Illrar söker tyvärr nytt hem.
2 eller 3 av mina illrar får tyvärr flytta, jag ska flytta till lägenhet och känner att det blir för mycket med 4 illrar där, ska ha kvar 1 eller 2.
Jag är kräsen med val av nytt hem, hittar jag ingen bra, så får de bo kvar hos mina föräldrar.
De som gäller hos mig är sist in först ut, så det är Astrid, en pastell på 1 år (normalstor), Samson, vilttomte 1 år (ganska stor ca 2-2,5 kg), och kanske Totte viltfärgad kort o tjock på 2år som kanske ska flytta.
De kostar 1300 kr och man får med mat som de äter här, samt deras selar, inga sovställen, pga av att jag ska ha en eller 2 illrar kvar.
Jag VILL egentligen inte, men känner att jag måste… Den som jag kommer överens med och känner kan ta hand om mina bäbisar, får köpa dem.
Jag bor i Herrljunga, ett par mil från borås. Det är absout inte brottåm, de bor där de bor, men jag vill att de ska få en mer givande tillvaro…

Var i sverige kan kanske vara intressant…
Tråkigt för dig.. förstår hur jobbigt det måste va.
Hoppas de hittar rätt hem!
herrljunga har jag för mig va?

Ja, jag bor i herrljunga.
Vill träffa människan innan jag säger att de/dem får köpa dem.

Oj, vad fina de är! Hur är de i personligheten?

Samson är dominant, med inslag av död trasa (sover som en stock) Astrid är jättegullig, älskar att gosa i långt hår.
Båda har lite fot-fetich, men man älskar dem redan från första gången, är 90% på lådan.
Totte är härlig, sover gärna på rygg och älska sockar. Halvbra på lådan, var uppfödd på illerfarm, liksom Samson.
(på bilden Astrid och Totte-man)

får jag fråga hur du tänker när astrid är betäckt? hon kan bli så stressad av en flytt att både hon och valparna stryker med i en flytt och byte av hem.
#8 hur riskfyllt en flytt skulle vara beror nog på hur långt gången hon är, om hon nu är parad…

#9 jo men eftersom hon tros vara parad bör det ju ägaren nu veta hur långt gången hon isf är.
och kan inte någon av uppfödarna till dessa ta tillbaka dom då? för astrid kommer ju ifrån Satmaran här på forumet.
Tråkigt att du inte kan ha dem kvar men jag skulle rekomendera att du behåller 2 och inte bara 1.
Ofta så sörjer de varandra och det är bra för dem att vara 2 när de är vana vid sällskap.
Sara

Jag har tid, och är hon betäckt så, stannar hon tills valparna kan flytta….. hon är i 3:e veckan nu.
Jag har 4, och jag vill att 2 stannar, de som är klara ska stanna är Min ronja och Totte.
#12 Ska Ronja och totte alltså omplaceras eller flytta med dig till lägenheten? I #0 får jag uppfattningen att det är ynglingarna som ska flytta…?

Ronja och totte ska flytta med mig, medans Astrid och Samson får flytta vidare, jag vill verkligen inte, men jag måste.

#14 varför gjorde du en betäckning då du ej kan ha kvar dom? och sen kan du inte kolla om uppfödarna vill ta tillbaka illrarna då?

Samsons vill inte, och satmaran har ju nya valpar.

#16 ja men hon kanske hellre tar tillbaka astrid än att se henne komma till nått annat hem eller kanske hon till och med vill ta hand om astrid och hennes valpar.

Nu tycker jag vi håller denna tråden fri från frågor som inte hör hit. Här har vi en medlem som ska omplacera två av sina illrar. En medlem som inte tycker det är roligt, men gör det för illrarnas skull.
Ni får helt enkelt lita på att personen ifråga har kontaktat uppfödarna till dessa illrar eller om ni är intresserade av illrarna fråga per pm.
Nu hjälps vi åt att hjälpa League att finna bra hem till dessa två.
Mvh ÅsaF Sajtvärd för iller ifokus
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack Åsa.
Jag hoppas på att hitta bra hem, med fungerande familj/omgivning till mina bäbisar.
Åsa, du vet ju hur knäckt jag var när ronja försvann förra sommaren… är nästan lika ledsen och dålig nu…

#19: Jag förstår dig och lider med dig. Men jag vet att du gör det för deras bästa. Och försök att trösta dig med det. Och se till att du får hålla kontakten med dem.
Kramar om.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ett litet PS. Samson ser ut som ifokus-illern :)

Detta är verkligen tråkigt att höra! Trodde att Astrid skulle stanna hos dig. Förstår inte varför hon skulle paras om hon nu inte skulle stanna kvar? Hoppas att du kan behålla henne tills valparna ska flytta hemifrån, för jag tror inte det är hälsosamt för henne att flytta mitt i en graviditet.
Jag önskar att jag kunde ta hem henne bums, men nu har Ida sina valpar och Maya ska föda om 2 veckor så här är det redan fullt hus. Tror inte ens det skulle vara bra för Astrid att flytta tillbaka hem till oss i detta skedet.
Hoppas av hela mitt hjärta att Astrid får ett bra och permanent hem. Hoppas verkligen att det löser sig för vår tjej.
Lillan

jag önskar enormt att jag skulle kunna ta atrid var faktiskt intresserad av henne redan när hon va liten valp och innan hon flyttat från satmaran=(

Jag vill verkligen inte att de ska flytta men 2 av med måste, det kanske tilloch med blir så att jag gör mig av med killarna ist. För Ronja flyttar INTE… men det finna altså 2 hanar och kanske 1 hona som ska bort…

ja du bör ju behålla två då ronja kanske blir extremnt ledsen av att vara ensam och hellst då du jobbar

Ronja är en ensam-iller, men jag ska behålla 2. 2 ska bort… jag har 4.

#26 okej på så vis

OK: Så här ligger det till:
Totte och Samson ska flytta, INTE astrid! Jag har percis fått uppleva valp-hysterin på forumet och kommer sålunda behålla min lilla flicka och göra mig av med hanarna.
Så alla som är intresserande av 2 hanar i sina bästa år som älskar gos, hör av er!

men har du plats för valpar då när du ska flytta? men skönt iaf att hon får stanna och slippa stress under sin dräktighet och sin valpning

egentligen inte, men hon får vara med valparna i köket, så får ronja vara i resten av min lägenhet. Det kommer funka, men inte bli lätt…

#30 men visste du om flytten då du parade henne för 3 veckor sedan? och vem är pappa till valparna? *nyfiken i en strut*

Jag har en väldigt bestämd, dominant, och stor vig hanne… som lyckades fippla till det med avstängningarna. olycka kallas det från människornas sida.
Så min samson är pappa till bebisarna, de är inte släkt, men vi ville egentligen inte ha valpar.
På kanin.ifokus så har det ytterliga skett en olycka hemma hos dig. Ska man inte ta sitt ansvar om man köper djur? Att hota med avlivning är omoget. Det gjorde du sist också med Iris men då hette du Ronja_iris på forumet! Tråkigt!
"De har fått ungar… delade på dem, men de blev könsmogna lite för fort… Så nu är det en mamma med 4 ungar och en hane som ska väck.
Får jag inte sålt dem så blir det avlivning, det finns ingen som vill ha dem…"
Skaffa inte djur om du inte kan ta hand om dem och ge dem respekt och ett säkert hem.

Jag berättar hur det är, illrarna avlivas inte, men kaninerna är sålda som orm-mat, det finns inte folk som vill ha kaniner, och jag fäster mig inte vid gnagare. konstigt nog.
Och iris har fått jobb som råttjägare, vilket hon trivs med, hon har slutat vara aggresiv och mår toppen, träffade henne när jag ver henna sist.

"Säljes ej till orm-mat, för att få en ny bur eller annan idioti"
"Ingen som är intresserad av mina små älsklingar?"
Du fäster dig inte vid gnagare och vad betyder egentligen idioti för dig?
Carpe Diem

Sålde du kaninerna som ormmat??
Men herregud, hur kan man göra så? Det är så långt ifrån att ta sitt ansvar som djurägare som man nu kan komma ju. Om ingen vill ha illervalparna då? Säljs de som ormmat med då?

Jag blev inte av med dem, och eftersom jag ska flytta har jag ingen plats för dem.
Nu handlar detta om mina hanar som jag måste hitta ett nytt hem till, och hittar jag inget nytt hem, så ska de bo kvar hos mina föräldrar, bara det att min mamma inte vill ha dem, men pappa sa att det e ok. De kommer inte bli avlivade, eller satta hos vem-som-hellst, jag vill personligen träffa dem som köper dem minst en gång innan jag säljer.

Jag tycker det är lite väl mycket "misstag" runt dina dräktiga djur! Minst en gång innan du säljer dem? Är det samma sak som vid leveransdagen då eller?
Carpe Diem

Detta handlar om mina hanar som ska ha ett nytt hem, inte mina kaniner. eller Iris från förra året, som har fått ett bra hem och mår jättebra!
Jag tycker att flera av folket här på iFokus har konstiga och knäppa ideer, men jag håller tyst för att inte snacka skit om någon, men om ni ska hålla på att snacka skit om mig, så hoppas jag att ni tänkt igenom det och inte bara kastar ur er saker, mina kaniner blev avlivade på ett högst humanistiskt sätt och jag är nöjd med att de blev avlivade i stället för att leva och bli miss-skötta hos mågon med 6 åringar där de själva inte ser till djuren, jag vet hur det kan se ut, och ser ut allt för ofta….

Nej, en gång INNAN leverans, alltså sammanlagt minst 2 gånger…

Nu ja, men inte för ett par timmar sedan.
Carpe Diem

va, jag förstår om det verkar förvirrande, men minst en gång innan… tar jag som en gång innan man hämtar dem.. trodde att alla andra ochså förstår svenska…

Jag vet att tråden ska återgå till att vara en omplaceringstråd men jag bara måste svara på det sista tillägget.
Om man skulle omplacera kaninerna, varför skulle man omplacera dem till någon som inte tog hand om dem? Om man köper djur så har man ett ansvar att ta hand om dem hela livet. Kan man av någon anledning inte det så ser man till att de får ett bra liv någon annanstans. Jag förstår inte hur man istället för att lägga ner lite tid och energi på att göra detta istället avlivar/säljer till ormmat. Om det är konstiga och knäppa idéer att tycka så då är jag fruktansvärt knäpp.

det fanns ingen som ville ha dem… utom 6-åringar. så jag tog på ett sätt mitt ansvar och skonade dem från ett liv i sin egen skit och utan regelbunden vatten/mat kontroll.

Allvarligt talat, då väntar man och fortsätter leta till man hittar rätt hem. Ännu en gång: Ansvar!

Allvarligt talat, då väntar man och fortsätter leta till man hittar rätt hem. Ännu en gång: Ansvar!
ursäkta mig, men den 12 mars skrev du att det var minst 7 veckor kvar tills ungarna kunde flytta….de borde alltså vara runt 4 veckor nu, och de har redan blivit ormmat. gick det inte att vänta tills de var leveransklara och försöka få sålt dem då? 6 åringar har faktikst föräldrar sist jag kollade, och det är dem som bär ansvaret gällande skötseln av djur. Har sett många små barn som tar betydligt bättrre hand om djur än de flesta vuxna

hade det funnits någon som var intresserad hade jag sparat dem, men ingenting… och som sagt, kaniner är gnagare, de föds för att bli ätna av ett aller annat djur, pappa t.ex föder upp gotlandskaniner för köttproduktion. så vi äter kanin hemma hos mina föäldrar.. och det är inget konstigt med det, vi hade ätit dessa med, om det hade varit någon mat på dem, men det är inget kött på hermeliner…
hoppas ni blir så arga på mig nu så ni kokar över och spricker.. för då slipper vi andra höra på skiten!
Med Vänliga Hälsningar Andréa! 

Jag blir inte särskilt arg, mest matt, trött och ledsen faktiskt. Om du har den inställningen till kaniner varför i hela fridens namn skaffade du dem då? De hade kunnat leva livets glada dagar hos någon som tog hand om dem och älskade dem hela sitt liv istället.
jag e inte ett dugg arg….jag har blivit rätt van med dina turer skall jag säga, så inget förvånar mig längre, vad som chockar mig är att denna tråd inte var värre än någon av dina andra