen.

Fick vänta en vecka på operation av mjälten då han fick diagnosen Lymfom. Tills dess rasade han ner till knappt 1kg och det var en svår vecka för oss. Åkte in och vätskade upp hnm lördag och söndag och måndagen opererades han. Då hittade man en hårboll på 200gram. Så jag fick tillbaka en iller som knappt vägde 800gram.

Kan dem inte ta upp maten så svälter dem. En sjuk iller kan tappa 50 gram om dagen.

Hur mår han nu? jag vill inte skrämma upp dig, bara dela med mig :)

skrollan
0

Tack Cilla, det var bra information! Så att om vi märker att han minskar i vikt, inte vill ha godis, är slö och nackskinnet inte åker tillbaka eller kräks mer så kommer vi åka in. Och då ska man be om en kontraströntken eller? Gör dem bara det såna fall? HUr mycket kan det kosta? Tänkte såna fall förvana mina förädlrar som hjälper oss såna fall.

Nu äter han, dem fick kycklinghjärta och det var gott. Kolalr bajset då och då och tycker det ser bra ut, men är så rädd att jag kanske tycker det ser bra ut och så är det helt fel, och då är det mitt fel att jag inte har bra med kunskaper. Han är ute och leker och vill leka med skrollan så fort han är vaken. Så jag tycker allt står rätt till. Han har tappat vikten ca 100-150 g sedan in vintras, så misstänker att han tappat sin vinterpäls, fast jag inte märkt av det så mycket. Men jag kan inte låta bli att oroa mig =(

Sara
0

En hårboll uppstår inte på en dag utan tar tid på sig att byggas upp om den är stor. Därför märks inte viktökningen av just hårbollen direkt utan istället märker man att illern magrar av just för att den får svårt att ta upp näring.

Sara

skrollan
0

Och man kan ger paraffin olja så kanske den lilla hårbollen kan försvinna istället för att ökas och bli större?

Ceciliaolucifer
0

#22 Vi är inte mer än människor! :)  Var uppmärksam och kolla allmäntillstånd hela tiden. Blir han slö så är det en varningsklocka. Får han behålla maten så är det bra. Men man får inte glömma att hårbollarna och egentligen alla föremål dem petar i sig vandrar förr eller senare, så han kan bli pigg för att sedan bli slöare.

Men det är bra att du har koll på vätskan och avföringen. Man kan dra fram soffan ibland och kolla om dem spytt där eller kolla under säng och byråer för att leta efter spyer. Man ser dem inte alltid!

Har du en matvåg så kan du väga hnm :)

Nu har jag precis packat ner allt i kartonger, flyttar just nu men jag kan tänka mig att du får betala en avgift för att kliva innan för dörren (polklinik) som här i sthlm går på 510 kr. Sen är det 600 kr i självrisk. Sen kostar nog en kontrast kanske 700kr? Men eftersom du betalar självrisken få blir 600 kr och sen blir det 20% på resterande så egentligen blir nog inte så dyrt!

Jag ser bara höga siffror eftersom jag har sjuka djur ;)

sarae
0

jag betalade 1800 för molle, det gick på nästan 7000 kr. Då låg han inne i två dygn, de tog blod prov samt kontrast röntgade mååånga gånger. han fick även dropp

skrollan
0

#25 Okej, att dra fram soffor och sådant hade jag inte tänkt på, att han kunde ha spytt om man inte var hemma, det var bra sagt till mig! Tur så hittade jag inget i alla fall , så han får behålla maten från munnen i alla fall. Jag bor i södertälje typ, så vilket sjukhus åker jag till såna fall? Pappa åkte till bagamossen (?) med hunden, är dem bra? För såna fall kan han vägen dit bra om man ska fort in.

#26 Okej, dem tar mycket för att ha djuret kvar över natten eller? Men det är i alla fall kontrast röntgen jag ska kräva?

Finns det något mer man ska be om, blodprov eller sådant?

Ceciliaolucifer
0

#27 Svåra frågor eftersom misstänker man sjukdomsförlopp så är det vissa prover man ska ta beroende på vad man misstänker.

Är det stopp pga av främmande kropp som det heter så är det kontrast röntgen och vanlig palpering. Hårbollar syns inte på vanlig röntgen.

Bagarmossen har ju öppet dygnet runt som sagt, men jag vet inte hur illerkunniga dem är. Jag vet tyvärr inte vart du ska vända då. Men hellre dit än ingenstanns. Ring dit och fråga vilka andra kliniker som har dygnet runt öppet och så får du spara dem nr och ringa dem ifall det skulle behövs.

Hoppas det var några bra råd! kram kram

HannaM
0

ultuna har ju vi valle på dom vet vad som är fram och bak på en iller och det händer att dom får in dom… som alternativ till bagarmossen

skrollan
0

#28 Okej, då ska jag kommma ihåg det om det skulle vara att man får åka in någon gång *peppa peppa* Vart har du åkt med dina illrar?
Kramar

#29 Okej, ligger dem i sthlm? Alla förslag är bra! Tänkte bara på om bagarmossan kan om iller så är det super eftersom pappa hittar dit. Men är det inte bra sjukhus så får vi leta efter ett annat och åka och kolla dem och sådant så man kan vägen om det skulle hända något *peppa peppa*

HannaM
0

Ultuna ligger i uppsaala så det är rätt nära för mig som bor i dom norrare delarna av stockholm.. beror ju lite på hur akut det är och hur fort man behöver komma in, har ingen personlig erfarenhet av bagarmossen men har fått för mig att dom har träffat fler illrar på ultuna

Ceciliaolucifer
0

#30 Roslagstull till 97% av tiden men då har jag haft tur.Jag skulle sen satsa på Ultuna oavsett om det är en bit.  Jag har inte varit nöjd med Bagarmossen men allt beror på hur akut det är!

skrollan
0

Okej, tack så hemskt mycket båda två. :)

skrollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa några av Groggies fina verk eftersom jag är så nojig. Som vanligt är min kamera super dålig och det ser super glansigt ut och lite grönt på kortet tycker jag, men i verkligenheten är det inte grönt alls. Vad tycker ni?

Varning för illerbajs

Sara
0

Ser helt normal ut. Skrattande

Sara

skrollan
0

Åhh tack sara!!! :)