Vad säger måttbandet?
Om ni mäter era älsklingar från nos till där svansen börjar. Alltså utan svans och sedan mäter svansen för sig så kan vi se vilken iller som är längst i kroppen med kortaste svansen. hihi
Kan vara lite roligt. Och så kan vi se vilka som är längst hanar eller honor. hihi
Kanske finns det ett mönster bland dem, vem vet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad härligt vetenskaplig du är
jag börjar nästan vilja ha en iller.

haha. Vad roligt om vi kan smitta av oss lite illerintresse till dig Kiara.
Audiatur et altera pars

Måttbandet får åka fram senare i eftermiddag. Orkar inte nu. För tidigt på morgonen 

haha. Glöm inte att skriva in det bara. När du orkar. hihi
Ps. Elin kan du slå mig en signal. Eller skicka ditt telefonnummer till mig. ds
Audiatur et altera pars

Måttbandet säger…
Elvis kropp: 41cm och svansen 15cm.
Chiquita kropp: 38cm och svansen 16cm.
Triss kropp: 34cm och svansen 15cm.
Elvis har lika lång svans som Triss fast hans kropp är nästan 1dm längre. Han har alltså för kort svans. Det hade han redan när han kom till oss och förmodligen så har den blivit avbiten 
Elvis och Triss ska förresten tävla i handikapp-klassen på yran. Elvis pga sin korta svans och Triss pga sin fraktur på svansen. Ska bli spännande 
Åsa: Är det både hanar och honor i samma klass då eller är det två handikapp-klasser??

Nu ska jag komma och förstöra allting. Det blir enligt domares önskemål ingen speciell handicapklass då det skulle bli så ojämt för de handicapade veteranerna att slåss mot juniorer med handicap. Så varje iller tävlar i ordinarieklass men med ett handicap iskriviet på domarprotokollet. Detta gör att deras handicap inte kommer bli ett handicap för dem bedömsmässigt. híhi, förstod ni hur jag menade? Annars får ni fråga.
Audiatur et altera pars
1 st sovande Ronja:
längd:37cm
svans:15cm

Jag förstår precis Åsa 
#6 Det tycker jag var mycket rättvisare system än att ha en Handikappklass. Det är ju inte bara åldern som skiljer illrarna i Hk-klassen, det är ju färgerna också. 
Detta gör ju att i Hk-klass ställs illrarna mot varandra både ålders- och färg-mässigt redan vid första bedömningen, vilket de andra klasserna inte gör för än de gått till uttagning om Bästa Junior/senior/veteran (färg), åldersmässigt möts dom först när bästa Brun/pastell/silver, osv. ska utses.
Kan bara domarna klara av att bortse från handikappet, när dom bedömer en iller med handikapp, så tycker jag det här är ett framsteg, som leder till en rättvisare bedömning av våra handikappade illrar.

Det är väl det vi är ute efter liksom. Det görs förbättringar allt eftersom. hihi
Som vanligt ska yran med sin lite udda arangör vara den som står i spetsen för allt tok. hihi
Audiatur et altera pars
Äntligen har jag orkat att ta fram måttbandet. Så våra mått här hemma är:
Benjamins kropp: 48cm och svansen 16cm.
Xanders kropp: 41cm och svansen 16cm.
Criss kropp: 39cm och svansen 16cm.
Så hos oss är det criss som har längst svans till sin kropp.
Tror att än så länge är det Benjamin som har längst kropp men kortast svans.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Hmm, vem är längs respektive kortast av alla hittills då?
Någon som har koll?
Audiatur et altera pars
Åsa när kommer du mäta dina illrar??? Hehe.

jag har nyss mätt min gamla vän gismo & han är 50 cm lång. trodde inte att han var så lång. svansens längd är : 18 cm.

Hmm, jag ska mäta mina illrar. Vänta du bara. hihi
Audiatur et altera pars
Vi väntar gladeligen.

Det va inte lätt, men ungefäriga värden fick jag.
Hapsis utan svans 40cm, svans 14cm
Moon utan svans 44cm, svans 17cm

Japp, måste hitta ett måttband bara. Har haft ett tio tal här hemma, men min kära dotter (Faxlin heter hon här inne) har ju försnillat bort allihopa och hon kommer inte ihåg vart hon gjort av dem.
Audiatur et altera pars
Nästa gång du åker till ikea kan du ta ett litet måttband gratis. Det borde ju räcka till illrarnas längd. 

Är det sådana där sladdriga i papper du menar då?
De är ju riktigt öken att använda. Jag ska ta och leta här hemma, någon stans måste jag ju lyckas hitta ett måttband.
Audiatur et altera pars
Man kan ju tejpa dem så att dem blir lite fastare.
Ibland får man ta det som finns. Eller helt enklet försöka leta reda på ett måttband. Det burkar inte vara lätt. Hehehe.

nej konstigt nog kan 240 kvadrat kännas enormt stort en sådan gång.
Audiatur et altera pars
Hur går det Åsa. Har du hittat ett måttband och mäta dina illrar med??? Finns det någon mer som har mätt sina illrar. =)
Å denna tråden hade ja missat ska genast hem med måttbandet när ja kommer hem och jaga ted.. Ska han få igen för den där blomkrukan matte hitta på golvet hihi
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Men mina illrar är ju omätbara. Har ni försökt mäta en daggmask någon gång? Så beter sig mina nämligen. Totalt hopplösa. När jag kommer med måttbandet förvandlas de till en krypande krälande snurrig illermassa av päls och absolut utan benstruktur.
Hopplöst, till och med svårare än att fota dem. hihi
Audiatur et altera pars
"25: Jag kan verkligen se det framför mig. =))) Hur dem krälar och gör allt för att slippa undan matte och måttbandet. =)
Bilbo har en svans på mellan 20-21 cm. Kroppen hann jag aldrig mäta.. Men grabben har en lång svans… Han kom tvåa i Iller-Thrillers KK klasser för några år sedan. Vinnande iller var några mm längre.
Sara
Hur går det Åsa… Har du fixat ett måttband så du kan mäta dina illrar??. =)

mmm, läs #25, så ser du hur bra det går för mig. De är absolut inte mindre maskiga i dag än vad de var då. ;-)
Audiatur et altera pars
Hahahaha. =)

Va?
Skrattar du åt mig? Jag som är liten och blodfattig. hihi
Jag lovar att det inte är lätt att mäta mina illrar. Inte ens knäppa kort på dem är lätt. Därför vi mest kan visa kort på Beldin nu. Ja åtminstone än så länge. Han har inte hunnit bli helt förstörd av att bo här än. ;-)
Audiatur et altera pars

Tänkte höra med er som har blivit nya illerägare om ni har läst den här tråden. =) Rätt skoj och se vem som har den längsta svansen mot kroppslängden. =)