Slag mot nosen
Hur farligt är det egentligen att slå en iller på nosen? Har hört allt från att näsbenet ska åka upp i hjärnan och att luktsinnet helt ska slås ut. Vad är sant?
Jag har aldrig slagit mina på nosen, men jag har otaliga gånger råkat "sparka" till dom på bland annat nosen när dom plötsligt stått framför fötterna på mig. Dom lever ännu och verkar inte alls ha problem med luktsinnet. Och ja, jag ser mig för när jag går här hemma.
Förr var det vanligt att uppfostra sina illrar så, det gjorde även jag med mina första och de fick inga bekymmer. MEN jag gjorde inte speciellt hårt och jag tror att de säkert kan bli skadade om man tar i ordentligt.
Det finns bättre uppfostringsmetoder som fungerar lika bra om inte bättre utan att man behöver tillfoga smärta.
Jag vet faktiskt inte vad som förmodas hända om illern blir skadad av nosknäpp.
Sara
problemet med denna metod är väl att man i fel tillfälle, när man kanske har blivit riktigt illa biten, kanske inte gör en tillräckligt lös "knäpp" och då lätt skadar illern.

jag brukar slå med ett pekfinger på nosen, men jag slår lätt neråt snuttar på nosen med fingret neråt och säger neej..
det är väll inget farligt`?
personligen skulle jag aldrig vilja använda någon metod som innebär våld mot någon av mina familjemedlemmar. Nosen är ju dessutom ett rätt känsligt ställe så det lär ju kännas Det känns även rätt onaturligt, jag har aldrig sett en iller slå en annan iller på nosen…?

jag tar fingret och baar petar till på nosen om texempel illern skackar galler i transportburen för då blir dom paff och tappar fokus på det dom gjorde.