Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 669 ggr
milton124
0

Behöver hjälp och det fort!

hej har en uppgift i skolan och har letat och letat men hittaer inte svar på dessa fågor kanske någon skysst som vill hjälpa mig om illern??
Eller så har jag helt enkelt sökt fel men aja här kommer de

1 var bör man tänka på vid hålla iller utomhus hela året?
2Råd till nybliven illerägare!
3olycksrisker som kan hända hemma med med iller
4vård och skötselåtgärder som regelbundet bör ingå i rutinerna.
5 Skillnaden mellan olika djurfoder innerbär bl.a olika inehåll av proteiner, vad är det som gör denna proteinvaration?
6förklara illerns naturliga fortplantningcykel bland de vilda djuren
7kroppsdel som är orsak till mkt lidande i samband med smitta och hälsa.
8vid försäkring vilka sorters försäkringar finns de? hur stor är kostnaden?
9vid köp eller försäljning av skall iller var i god kondition och visa ett gott beteende, vilka möjligheter har man att kontrollera detta??

ni tycker säkert att jag kan fråga läraren, jo visst men han gav oss häftet typ innan lovet och provet är direkt efter….

sarae
0

skall se om jag kan bidra med några svar. annars har du en del info under artikel fliken. så kika gärna där.

1. har själv mina illrar inne. så jag har ingen erfarenhet av det. men de bör ha ett isolerat bo, att krypa in i, vind och regnskydd, se till att de altid har tillgång till vatten, och att det inte fryser på vintern

2. läs läs och läs, läs allt du kan komma över som gäller iller. var noga med vad illern äter, försäkra direkt, illersäkra….mer konkreta tips finns under artiklar,

3. ojoj säger jag bara. de kan fastna bakom kylskåp, spis mm. ramla ut genom fönster/balkong, klämma sig. fastna innuti soffor, äta upp främmande föremål ja listan kan göras lång. därför är illersäkring viktigt

4. kloklippning vid behov, öronrensing, dock inte för ofta. känna igenom illern regelbundet, så att allt är som det ska. Kolla öronskabb.

5. vet inte riktigt hur du menar. Men protein innehåll, både mängd och typ av protein skiljer sig från foder till foder. tyvärr är det oftast stor mängd av den angivna protein mängden som består av "vegetabiliskt protein" och inte animaliskt. därför är det viktigt att lusläsa innehållsförteckningar.

6.jadu, den funkar som hos tama illrar. brunst perioden inträffar på våren. Brunsten är ljusstimulerad, så när dagarna blir längre brukar illrarna börja gå i brunst, hanar håller sig ofta i brunst hela säsongen, medans honorna brukar bli parad några veckor in i brunsten. illerhonor är vad man på engelska kallar för "induced ovulators"´, alltså behöver de stimuleras för att få ägglossning. denna stimulans fås genom att hanen biter i nackskinnet, samt penetrerar honan, först då får hon ägglossning och kan bli befruktad. dräktigheten varar i ca 42 dagar, och sedan får honan allt från 1-så många som 20 valpar. När valparna börjar bli avvanda, kan honan gå in i brunst igen, och åter bli parad. Detta sker i naturen, men rekomenderas inte att man gör när man föderupp illrar, eftersom honan bör få vila mellan kullarna. 

7, förstår inte riktigt frågan. men pratar vi smitta så har man ju öronen som är känsliga för öronskabb. Själva illern är känslig för magsjuka (ECE)….inre organ som lätt drabbas av cancer..

8. et finns bara en försäkring för iller, och det är hos agria. Veterinärvårds försäkring kostar runt 500 kr, man kan även lägga till livförsäkring för en liten summa.

9. Man kan totta på hur illern beteer sig, om den vingalr när den går, verkar disorienterad mm. Tänder och tandkött kan kontroleras, ögonen skall vara klara och pigga, öronen skall vara rena, pälsen glansig, avföringen skall vara fast och normalfärgad. illern skall vara pigg och nyfiken

milton124
0

neej vet att vissa fråger är konnstiga men har kopierat direkt från häftet med frågor så kan inte göra så mkt tydligare. Men tack!!!Skrattande

Ceciliaolucifer
0

vad är det för läxa egentligen som handlar om illrar? ;) vilken skola går du i? lite nyfiken..

många av svaren kunde du enkelt ha hittat på sajten ;) Sarae, du vet väl att du har gjort hans hemläxa nu va? ;)

sarae
0
milton124
0

nej snälla du har inte alls gjort min läxa. Fick häftet innan lovet och har prov direkt efter så jag skulle ta reda på svaren. Kan inte kalla det fusk över huvud taget. Går djurvårdslinjen.

FerretCrow
0

#5 på vilken skola går du denna linje?

skrollan
0

putt?

Madde
0

Du får gärna berätta hur det gick på provet sen. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

milton124
0

njae det gick la ganska bra ändåSkrattande

Fick hjälp av en annan lärare hehe oxå

föresten skrev gjort Hans läxa e en tjej haha